رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید

 وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید 


مکن زغصه شکایت که در طریق طلب

 به راحتی نرسید آنکه زحمتی نکشید

 
ز روی ساقی مهوش گلی بچین امروز

 که گرد عارض بستان بنفشه دمید

 
بهار می گذرد دادگسترا دریاب

 که رفت موسم حافظ هنوز می نچشید



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:عید نوروز,نوروز,عید, | 21:11 | نویسنده : مجتبی |

 بحران اقتصادی در نظر اول عبارت است از پیدا شدن "اضافه تولید" یعنی پرشدن بازار از کالاهائی که مشتریِ قادر به پرداخت ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران پیش می‌آید که به نوبه خویش فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید. سیستم اعتباری سرمایه داری از کار باز می‌ماند، بدهکاران توان پرداخت بدهی خود را در سر موعد از دست می‌دهند. بهای سهام شرکت‌ها در بازار تنزل می‌کند، موسسات سرمایه داری یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند.

به این ترتیب آنچه در نظر اول و گام نخست به صورت وجود کالای "زیادی" در بازار تظاهر کرده بود در سیر تکاملی خویش مجموعاً اقتصاد را درهم می‌ریزد و فاجعه‌ای پدید می‌آورد که به مراتب از شدیدترین سوانح طبیعی ویرانگرتر است.

در بحران بزرگی که در سال‌های ۱۹۳۳ - ۱۹۲۹ در گرفت، حجم تولید در جهان به ۴۴% رسید (کمتر از نصف میزان قبل از بحران شد) و بزرگ‌ترین کشورهای سرمایه داری از نظر حجم تولید به سطح ۲۰ یا ۳۰ سال پیش از بحران برگشتند. چهل میلیون نفر کارگر از کار بیکار شده به خیابان‌ها ریخته شدند، هزاران مؤسسه ورشکست گردید. زیانی که از این بحران به اقتصاد جهانی وارد شد بیش از خسارات ناشی از جنگ اول جهانی بود. لبهٔ تیز بحران و نیروی ویرانگر آن علیه کارگران و تولیدکنندگان و سرمایه داران کوچک متوجه است.

تاریخ بحران‌های اقتصادی سرمایه داری معلوم است. نخستین بحران بزرگ اقتصادی در ۱۸۲۵ در انگلستان پدید آمد و سپس هر ۸ تا ۱۲ سال یکبار تکرار شد و هر کشوری را که وارد مرحله سرمایه داری شده بود فرا گرفت. از بحران ۲۹ - ۱۹۳۳ به بعد بر اثر تنظیم دولتی – انحصاری اقتصادی کوتاه تر شده ولی در ادواری بودن باز تولید سرمایه داری تغییری رخ نداده است. بحران اقتصادی بر فقیرترین کشورهای جهان بیشتر تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر به دنبال بحران اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعهٔ آفریقایی، در مقایسه با کشورهای آسیایی با مشکلات بسیار بیشتری روبرو هستند. هر دور باز تولید سرمایه داری از چهار فاز یا مرحله می‌گذرد که عبارت‌اند از: ۱- بحران ۲- رکود اقتصادی یا کسادی ۳- آغاز رونق نوین ۴-رونق

و همچنین می بیند که کشورهای اتحادیه اروپا (یورو) و ایالات متحده آمریکا دچار چنینی بحرانی شده اند شرکت های عظیمی چون ژنرالز موتور و از قبیل این دست شرکت ها نیروهای کار خود را در سرتاسر جهان اخراج می کنند چون دیوار کوتاه تری از نیروی انسانی وجود ندارد.

البته کشور عزیز ما ایران هم از این بحران بی نصیب نمانده است و فشار اقتصادی را در زندگی احساس می کنیم بر فرض مثال کالای را که سال پیش 12000 تومان خریداری می کردید امسال 30000 تومان باید بایتش پرداخت نمائید با این حال می بینید که حقوق ها به تناسب تورم و بحران بالا نمی رود و در زندگی احساس می شود.

از همه مهم تر و از بحران مهم تر اختلاس های میلیاردی کمر مردم را شکسته است .مردمی غیوری همیشه در صحنه آماده بوده اند مجبورند به خاطر برطرف کردن مشکلاتشان خانه چند میلیون تومانی خود را بابت مبلغ ناچیزی در رهن بانک بگذارند و تا مشکلاتشان را مرتفع نمایند.

و در آخر تا بوده و هست همیشه 99 درصد برای 1 درصد کار می کرده اند تا ایشان زندگی و تفریح و آن 99 درصد فقط زنده بمانند نه زندگی ...

 



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:56 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 تهران سما:مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه حدفاصل سال های 66 تا 84 قریب 1610 میلیون دلار کمک فاینانسی به مترو تهران انجام شده است گفت: اگر این میزان را با نرخ دلار اعلامی از سوی دولت (1226 تومان) محاسبه کنیم قریب 2000 میلیارد تومان در دولت های قبلی به مترو تهران کمک شده و این در حالی است که از سال 84 تا به امروز 1100 میلیارد تومان بابت توسعه مترو از سوی دولت پرداخت شده و این یعنی چیزی نزدیک به 50 درصد مبلغ اعطایی دولت های قبلی و معلوم نیست چطور با توجه به وجود ارقام و آمار روشن، ادعای کمک 8 برابری به مترو تهران نسبت به دوره های قبل می شود؟

 

وی خاطرنشان کرد: آمار، ارقام و جداول اعتبارات پرداخت شده همه دولت ها به مترو تهران روشن و شفاف است و شاید این انتظار وجود داشت که ریاست محترم جمهوری، امروز ضمن پذیرش کاستی ها در روند پرداخت اعتبارات قانونی مترو به مردم تهران این قول را می دادند که از این پس این روند به خوبی انجام خواهد شد؛ اما متاسفانه بار دیگر شاهد اعلام آمار متناقض و غیرقابل قبول بودیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در اعلام آمارها و ارقام نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و گویا دولت محترم به تورم ناشی از سال های اخیر بی توجه است به سما گفت: اگرچه این آمار صحیح نیست اما اساسا چنین مقایسه ای با توجه به نرخ تورم و همچنین شتاب فزاینده حرکت توسعه ای مترو در 6 سال اخیر ، قیاسی مع الفارق است.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه "بیش از 3 میلیارد مجوز فاینانس داده ایم که یک میلیارد آن درحال نهایی شدن است" تصریح کرد: این 3 میلیارد از اول دولت نهم مصوبه داشت و باید داده می شد اما مشکلات ناشی از سیستم بانکی و سایر دستگاه های موثر به گونه ای بود که هرگز امکان استفاده از این فاینانس میسر نشد.

معاون ترافیک شهردار تهران ادامه داد: مبلغ یک میلیارد دلار ادعایی که دقیق تر آن 530 میلیارد تومان است که آن هم در حال پیگیری است که البته با صدها، جلسه و پیگیری از وزارت اقتصاد، کمیسیون های دولت مجوز بانک مرکزی صادر شده اما هنوز در کنسرسیوم بانک های عامل به نتیجه نرسیده و امیدواریم این 530 میلیارد تومان از این مخمصه خارج شود.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع طرح شده دیگری از سوی رییس جمهور مبنی بر صدرو مجوز هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت : با وجود پیگیری های ممتد شهرداری تهران از بانک ها ، هرگز امکان استفاده از اوراق مشارکت هزار میلیارد تومانی اجرایی نشده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع توقف واگن های مترو در گمرک اشاره کرد و گفت :بیش از 4 ماه است که واگن های مترو همچنان در گمرک خاک می خورند و منابع مالی آن هنوز تامین نشده، البته شهرداری تهران درحال تلاش برای حل این مسئله است.

تشکری هاشمی به بخش دیگری از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر بدهی شهرداری به بانک ها اشاره کرد و گفت : خوب بود آقای رییس جمهور به این موضوع اشاره می کردند که این بدهی ها مربوط به چه زمان و چه دوره ای است ! شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت خود از سال 84 تمامی دیون خود با بانک ها را پرداخت کرده و شهرداری در واقع میراث دار 380 میلیارد تومان دیون و بدهی معوق دوره های قبلی مدیریت است که البته شامل دوره تصدی آقای احمدی نژاد در شهرداری هم می شود .

وی ادامه داد : با احتساب جریمه دیرکرد این معوقات امروز شهرداری تهران میراث دار 750 میلیارد تومان بدهی دوره های گذشته مدیریتی مربوط به سال های 66 تا 84 در این نهاد است . با این حال برای حل این مشکل لاینحل (چراکه بانک ها صراحتا پرداخت فاینانس های آتی را به تسویه این بدهی های معوقه منوط کرده اند ) مدیریت شهری تعهد کرده 25 درصد بدهی گذشتگان را به صورت نقدی و مابقی را در مطالبات فی مابین حل و فصل کند، که تاکنون بخشی از آن نیز به صورت نقدی به بانک ها پرداخت شده است.

تشکری هاشمی افزود : کاش ریاست محترم جمهوری به صورت شفاف مشخص می کردند که استمهال بدهی های شهرداری در کجا و چه موضوعی بوده است چرا که در این سال ها نه تنها بدهی استمهال نشده بلکه بدهی دوره های گذشته دولت و شهرداری های وقت از سال 66 تا 84 هم بر دوش مدیریت فعلی شهرداری گذاشته شده و هر گونه همکاری بانک ها موکول به تعیین و تکلیف آن شده است.

وی همچنین به ادعای فاینانس 800 میلیارد تومانی از بانک های داخلی از سوی رییس جمهوری اشاره و تصریح کرد : ما از این مبلغ بی اطلاع هستیم!

معاون شهردار تهران گفت : در موضوع اتوبوس ها هم ، بر اساس طرح جامع در طول این سالها بایستی 11 هزار دستگاه اتوبوس (7 هزار دستگاه بابت نوسازی در 7 سال و 4 هزار دستگاه برای تامین ناوگان) به شهرداری تهران تحویل می شده که امروز رییس جمهور در مجلس اعلام کردند که 4250 دستگاه اتوبوس داده اند که البته آمار صحیح آن 3968 دستگاه تحویل شهرداری تهران شده است و فاصله بسیار زیادی با تعهدات و نیاز شهر تهران دارد. این در حالی است که شهرداری راسا قریب به 1000 دستگاه اتوبوس را خود خریداری و تامین کرده است.

وی ادامه داد : همه این ها در حالی است که علی رغم استقبال بسیار خوب مردم از سامانه بی آر تی ، ریالی باب خرید اتوبس های تند رو به شهرداری داده نشده و در زمینه نوسازی ناوگان مینی بوسرانی هم حتی 1 دستگاه مینی بوس به مطابق آنچه به شهرداری های دیگر داده شده به تهران داده نشده است.

وی با شاره به فاینانس 2 میلیاردی تصویبی مجلس برای کمک به مترو کلان شهرها هم گفت : بر هیچ کس پوشیده نیست که در طول 3 سال گذشته تلاش های مجدانه ای از سوی مجلس ، شورای اسلامی شهر، شهرداری کلان شهرها و پیگیری های بسیاری از طریق مجمع تشخیص ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و .. انجام شد اما هربار با طفره رفتن از قانون ، فرافکنی و ... هیچ پیشرفتی در زمینه این اعتبار انجام نشد و حالا برخی ابراز نظرها در این باره عجیب و دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود گفت: نمی دانیم بر چه اساسی هر جا که پای بودجه مترو و شهرداری در میان است اعتبارات دستخوش تغییر و کاستی می شود.

وی با بیان اینکه دولت در موضوع اری بهای حمل و نقل عمومی تعهداتی دارد خاطرنشان کرد: دولت باید یک سوم هزینه هر سفر را به عنوان یارانه پرداخت کند اما در طول این سالها این مبلغ هیچگاه به طور کامل و به موقع پرداخت نشده و مبالغ ناچیزی که پرداخت شده گاه حتی کفاف حقوق یک ماه کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی را هم نمی داده است .

تشکری تصریح کرد: باید به مردم این پاسخ ارائه شود که حال که قیمت نفت چندین برابری قبل شده و یارانه ها هم حذف شده است چطور می شود که صندوق ها خالی است و همه این ها در شرایطی است که در قانون هدفمندی هم حمایت از حمل و نقل عمومی یک اصل اساسی است و بار هم ناگزیریم اعلام کنیم از محل این قانون هم ریالی به حمل و نقل شهری کمک نشده است.



تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

کم کم داشت بوی بهار می اومد که یهو ننه سرما برگشت و گفت : کجا هنوز نوبت من که تموم نشده هنوز یه هفت و هشت روزی مهلت دارم پس میبارم تا مردم و مخصوصا کشاورزها رو ذوق زده کنم ...

عید نوروز یکی از اعیاد سنتی ما ایرانیان است که قدمتی بیش سه هزار سال دارد و هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز تولدی نو در طبیعت آن را جشن میگیریم اما نکته ی در این جشن نهفته است که کاملا آشکار است و آن نو شدن دل و روح ما انسانها است متاسفانه ما مردم فقط ظاهر بین و سطحی نگر شده ایم و واقعیت ها را نمی بینیم

در روزی که همگان در شادی عید غرقند عده ای در خیابان ها سرگردانند و دنبال تکه نانی میگردند و جای خواب گرم ...

به یاد آنها نیز باشیم

( البته لازم به ذکر است از احداث گرم خانه های شهرداری  طی این سالهای اخیر سپاسگذاریم )

یتیمان و بینوایان را هم نیز دریابید

کاش قدرتی داشتم تا می توانستم بدی های رو زمین را از میان می بردم لحظه ی خود را جای بینوایان بگذارید و یادی از ایشان کنید !



تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, | 22:40 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |

    عمر همچون باد می گذرد و همینطور به راه خود ادامه می دهد ، ما مثل برگهای هستیم که روی درختان خشکیده ایم و با رنگها و نژادهای مختلف منتظر تلنگری هستیم تا به وسیله باد به زمین بی افتیم غافل از این که این رویه ادامه داشته و دارد و البته نباید خدا غافل شد چون همه امور به دست اوست و ناامید گناهی نابخشودنی است.

باید به خدا توکل کرد و از ذات حق  طلب مغفرت و عاقبت بخیری و سلامت جسم و جان کنیم ، چشم به آینده بدوزیم و همینطور که به فکر خویشتن خویشیم به فکر دوستان و آشنایان خود نیز باشیم و آنها را از یاد مبریم و همواره حق خویشاوندی را بجا بیاوریم.

معرفت در گرانی ست به هر کس ندهند           پر طاووس گران است به کرکس ندهند


تنها چیزی که در یادها و خاطرات می ماند اخلاق نیک و پسندیده است مال و ثروت مهمان امروز و فردا هستند و روزی هستند و روزی نیستند . به چشمان خود افرادی را دیدم که یک شبه پولدار و یک شبه ببی چیز گشتند پس تنها اخلاق و معرفت اند که در روزهای تنگدستی به داد ما می رسند.

هرگز به کودک تان نگویید پیشه آینده اش چه باشد. همواره به او ادب و ستایش به دیگران را آموزش دهید، چون با داشتن این ویژگیها همیشه او نگار مردم و شما در نیکبختی خواهید بود و اگر این گونه نباشد، هیچ پیشه ای نمی تواند به او و شما بزرگواری بخشد.((حکیم ارد بزرگ))

 

در انتها



تاريخ : جمعه 18 اسفند 1390برچسب:, | 23:48 | نویسنده : مجتبی |

 ابو موسی جابر بن حیان (زادهٔ سال ۱۰۰ هجری شمسی معادل با ۷۲۱ میلادی در توس - درگذشتهٔ سال ۱۹۴ هجری شمسی معادل با ۸۱۵ میلادی در کوفه[۱]) دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف شیعهایرانی[۲] [۳][۴][۵] بود. او را «پدر علم شیمی» نامیده‌اند و بسیاری از روش‌ها (مانند تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت می‌دهند. پژوهشگران بر این باورند که زادگاه او شهر توس در خراسان ایران بوده‌است.

محتویات

  [نهفتن

زندگی [ویرایش]

یک نقاشی از جابر

ابو موسی، جابر بن حیان، کیمیاگر برجستهٔ ایرانی، در سال صد هجری شمسی در شهر توس از توابع خراسان متولد شد. مدت کوتاهی پس از تولدش، پدر او که یک داروساز شناخته شده و پیرو مذهبشیعه بود، به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی داشت، دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشته‌های باقی مانده از پدرش علاقه مند شد و به ادامهٔ حرفهٔ او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز می‌پرداخت. همین، سبب هجرت او از ایران به عراق شد. گر چه بعضی‌ها گفته‌اند که جابر نزد جعفر صادق (امام ششم شیعیان) علم‌آموزی کرده است اما تحقیقات نشان داده است که این امر غیر ممکن بوده است.[۶] کتاب‌ها و رسالات متعدد جابر، سال‌ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد. آن‌ها این کتاب‌ها را به زبان لاتین ترجمه کردند و سال‌ها از آن به عنوان منبع معتبری استفاده می‌کردند. به گفتهٔ آن‌ها، این کتاب‌ها تاثیر عمیقی بر تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی گذاشته‌است. عاقبت، جابر بن حیان، در سال صد و نود و چهار ه.ش (معادل با ۸۱۵ میلادی) در شهر کوفهٔ عراق چشم از جهان فروبست. به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که صفت کوفی که در روایات بسیاری به دنبال نام جابر آمده‌است، نشانگر زادگاه او نیست، بلکه حاکی از آن است که وی مدتی در کوفه اقامت داشته‌است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:دانشمندان ایرانی , دانش , ایرانیان نخبه, | 23:39 | نویسنده : مجتبی |

 

موقعیت جغرافیایی [ویرایش]

گهر از فراز سن بران

گهر شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود یک و نیم کیلومتر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد. اگر از الیگودرز به سمت گهر بروید ابتدا گهر کوچک را می بینید سپس به گهر بزرگ در مرز شهرستان دورود می‌رسید ولی اگر از دورود یا ازنا حرکت کنید پس از کمی پیاده روی به سمت کیگوران، الیگودرز به دریاچه گهر کوچک می رسید.
ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین ) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد.علت افزایش حجم آبخروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است.آب اصلی تامین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود.[۱]
ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌گاه معروف است که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدودهٔ شهرستان‌های الیگودرز و ازنا و دورود واقع شده‌است.

میزان بارش در منطقه [ویرایش]

میزان بارش سالانه در منطقه گهر حدود ۹۳۱ میلی متر است که بیشتر بصورت بارش برف می‌باشد در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ می‌بندد.[نیازمند منبع]

پوشش گیاهی [ویرایش]

درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می‌باشد.گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر می‌باشند.[نیازمند منبع]

حیات وحش [ویرایش]

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ،گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنند.[نیازمند منبع]

تاریخچه [ویرایش]

غلب اروپائیان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت 3ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند. اولین و قدیمی ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی گرفته شده است که به یک سیاح فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگانتعلق دارد.[۲]

نحوه شکل گیری [ویرایش]

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است.[۱]

دسترسی [ویرایش]

دسترسی به این دریاچه به وسیله خودرو از طریق شهرهای دورود و الیگودرز امکان‌پذیر است. نزدیک ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان الیگودرز است.[۳] راه قدیمی مالرو و عشایری گدار (دره دزدان) است که در فاصله تقریبی 27کیلومتری جاده الیگودرز به شول آباد، به سمت غرب (پل رودخانه مورزرین) تا آغاز تنگ «هولیون» و «تابله» می توان به دو قسمت «بالادره گهر» و «دره گهر» تقسیم کرد. از ویژگیهای «بالا دره گهر» وجود بیدستانهایی است که در ساحل شرقی دریاچه گهر بزرگ گسترده است. در هرحال باید اذعان داشت که راه دسترسی مناسب با کمترین پیاده روی نسبت به راههای دیگر همان مسیر الیگودرز (مورزرین- تابله) به گهر است، که بدلایل مختلف از جمله وجود چشمه ساران متعدد و گوارا و رودخانه خروشان و نیز دسترسی و راحتی مسیر یکی از راههای ارتباطی مناسب به شمار می رود. مسیر دورود به دریاچه شمال یک ساعت با خودرو و چهار ساعت و نیم پیاده روی است و مسیر الیگودرز شامل دو ساعت با خودرو و یک ساعت و نیم پیاده روی است. کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر گهر,دریاچه , دریاچه ی گهر,دیدنی های گهر,طبیعت بکر گهر,

| 23:53 | نویسنده : مجتبی |

 سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جملهٔ غزل‌های معروف او می‌توان به علی ای همای رحمت و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکهٔ دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:شهریار,حیدر بابا , سید محمد حسین بهجت تبریزی, | 23:40 | نویسنده : مجتبی |

 دل می رود ز دستم ، صاحبدلان خدا را

                                                             دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه بر خیز 

                                                             باشد که باز بینیم آن یار آشنا را

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

                                                             نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

                                                             روزی تفقدی کن ، درویش بی نوا را

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

                                                             با دوستان مروت با دشمنان مدارا

در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند

                                                              گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را 

هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی 

                                                             کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را

                         حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود

                              ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را



تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:راز پنهان , راز , حافظ, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

 احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

ش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است: 1- خدا را بشناسد و اطاعتش نماید 2- شیطان را بشناسد و مخالفتش کند 3- راه حق و اهلش را بشناسد و به دنبالش برود 4- باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید 5- دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد 6- آخرت را بشناسد و طلبش کند.    نصایح صفحۀ 248

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

22- امام علی (ع) : ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که تنهاست در عبادت خدا و ذکرش و اعمال خیر تنبل و کسل است 2- در میان مردم و جمع، در عبادت خدا و اعمال خیر کوشاست 3- چون از او تعریف کنند بیشتر کار می کند 4- هر گاه از عمل او تمجید و تعریفی نکنند کار خیر را ترک کند. نصایح صفحۀ 187

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

23- امام علی (ع) : به راستی که اهل خیر و شر را نمی توان تشخیص داد مگر به مردم. اگر می خواهی اهل خیر را بشناسی کار خیری را شروع کن؛ کسانی که آن کار را تایید می کنند و دنباله روی از آن می کنند اهل خیرند و اگر می خواهی شر و اهلش را بفهمی کار بدی را شروع کن همان کسانی که از آن پیروی می کنند اهل شرّند.                                             تحف العقول صفحۀ 215



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:امام علی (ع), سخنان علی (ع), | 23:33 | نویسنده : مجتبی |

                                          خنده جام

 

 زلف آشفته و خو کرده و خندان لب و مست

                                                                    پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست

نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان 

                                                                    نیمه دوش به بالین من آمد بنشست

سر فرا گوش من آورد و به آواز خریم

                                                                    گفت کای عاشق دیرینه من خوابت هست

عاشقی را که چنین ساغر شبگیر دهند

                                                                    کافر عشق بود گر نبود باده پر ست

برو ای زاهد و بردر دکشان خرده مگیر 

                                                                   که ندانند جز این تحفه به ما زور الست

آنچه اوریخت به پیمانه ما نوشیدیم

                                                                   اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست

                                خنده جام می و زلف گره گیر نگار

                          ای بسا توبه که چون توبه حافظ بشکست



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:حافظ,فال,تفقد, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی بر خلاف تبلیغات وسیع دشمنان جهت عدم شرکت در انتخابات باز هم شکست خورد  

 

  

      مردم باز هم برادری خود را به آرمان های نظام و انقلاب ثابت کردند و نشان دادند که با توجه به وضع بد معیشتی امروز که غالب مردم گرفتار آن هستند و گرانی های اخیر ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری صحنه را ترک نکردند و در صحنه حاضر شدند. حال نوبت دولت مردان و امرای نظام و مجلس است تا حرکتی اساسی و کارشناسی در بهبود وضع معیشتی ، اشتغال ، کار ، مسکن و ازدواج جوانان بکنند.  

جوانان امروز چشمشان به طرح ها و لوایح مجلس جهت بهبود اوضاع خویش هستند.



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:انتخابات , مجلس نهم, | 19:19 | نویسنده : مجتبی |
 پس کلی دردسر با پسر مورد علاقه ام ازدواج کردم

سالاي اول زندگيمون خيلي خوب بود اما چند سال که گذشت کمبود بچه رو به وضوح حس مي کرديم


مي دونستيم بچه دار نمي شيم ولي نمي دونستيم که مشکل از کدوم يکي از ماست، اولش نمي خواستيم بدونيم وبا خودمون مي گفتيم: عشقمون واسه يه زندگي رويايي کافيه، بچه مي خوايم چي کار؟

در واقع خودمونو گول مي زديم ، هم من هم اون، هر دومون عاشق بچه بوديم


تا اينکه يه روز علي نشست رو به روموگفت: 

اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

فکر نکردم تا شک کنه که دوسش ندارم ، خيلي سريع بهش گفتم: 

من حاضرم به خاطر تو رو همه چي خط سياه بکشم

علي که انگار خيالش راحت شده بود يه نفس راحت کشيد و از سر ميز بلند شد و راه افتاد

گفتم:تو چي؟

گفت:من؟

گفتم: آره ، اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

برگشت زل زد به چشام وگفت: تو به عشق من شک داري؟

فرصت جواب نداد و گفت: من وجود تو رو با هيچي عوض نمي کنم

با لبخندي که رو صورتم نمايان شد خيالش راحت شد که من مطمئن شدم اون هنوزم منو دوس داره،

گفتم: پس ، فردا مي ريم آزمايشگاه

گفت: موافقم ، فردا مي ريم

و رفتيم نمي دونم چرا اما دلم مث سير و سرکه مي جوشيد ، اگه واقعا عيب از من بود چي؟

سر خودمو با کار گرم کردم تا ديگه فرصت فکر کردن به اين حرفارو به خودم ندم

طبق قرارمون صبح رفتيم آزمايشگاه ، هم من هم اون ، هر دو آزمايش داديم

بهمون گفتن جواب تا يک هفته ديگه حاضره

يه هفته واسمون صد سال طول کشيد ، اضطرابو مي شد خيلي اسون تو چهره هردومون ديد

با اين حال به همديگه اطمينان مي داديم که جواب ازمايش واسه هيچ کدوممون مهم نيست

بالاخره اون روز رسيد علي مث هميشه رفت سر کار و من خودم بايد جواب ازمايشو ميگرفتم

دستام مث بيد مي لرزيد ، داخل آزمايشگاه رفتم و جوابو گرفتم

علي که اومد خسته بود اما کنجکاو و ازمن پرسيد: جوابو گرفتي؟

که منم زدم زير گريه، فهميد که مشکل از منه 

اما نمي دونم که تغيير چهره اش از ناراحتي بود يا از خوشحالي


روزا مي گذشتن و علي روز به روز نسبت به من سردتر و سردتر مي

شد تا اينکه يه روز که ديگه صبرم از اين رفتاراش طاق شده بود بهش

گفتم:علي تو چته؟ چرا اين جوري مي کني ؟

اونم عقده شو خالي کرد گفت: من بچه دوس دارم مهناز، مگه گناهم چيه ؟من نمي تونم يه عمر بي بچه تو يه خونه سر کنم

دهنم خشک شده بود و چشام پراشک ، گفتم: اما تو خودت گفتي همه جوره منو دوس داري

گفتي حاضري بخاطرم قيد بچه رو بزني، پس چي شد؟

گفت: آره گفتم ، اما اشتباه کردم و الان مي بينم نمي تونم، نمي کشم

نخواستم بحثو ادامه بدم و دنبال جاي خلوت مي گشتم تا يه دل سير گريه کنم که رفتم توی اتاق خواب


من و علي ديگه با هم حرفي نزديم، تا اينکه علي احضاريه آورد برام و گفت:

مي خوام طلاقت بدم يا زن بگيرم ، نمي تونم خرج دو نفرو با هم بدم 

بنابراين از فردا تو واسه خودت و منم واسه خودم


دلم شکست، نمي تونستم باور کنم کسي که يه عمر به حرفاي قشنگش دل خوش کرده بودم 

حالا به همه چي پا زده ، ديگه طاقت نياوردم لباسامو پوشيدمو ساکمم بستم

برگه جواب آزمايش هنوز توي جيب مانتوام بود

درش آوردم و يه نامه نوشتم و گذاشتم روش و هر دو رو کنار گلدون گذاشتم

احضاريه رو برداشتم و از خونه زدم بيرون


توي نامه نوشت بودم:

علي جان سلام

اميدوارم پاي حرفت وایساده باشي و منو طلاق بدي چون اگه اين کارو نکني خودم ازت جدا مي شم

مي دوني که مي تونم و دادگاه اين حقو به من مي ده که از مردي که بچه دار نمي شه جدا شم

وقتي جواب آزمايشهارو گرفتم و ديدم که عيب از توئه ، 

باور کن اون قدر برام بي اهميت بود که حاضر بودم برگه رو همون جاپاره کنم

اما نمي دونم چرا خواستم يه بار ديگه عشقت به من ثابت بشه

براي خودم متاسفم 

اين که يه عمر و بهترين لحظات عمرمو پاي چه آدمي هدر دادم

يه آدم دورنگ ، يه آدم دروغگو توي دادگاه منتظرتم




تاريخ : سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, | 22:55 | نویسنده : مجتبی |
شعری از حافظ درباره عید نوروز

 رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید

 وظیفه گر برسد مصرفش گل است و نبید 


مکن زغصه شکایت که در طریق طلب

 به راحتی نرسید آنکه زحمتی نکشید

 
ز روی ساقی مهوش گلی بچین امروز

 که گرد عارض بستان بنفشه دمید

 
بهار می گذرد دادگسترا دریاب

 که رفت موسم حافظ هنوز می نچشید



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:عید نوروز,نوروز,عید, | 21:11 | نویسنده : مجتبی |

 بحران اقتصادی در نظر اول عبارت است از پیدا شدن "اضافه تولید" یعنی پرشدن بازار از کالاهائی که مشتریِ قادر به پرداخت ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران پیش می‌آید که به نوبه خویش فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید. سیستم اعتباری سرمایه داری از کار باز می‌ماند، بدهکاران توان پرداخت بدهی خود را در سر موعد از دست می‌دهند. بهای سهام شرکت‌ها در بازار تنزل می‌کند، موسسات سرمایه داری یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند.

به این ترتیب آنچه در نظر اول و گام نخست به صورت وجود کالای "زیادی" در بازار تظاهر کرده بود در سیر تکاملی خویش مجموعاً اقتصاد را درهم می‌ریزد و فاجعه‌ای پدید می‌آورد که به مراتب از شدیدترین سوانح طبیعی ویرانگرتر است.

در بحران بزرگی که در سال‌های ۱۹۳۳ - ۱۹۲۹ در گرفت، حجم تولید در جهان به ۴۴% رسید (کمتر از نصف میزان قبل از بحران شد) و بزرگ‌ترین کشورهای سرمایه داری از نظر حجم تولید به سطح ۲۰ یا ۳۰ سال پیش از بحران برگشتند. چهل میلیون نفر کارگر از کار بیکار شده به خیابان‌ها ریخته شدند، هزاران مؤسسه ورشکست گردید. زیانی که از این بحران به اقتصاد جهانی وارد شد بیش از خسارات ناشی از جنگ اول جهانی بود. لبهٔ تیز بحران و نیروی ویرانگر آن علیه کارگران و تولیدکنندگان و سرمایه داران کوچک متوجه است.

تاریخ بحران‌های اقتصادی سرمایه داری معلوم است. نخستین بحران بزرگ اقتصادی در ۱۸۲۵ در انگلستان پدید آمد و سپس هر ۸ تا ۱۲ سال یکبار تکرار شد و هر کشوری را که وارد مرحله سرمایه داری شده بود فرا گرفت. از بحران ۲۹ - ۱۹۳۳ به بعد بر اثر تنظیم دولتی – انحصاری اقتصادی کوتاه تر شده ولی در ادواری بودن باز تولید سرمایه داری تغییری رخ نداده است. بحران اقتصادی بر فقیرترین کشورهای جهان بیشتر تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر به دنبال بحران اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعهٔ آفریقایی، در مقایسه با کشورهای آسیایی با مشکلات بسیار بیشتری روبرو هستند. هر دور باز تولید سرمایه داری از چهار فاز یا مرحله می‌گذرد که عبارت‌اند از: ۱- بحران ۲- رکود اقتصادی یا کسادی ۳- آغاز رونق نوین ۴-رونق

و همچنین می بیند که کشورهای اتحادیه اروپا (یورو) و ایالات متحده آمریکا دچار چنینی بحرانی شده اند شرکت های عظیمی چون ژنرالز موتور و از قبیل این دست شرکت ها نیروهای کار خود را در سرتاسر جهان اخراج می کنند چون دیوار کوتاه تری از نیروی انسانی وجود ندارد.

البته کشور عزیز ما ایران هم از این بحران بی نصیب نمانده است و فشار اقتصادی را در زندگی احساس می کنیم بر فرض مثال کالای را که سال پیش 12000 تومان خریداری می کردید امسال 30000 تومان باید بایتش پرداخت نمائید با این حال می بینید که حقوق ها به تناسب تورم و بحران بالا نمی رود و در زندگی احساس می شود.

از همه مهم تر و از بحران مهم تر اختلاس های میلیاردی کمر مردم را شکسته است .مردمی غیوری همیشه در صحنه آماده بوده اند مجبورند به خاطر برطرف کردن مشکلاتشان خانه چند میلیون تومانی خود را بابت مبلغ ناچیزی در رهن بانک بگذارند و تا مشکلاتشان را مرتفع نمایند.

و در آخر تا بوده و هست همیشه 99 درصد برای 1 درصد کار می کرده اند تا ایشان زندگی و تفریح و آن 99 درصد فقط زنده بمانند نه زندگی ...

 



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:56 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 تهران سما:مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه حدفاصل سال های 66 تا 84 قریب 1610 میلیون دلار کمک فاینانسی به مترو تهران انجام شده است گفت: اگر این میزان را با نرخ دلار اعلامی از سوی دولت (1226 تومان) محاسبه کنیم قریب 2000 میلیارد تومان در دولت های قبلی به مترو تهران کمک شده و این در حالی است که از سال 84 تا به امروز 1100 میلیارد تومان بابت توسعه مترو از سوی دولت پرداخت شده و این یعنی چیزی نزدیک به 50 درصد مبلغ اعطایی دولت های قبلی و معلوم نیست چطور با توجه به وجود ارقام و آمار روشن، ادعای کمک 8 برابری به مترو تهران نسبت به دوره های قبل می شود؟

 

وی خاطرنشان کرد: آمار، ارقام و جداول اعتبارات پرداخت شده همه دولت ها به مترو تهران روشن و شفاف است و شاید این انتظار وجود داشت که ریاست محترم جمهوری، امروز ضمن پذیرش کاستی ها در روند پرداخت اعتبارات قانونی مترو به مردم تهران این قول را می دادند که از این پس این روند به خوبی انجام خواهد شد؛ اما متاسفانه بار دیگر شاهد اعلام آمار متناقض و غیرقابل قبول بودیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در اعلام آمارها و ارقام نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و گویا دولت محترم به تورم ناشی از سال های اخیر بی توجه است به سما گفت: اگرچه این آمار صحیح نیست اما اساسا چنین مقایسه ای با توجه به نرخ تورم و همچنین شتاب فزاینده حرکت توسعه ای مترو در 6 سال اخیر ، قیاسی مع الفارق است.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه "بیش از 3 میلیارد مجوز فاینانس داده ایم که یک میلیارد آن درحال نهایی شدن است" تصریح کرد: این 3 میلیارد از اول دولت نهم مصوبه داشت و باید داده می شد اما مشکلات ناشی از سیستم بانکی و سایر دستگاه های موثر به گونه ای بود که هرگز امکان استفاده از این فاینانس میسر نشد.

معاون ترافیک شهردار تهران ادامه داد: مبلغ یک میلیارد دلار ادعایی که دقیق تر آن 530 میلیارد تومان است که آن هم در حال پیگیری است که البته با صدها، جلسه و پیگیری از وزارت اقتصاد، کمیسیون های دولت مجوز بانک مرکزی صادر شده اما هنوز در کنسرسیوم بانک های عامل به نتیجه نرسیده و امیدواریم این 530 میلیارد تومان از این مخمصه خارج شود.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع طرح شده دیگری از سوی رییس جمهور مبنی بر صدرو مجوز هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت : با وجود پیگیری های ممتد شهرداری تهران از بانک ها ، هرگز امکان استفاده از اوراق مشارکت هزار میلیارد تومانی اجرایی نشده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع توقف واگن های مترو در گمرک اشاره کرد و گفت :بیش از 4 ماه است که واگن های مترو همچنان در گمرک خاک می خورند و منابع مالی آن هنوز تامین نشده، البته شهرداری تهران درحال تلاش برای حل این مسئله است.

تشکری هاشمی به بخش دیگری از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر بدهی شهرداری به بانک ها اشاره کرد و گفت : خوب بود آقای رییس جمهور به این موضوع اشاره می کردند که این بدهی ها مربوط به چه زمان و چه دوره ای است ! شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت خود از سال 84 تمامی دیون خود با بانک ها را پرداخت کرده و شهرداری در واقع میراث دار 380 میلیارد تومان دیون و بدهی معوق دوره های قبلی مدیریت است که البته شامل دوره تصدی آقای احمدی نژاد در شهرداری هم می شود .

وی ادامه داد : با احتساب جریمه دیرکرد این معوقات امروز شهرداری تهران میراث دار 750 میلیارد تومان بدهی دوره های گذشته مدیریتی مربوط به سال های 66 تا 84 در این نهاد است . با این حال برای حل این مشکل لاینحل (چراکه بانک ها صراحتا پرداخت فاینانس های آتی را به تسویه این بدهی های معوقه منوط کرده اند ) مدیریت شهری تعهد کرده 25 درصد بدهی گذشتگان را به صورت نقدی و مابقی را در مطالبات فی مابین حل و فصل کند، که تاکنون بخشی از آن نیز به صورت نقدی به بانک ها پرداخت شده است.

تشکری هاشمی افزود : کاش ریاست محترم جمهوری به صورت شفاف مشخص می کردند که استمهال بدهی های شهرداری در کجا و چه موضوعی بوده است چرا که در این سال ها نه تنها بدهی استمهال نشده بلکه بدهی دوره های گذشته دولت و شهرداری های وقت از سال 66 تا 84 هم بر دوش مدیریت فعلی شهرداری گذاشته شده و هر گونه همکاری بانک ها موکول به تعیین و تکلیف آن شده است.

وی همچنین به ادعای فاینانس 800 میلیارد تومانی از بانک های داخلی از سوی رییس جمهوری اشاره و تصریح کرد : ما از این مبلغ بی اطلاع هستیم!

معاون شهردار تهران گفت : در موضوع اتوبوس ها هم ، بر اساس طرح جامع در طول این سالها بایستی 11 هزار دستگاه اتوبوس (7 هزار دستگاه بابت نوسازی در 7 سال و 4 هزار دستگاه برای تامین ناوگان) به شهرداری تهران تحویل می شده که امروز رییس جمهور در مجلس اعلام کردند که 4250 دستگاه اتوبوس داده اند که البته آمار صحیح آن 3968 دستگاه تحویل شهرداری تهران شده است و فاصله بسیار زیادی با تعهدات و نیاز شهر تهران دارد. این در حالی است که شهرداری راسا قریب به 1000 دستگاه اتوبوس را خود خریداری و تامین کرده است.

وی ادامه داد : همه این ها در حالی است که علی رغم استقبال بسیار خوب مردم از سامانه بی آر تی ، ریالی باب خرید اتوبس های تند رو به شهرداری داده نشده و در زمینه نوسازی ناوگان مینی بوسرانی هم حتی 1 دستگاه مینی بوس به مطابق آنچه به شهرداری های دیگر داده شده به تهران داده نشده است.

وی با شاره به فاینانس 2 میلیاردی تصویبی مجلس برای کمک به مترو کلان شهرها هم گفت : بر هیچ کس پوشیده نیست که در طول 3 سال گذشته تلاش های مجدانه ای از سوی مجلس ، شورای اسلامی شهر، شهرداری کلان شهرها و پیگیری های بسیاری از طریق مجمع تشخیص ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و .. انجام شد اما هربار با طفره رفتن از قانون ، فرافکنی و ... هیچ پیشرفتی در زمینه این اعتبار انجام نشد و حالا برخی ابراز نظرها در این باره عجیب و دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود گفت: نمی دانیم بر چه اساسی هر جا که پای بودجه مترو و شهرداری در میان است اعتبارات دستخوش تغییر و کاستی می شود.

وی با بیان اینکه دولت در موضوع اری بهای حمل و نقل عمومی تعهداتی دارد خاطرنشان کرد: دولت باید یک سوم هزینه هر سفر را به عنوان یارانه پرداخت کند اما در طول این سالها این مبلغ هیچگاه به طور کامل و به موقع پرداخت نشده و مبالغ ناچیزی که پرداخت شده گاه حتی کفاف حقوق یک ماه کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی را هم نمی داده است .

تشکری تصریح کرد: باید به مردم این پاسخ ارائه شود که حال که قیمت نفت چندین برابری قبل شده و یارانه ها هم حذف شده است چطور می شود که صندوق ها خالی است و همه این ها در شرایطی است که در قانون هدفمندی هم حمایت از حمل و نقل عمومی یک اصل اساسی است و بار هم ناگزیریم اعلام کنیم از محل این قانون هم ریالی به حمل و نقل شهری کمک نشده است.



تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

کم کم داشت بوی بهار می اومد که یهو ننه سرما برگشت و گفت : کجا هنوز نوبت من که تموم نشده هنوز یه هفت و هشت روزی مهلت دارم پس میبارم تا مردم و مخصوصا کشاورزها رو ذوق زده کنم ...

عید نوروز یکی از اعیاد سنتی ما ایرانیان است که قدمتی بیش سه هزار سال دارد و هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز تولدی نو در طبیعت آن را جشن میگیریم اما نکته ی در این جشن نهفته است که کاملا آشکار است و آن نو شدن دل و روح ما انسانها است متاسفانه ما مردم فقط ظاهر بین و سطحی نگر شده ایم و واقعیت ها را نمی بینیم

در روزی که همگان در شادی عید غرقند عده ای در خیابان ها سرگردانند و دنبال تکه نانی میگردند و جای خواب گرم ...

به یاد آنها نیز باشیم

( البته لازم به ذکر است از احداث گرم خانه های شهرداری  طی این سالهای اخیر سپاسگذاریم )

یتیمان و بینوایان را هم نیز دریابید

کاش قدرتی داشتم تا می توانستم بدی های رو زمین را از میان می بردم لحظه ی خود را جای بینوایان بگذارید و یادی از ایشان کنید !



تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, | 22:40 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |

    عمر همچون باد می گذرد و همینطور به راه خود ادامه می دهد ، ما مثل برگهای هستیم که روی درختان خشکیده ایم و با رنگها و نژادهای مختلف منتظر تلنگری هستیم تا به وسیله باد به زمین بی افتیم غافل از این که این رویه ادامه داشته و دارد و البته نباید خدا غافل شد چون همه امور به دست اوست و ناامید گناهی نابخشودنی است.

باید به خدا توکل کرد و از ذات حق  طلب مغفرت و عاقبت بخیری و سلامت جسم و جان کنیم ، چشم به آینده بدوزیم و همینطور که به فکر خویشتن خویشیم به فکر دوستان و آشنایان خود نیز باشیم و آنها را از یاد مبریم و همواره حق خویشاوندی را بجا بیاوریم.

معرفت در گرانی ست به هر کس ندهند           پر طاووس گران است به کرکس ندهند


تنها چیزی که در یادها و خاطرات می ماند اخلاق نیک و پسندیده است مال و ثروت مهمان امروز و فردا هستند و روزی هستند و روزی نیستند . به چشمان خود افرادی را دیدم که یک شبه پولدار و یک شبه ببی چیز گشتند پس تنها اخلاق و معرفت اند که در روزهای تنگدستی به داد ما می رسند.

هرگز به کودک تان نگویید پیشه آینده اش چه باشد. همواره به او ادب و ستایش به دیگران را آموزش دهید، چون با داشتن این ویژگیها همیشه او نگار مردم و شما در نیکبختی خواهید بود و اگر این گونه نباشد، هیچ پیشه ای نمی تواند به او و شما بزرگواری بخشد.((حکیم ارد بزرگ))

 

در انتها



تاريخ : جمعه 18 اسفند 1390برچسب:, | 23:48 | نویسنده : مجتبی |

 ابو موسی جابر بن حیان (زادهٔ سال ۱۰۰ هجری شمسی معادل با ۷۲۱ میلادی در توس - درگذشتهٔ سال ۱۹۴ هجری شمسی معادل با ۸۱۵ میلادی در کوفه[۱]) دانشمند و کیمیاگر و فیلسوف شیعهایرانی[۲] [۳][۴][۵] بود. او را «پدر علم شیمی» نامیده‌اند و بسیاری از روش‌ها (مانند تقطیر) و انواع ابزارهای اساسی شیمی مانند قرع و انبیق را به او نسبت می‌دهند. پژوهشگران بر این باورند که زادگاه او شهر توس در خراسان ایران بوده‌است.

محتویات

  [نهفتن

زندگی [ویرایش]

یک نقاشی از جابر

ابو موسی، جابر بن حیان، کیمیاگر برجستهٔ ایرانی، در سال صد هجری شمسی در شهر توس از توابع خراسان متولد شد. مدت کوتاهی پس از تولدش، پدر او که یک داروساز شناخته شده و پیرو مذهبشیعه بود، به دلیل نقشی که در بر اندازی حکومت اموی داشت، دستگیر شد و به قتل رسید. جابر به نوشته‌های باقی مانده از پدرش علاقه مند شد و به ادامهٔ حرفهٔ او پرداخت. او با شوق و علاقه به یادگیری علوم دیگر نیز می‌پرداخت. همین، سبب هجرت او از ایران به عراق شد. گر چه بعضی‌ها گفته‌اند که جابر نزد جعفر صادق (امام ششم شیعیان) علم‌آموزی کرده است اما تحقیقات نشان داده است که این امر غیر ممکن بوده است.[۶] کتاب‌ها و رسالات متعدد جابر، سال‌ها بعد از او، توجه کیمیاگران اروپایی را به خود جلب کرد. آن‌ها این کتاب‌ها را به زبان لاتین ترجمه کردند و سال‌ها از آن به عنوان منبع معتبری استفاده می‌کردند. به گفتهٔ آن‌ها، این کتاب‌ها تاثیر عمیقی بر تغییر و تصحیح دیدگاه کیمیاگران غربی گذاشته‌است. عاقبت، جابر بن حیان، در سال صد و نود و چهار ه.ش (معادل با ۸۱۵ میلادی) در شهر کوفهٔ عراق چشم از جهان فروبست. به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که صفت کوفی که در روایات بسیاری به دنبال نام جابر آمده‌است، نشانگر زادگاه او نیست، بلکه حاکی از آن است که وی مدتی در کوفه اقامت داشته‌است.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 اسفند 1390برچسب:دانشمندان ایرانی , دانش , ایرانیان نخبه, | 23:39 | نویسنده : مجتبی |

 

موقعیت جغرافیایی [ویرایش]

گهر از فراز سن بران

گهر شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود یک و نیم کیلومتر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد. اگر از الیگودرز به سمت گهر بروید ابتدا گهر کوچک را می بینید سپس به گهر بزرگ در مرز شهرستان دورود می‌رسید ولی اگر از دورود یا ازنا حرکت کنید پس از کمی پیاده روی به سمت کیگوران، الیگودرز به دریاچه گهر کوچک می رسید.
ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین ) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد.علت افزایش حجم آبخروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است.آب اصلی تامین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود.[۱]
ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌گاه معروف است که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدودهٔ شهرستان‌های الیگودرز و ازنا و دورود واقع شده‌است.

میزان بارش در منطقه [ویرایش]

میزان بارش سالانه در منطقه گهر حدود ۹۳۱ میلی متر است که بیشتر بصورت بارش برف می‌باشد در سال‌های پر برف سطح دریاچه یخ می‌بندد.[نیازمند منبع]

پوشش گیاهی [ویرایش]

درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی می‌باشد.گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر می‌باشند.[نیازمند منبع]

حیات وحش [ویرایش]

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ،گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنند.[نیازمند منبع]

تاریخچه [ویرایش]

غلب اروپائیان و سیاحان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت 3ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند. اولین و قدیمی ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی گرفته شده است که به یک سیاح فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگانتعلق دارد.[۲]

نحوه شکل گیری [ویرایش]

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل دورود و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است.[۱]

دسترسی [ویرایش]

دسترسی به این دریاچه به وسیله خودرو از طریق شهرهای دورود و الیگودرز امکان‌پذیر است. نزدیک ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان الیگودرز است.[۳] راه قدیمی مالرو و عشایری گدار (دره دزدان) است که در فاصله تقریبی 27کیلومتری جاده الیگودرز به شول آباد، به سمت غرب (پل رودخانه مورزرین) تا آغاز تنگ «هولیون» و «تابله» می توان به دو قسمت «بالادره گهر» و «دره گهر» تقسیم کرد. از ویژگیهای «بالا دره گهر» وجود بیدستانهایی است که در ساحل شرقی دریاچه گهر بزرگ گسترده است. در هرحال باید اذعان داشت که راه دسترسی مناسب با کمترین پیاده روی نسبت به راههای دیگر همان مسیر الیگودرز (مورزرین- تابله) به گهر است، که بدلایل مختلف از جمله وجود چشمه ساران متعدد و گوارا و رودخانه خروشان و نیز دسترسی و راحتی مسیر یکی از راههای ارتباطی مناسب به شمار می رود. مسیر دورود به دریاچه شمال یک ساعت با خودرو و چهار ساعت و نیم پیاده روی است و مسیر الیگودرز شامل دو ساعت با خودرو و یک ساعت و نیم پیاده روی است. کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر گهر,دریاچه , دریاچه ی گهر,دیدنی های گهر,طبیعت بکر گهر,

| 23:53 | نویسنده : مجتبی |

 سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جملهٔ غزل‌های معروف او می‌توان به علی ای همای رحمت و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکهٔ دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:شهریار,حیدر بابا , سید محمد حسین بهجت تبریزی, | 23:40 | نویسنده : مجتبی |

 دل می رود ز دستم ، صاحبدلان خدا را

                                                             دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه بر خیز 

                                                             باشد که باز بینیم آن یار آشنا را

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

                                                             نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

                                                             روزی تفقدی کن ، درویش بی نوا را

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

                                                             با دوستان مروت با دشمنان مدارا

در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند

                                                              گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را 

هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی 

                                                             کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را

                         حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود

                              ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را



تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:راز پنهان , راز , حافظ, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

 احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

ش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است: 1- خدا را بشناسد و اطاعتش نماید 2- شیطان را بشناسد و مخالفتش کند 3- راه حق و اهلش را بشناسد و به دنبالش برود 4- باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید 5- دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد 6- آخرت را بشناسد و طلبش کند.    نصایح صفحۀ 248

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

22- امام علی (ع) : ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که تنهاست در عبادت خدا و ذکرش و اعمال خیر تنبل و کسل است 2- در میان مردم و جمع، در عبادت خدا و اعمال خیر کوشاست 3- چون از او تعریف کنند بیشتر کار می کند 4- هر گاه از عمل او تمجید و تعریفی نکنند کار خیر را ترک کند. نصایح صفحۀ 187

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

23- امام علی (ع) : به راستی که اهل خیر و شر را نمی توان تشخیص داد مگر به مردم. اگر می خواهی اهل خیر را بشناسی کار خیری را شروع کن؛ کسانی که آن کار را تایید می کنند و دنباله روی از آن می کنند اهل خیرند و اگر می خواهی شر و اهلش را بفهمی کار بدی را شروع کن همان کسانی که از آن پیروی می کنند اهل شرّند.                                             تحف العقول صفحۀ 215



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:امام علی (ع), سخنان علی (ع), | 23:33 | نویسنده : مجتبی |

                                          خنده جام

 

 زلف آشفته و خو کرده و خندان لب و مست

                                                                    پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست

نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان 

                                                                    نیمه دوش به بالین من آمد بنشست

سر فرا گوش من آورد و به آواز خریم

                                                                    گفت کای عاشق دیرینه من خوابت هست

عاشقی را که چنین ساغر شبگیر دهند

                                                                    کافر عشق بود گر نبود باده پر ست

برو ای زاهد و بردر دکشان خرده مگیر 

                                                                   که ندانند جز این تحفه به ما زور الست

آنچه اوریخت به پیمانه ما نوشیدیم

                                                                   اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست

                                خنده جام می و زلف گره گیر نگار

                          ای بسا توبه که چون توبه حافظ بشکست



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:حافظ,فال,تفقد, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی بر خلاف تبلیغات وسیع دشمنان جهت عدم شرکت در انتخابات باز هم شکست خورد  

 

  

      مردم باز هم برادری خود را به آرمان های نظام و انقلاب ثابت کردند و نشان دادند که با توجه به وضع بد معیشتی امروز که غالب مردم گرفتار آن هستند و گرانی های اخیر ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری صحنه را ترک نکردند و در صحنه حاضر شدند. حال نوبت دولت مردان و امرای نظام و مجلس است تا حرکتی اساسی و کارشناسی در بهبود وضع معیشتی ، اشتغال ، کار ، مسکن و ازدواج جوانان بکنند.  

جوانان امروز چشمشان به طرح ها و لوایح مجلس جهت بهبود اوضاع خویش هستند.



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:انتخابات , مجلس نهم, | 19:19 | نویسنده : مجتبی |
 پس کلی دردسر با پسر مورد علاقه ام ازدواج کردم

سالاي اول زندگيمون خيلي خوب بود اما چند سال که گذشت کمبود بچه رو به وضوح حس مي کرديم


مي دونستيم بچه دار نمي شيم ولي نمي دونستيم که مشکل از کدوم يکي از ماست، اولش نمي خواستيم بدونيم وبا خودمون مي گفتيم: عشقمون واسه يه زندگي رويايي کافيه، بچه مي خوايم چي کار؟

در واقع خودمونو گول مي زديم ، هم من هم اون، هر دومون عاشق بچه بوديم


تا اينکه يه روز علي نشست رو به روموگفت: 

اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

فکر نکردم تا شک کنه که دوسش ندارم ، خيلي سريع بهش گفتم: 

من حاضرم به خاطر تو رو همه چي خط سياه بکشم

علي که انگار خيالش راحت شده بود يه نفس راحت کشيد و از سر ميز بلند شد و راه افتاد

گفتم:تو چي؟

گفت:من؟

گفتم: آره ، اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

برگشت زل زد به چشام وگفت: تو به عشق من شک داري؟

فرصت جواب نداد و گفت: من وجود تو رو با هيچي عوض نمي کنم

با لبخندي که رو صورتم نمايان شد خيالش راحت شد که من مطمئن شدم اون هنوزم منو دوس داره،

گفتم: پس ، فردا مي ريم آزمايشگاه

گفت: موافقم ، فردا مي ريم

و رفتيم نمي دونم چرا اما دلم مث سير و سرکه مي جوشيد ، اگه واقعا عيب از من بود چي؟

سر خودمو با کار گرم کردم تا ديگه فرصت فکر کردن به اين حرفارو به خودم ندم

طبق قرارمون صبح رفتيم آزمايشگاه ، هم من هم اون ، هر دو آزمايش داديم

بهمون گفتن جواب تا يک هفته ديگه حاضره

يه هفته واسمون صد سال طول کشيد ، اضطرابو مي شد خيلي اسون تو چهره هردومون ديد

با اين حال به همديگه اطمينان مي داديم که جواب ازمايش واسه هيچ کدوممون مهم نيست

بالاخره اون روز رسيد علي مث هميشه رفت سر کار و من خودم بايد جواب ازمايشو ميگرفتم

دستام مث بيد مي لرزيد ، داخل آزمايشگاه رفتم و جوابو گرفتم

علي که اومد خسته بود اما کنجکاو و ازمن پرسيد: جوابو گرفتي؟

که منم زدم زير گريه، فهميد که مشکل از منه 

اما نمي دونم که تغيير چهره اش از ناراحتي بود يا از خوشحالي


روزا مي گذشتن و علي روز به روز نسبت به من سردتر و سردتر مي

شد تا اينکه يه روز که ديگه صبرم از اين رفتاراش طاق شده بود بهش

گفتم:علي تو چته؟ چرا اين جوري مي کني ؟

اونم عقده شو خالي کرد گفت: من بچه دوس دارم مهناز، مگه گناهم چيه ؟من نمي تونم يه عمر بي بچه تو يه خونه سر کنم

دهنم خشک شده بود و چشام پراشک ، گفتم: اما تو خودت گفتي همه جوره منو دوس داري

گفتي حاضري بخاطرم قيد بچه رو بزني، پس چي شد؟

گفت: آره گفتم ، اما اشتباه کردم و الان مي بينم نمي تونم، نمي کشم

نخواستم بحثو ادامه بدم و دنبال جاي خلوت مي گشتم تا يه دل سير گريه کنم که رفتم توی اتاق خواب


من و علي ديگه با هم حرفي نزديم، تا اينکه علي احضاريه آورد برام و گفت:

مي خوام طلاقت بدم يا زن بگيرم ، نمي تونم خرج دو نفرو با هم بدم 

بنابراين از فردا تو واسه خودت و منم واسه خودم


دلم شکست، نمي تونستم باور کنم کسي که يه عمر به حرفاي قشنگش دل خوش کرده بودم 

حالا به همه چي پا زده ، ديگه طاقت نياوردم لباسامو پوشيدمو ساکمم بستم

برگه جواب آزمايش هنوز توي جيب مانتوام بود

درش آوردم و يه نامه نوشتم و گذاشتم روش و هر دو رو کنار گلدون گذاشتم

احضاريه رو برداشتم و از خونه زدم بيرون


توي نامه نوشت بودم:

علي جان سلام

اميدوارم پاي حرفت وایساده باشي و منو طلاق بدي چون اگه اين کارو نکني خودم ازت جدا مي شم

مي دوني که مي تونم و دادگاه اين حقو به من مي ده که از مردي که بچه دار نمي شه جدا شم

وقتي جواب آزمايشهارو گرفتم و ديدم که عيب از توئه ، 

باور کن اون قدر برام بي اهميت بود که حاضر بودم برگه رو همون جاپاره کنم

اما نمي دونم چرا خواستم يه بار ديگه عشقت به من ثابت بشه

براي خودم متاسفم 

اين که يه عمر و بهترين لحظات عمرمو پاي چه آدمي هدر دادم

يه آدم دورنگ ، يه آدم دروغگو توي دادگاه منتظرتم




تاريخ : سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, | 22:55 | نویسنده : مجتبی |