محمد ابراهیم همت (12 فروردین 1334) از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس ازانقلاب و در سال 1361 مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند. و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های مهمی همچون فتح المبین - بیت المقدس - رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند 1362 در طول عملیات خیبر به شهادت رسید.

 

محمد ابراهیم همت و بعدها حاج ابراهیم همت در روز 12 فروردین سال 1334 در شهررضای اصفهان بدنیا آمد. پس از دریافت مدرک دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به خدمت سربازی رفت.

پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد. در آن دوران او کوشید دانش‌آموزان را با افکار امام راحل  آشنا کند و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به او اخطار شود.

سخنان و افکار او مأمورین شاه را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه‌ای که او شهر به شهر می‌گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا تبلیغ کرد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید.

 

وی پس از پیروزی انقلاب در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته شهرستان شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

اواخر سال 1358 به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان اعزام گردید.

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در تاریخ 24 اسفند  1362 شهید شدند .[۱]

 

روحش شاد و یادش گرامی

 

 



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:22 | نویسنده : مجتبی |

 با وجود ادعای دولت در ایجاد ۴٫۱ میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌های ۸۹ و ۹۰، در این مدت از جمعیت فعال و شاغل کشور ۵۰۰ هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زایی میلیونی تناقض دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود ادعای دولت در مورد ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ و همچنین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید دیگر در سال ۹۰؛ آمارها در این بخش چیز دیگری را نشان می دهند.

بر پایه این گزارش، در صورت تحقق اشتغال زایی میلیونی در کشور و ایجاد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت جدید در ۲ سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بیکاری کشور باید به طرز چشمگیری کاهش می یافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در سالهای گذشته چنین چیزی را نشان نمی دهد و حتی نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۸۸ به میزان ۴ دهم درصد نیز بیشتر شده است.

آمارها چه می‌ گویند؟

با اینکه دولت پس از انتقادات و تردیدهای فراوانی که در مورد ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ از سوی بازار کار و همچنین مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل میلیونی جدید داده بود؛ اما این مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.

کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت بیکاری و جمعیت بالای متقاضی کار در کشور تا سال ۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

پیش تر یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه، ایجاد شرایط نامساعد بیکاری در کشور را به افزایش یکباره جمعیت و انفجار تولدها در دهه ۶۰ مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دلیل ورود جوانان به دانشگاه ها و همچنین تاخیر در سن ازدواج، هم اکنون جمعیت بیکاری که باید تاکنون تعیین تکلیف می شد، چندسال با تاخیر متقاضی کار می شوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی جوانان شده است.

اعتبارسنجی، پاسخ دولت به منتقدان

برای سال گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در استان ها را برای شفاف سازی در این بخش اجرا خواهد کرد.

هرچند گفته می شود که این طرح از پاییز سال گذشته و پس از ایجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتایج حاصل از بررسی ها و اقدامات دولت در این بخش پس از گذشته ۴۴ روز از سال جدید نیز ارائه نشد.

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بودند که استانها موظف شده اند اطلاعات و سوابق مربوط به اشتغال‌زایی در هر استان و مستندات آن را برای بررسی نهایی در سامانه رصد درج کنند که حال پس از گذشت ماه ها خبری از نتایج آن در دست نیست.

تاخیر ۴۴ روزه در گزارش دهی

آنها وعده کرده بودند که آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال‌زایی سال گذشته را در بهمن ماه و یا اسفند ۹۰ و پس از برگزاری نشست شورای عالی اشتغال به اطلاع عموم مردم خواهند رساند.

به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته است تا آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال زایی خود را در سال گذشته که بازار کار، مجلس و خانواده ها تشنه شنیدن آن و بررسی مستندات بودند را راهی بایگانی کند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته پیرامون زمان ارائه مستندات مربوط به پرونده ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال۹۰، گفته است: آمارها باید از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده است: برای سال جاری نیز معتقدم دولت باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد اما نیازی به اعلام آمار و عدد نمی بینم، مگر اینکه سایر مقامات دولتی و یا رئیس جمهور بخواهد در اینباره تصمیم دیگری بگیرد.

جدول ۶ ساله جمعیت فعال، شاغل و بیکار کشور

 

نگاهی به جدول جمعیت شاغل و بیکار کشور به ویژه پس از سال ۸۸ که دولت طرحهای اشتغال زایی میلیونی خود را ارائه کرد، نشان می دهد که جمعیت شاغل از ۲۱ میلیون سال ۸۸ به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ کاهش یافته است که نه تنها نشانی از رشد اشتغال در جامعه به واسطه اقدامات دولت را به همراه ندارد؛ بلکه بر ریزش نیروی کار نیز تاکید می کند.

هرچند مقامات دولتی در این باره دلایل دیگری را مطرح می کنند ولی این موضوع می تواند بیانگر این مطلب باشد که در سالهای اخیر میزان خروج و ریزش نیروی کار از بنگاهها افزایش یافته تا جایی که اقدامات دولت در ایجاد فرصتهای جدید شغلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

اخراج از بنگاه‌ها شتاب گرفت

به عبارتی، به هر میزان که دولت توانسته است اشتغال جدید ایجاد کند، میزان شاغلان کل کشور کاهش یافته است که نشان می دهد سرعت خروج و ریزش نیروی کار در بنگاه ها بیش از اشتغال زایی جدید است و دولت حتی نتوانسته است در بخش حفظ اشتغال موجود نیز عملکرد مناسبی داشته باشد که بعد از آن بخواهیم امیدوار باشیم میلیونها فرصت جدید شغلی نیز ایجاد و به آمارها اضافه شود.

دولتی ها یکی از دلایل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته را امکان تصمیم کارجویان به ادامه تحصیل و یا افزایش تمایل زنان به خانه داری به جای جستجو در بازار کار تلقی می کنند و معتقدند کل جمعیت فعالی که از آمارها خارج شده اند، تصمیماتی از این دست گرفته اند.

اگرچه می توان این موارد را برخی از دلایل کاهش مشارکت اقتصادی کارجویان و جمعیت فعال تلقی کرد، اما قطعا دلیل اصلی نخواهد بود و باید کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را به دلایلی از جمله ناامید شدن کارجویان در ورود به بازار کار و یا منفعل شدن در این بخش تلقی کرد.



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:7 | نویسنده : مجتبی |

 خاستگاه گوجه فرنگی آمریکای جنوبی می‌باشد. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند. این گیاهان گونه‌های مختلفی از سرده پیشین Lycopersicon بودند. یکی از این گونه‌ها با نام علمی Solanum lycopersicum به مکزیک منتقل شد و پس از مدتی در آن‌جا توسط بومیان پرورش یافت.

تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد.

گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند.

در مورد انتقال گوجه فرنگی به اروپا نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از تاریخ‌دانان بر این عقیده هستند که ارنان کورتس، مکتشف اسپانیایی، این میوه‌های کوچک زردرنگ را پس از تصرف شهر تنوکتیتلان، پایتخت آزتک‌ها در سال ۱۵۲۱، به اروپا منتقل کرد. نظریهٔ دیگر این است که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ نخستین فردی بود که این گیاه را به اروپا منتقل کرد. قدیمی‌ترین مدرک که از وجود گوجه فرنگی در اروپا اطلاع می‌دهد کتابی در مورد گیاه‌شناسی است که در سال ۱۵۴۴ توسط پیِترو آندرئا ماتیولی، پزشک و گیاه‌شناس ایتالیایی نوشته شده است. وی در دست‌نوشتهٔ خود از این میوه با عنوان pomo d’oro، به معنای سیب طلایی یاد کرده است.

 

 

 

منبع : سایت ویکی پدیا



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, | 21:52 | نویسنده : مجتبی |

 سیب (نام علمی: Malus domestica) یک میوه درختی سردسیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala apple)، سیب سرخ، سیب سبز . این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد.

ویتامین‌های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.

سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد. سیب‌هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتماً این سیب‌ها را به دقت بشویید. آن‌هایی‌که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین‌ها و ویتامین‌های آن از بین نرود.

ایران در سال 2008 طبق رتبه بندی سازمان فائو در رتبه چهارم تولیدکنندگان سیب قرار گرفته بود.

سیب (با پوست)
مواد مغذی در هر ۱۰۰ g (۳٫۵ oz)
انرژی ۲۱۸ kJ (۵۲ kcal)
کربوهیدرات‌ها ۱۳٫۸۱ g
قندها ۱۰٫۳۹ g
فیبر ۲٫۴ g
چربی ۰٫۱۷ g
پروتئین ۰٫۲۶ g
آب ۸۵٫۵۶ g
ویتامین آ معادل ۳ میکروگرم (۰٪)
تیامین (ویتامین B۱) ۰٫۰۱۷ میلی‌گرم (۱٪)
ریبوفلاوین (ویتامین B۲) ۰٫۰۲۶ میلی‌گرم (۲٪)
نیاسین (ویتامین B۳) ۰٫۰۹۱ میلی‌گرم (۱٪)
Pantothenic acid (B5) ۰٫۰۶۱ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۴۱ میلی‌گرم (۳٪)
Folate (ویتامین B9) ۳ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۴٫۶ میلی‌گرم (۸٪)
کلسیم ۶ میلی‌گرم (۱٪)
آهن ۰٫۱۲ میلی‌گرم (۱٪)
منیزیوم ۵ میلی‌گرم (۱٪)
فسفر ۱۱ میلی‌گرم (۲٪)
پتاسیم ۱۰۷ میلی‌گرم (۲٪)
روی ۰٫۰۴ میلی‌گرم (۰٪)



تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:منبع : ویکی پدیا, | 21:30 | نویسنده : مجتبی |

 کشاورزی زیستی (کشاورزی ارگانیک، طبیعی یا آلی)، نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونیها و دستکاری‌های ژنیتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچون کودزیستی، کمپوست‌ها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارآ یا EM ) باشد.كشاورزي ارگانيك سيستمي توليدي است كه سلامت خاك، اكوسيستم ها و انسان را پايدار مي سازد و بر فرايند بوم شناسانه، تنوع زيستي و چرخه هاي سازگار با شرايط محلي تكيه دارد[۱]. فرآورده‌های کشاورزی زیستی در کشور ما با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی وامریکایی با نام کشاورزی زیستی (به انگلیسیOrganic farming) و یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می‌شود. کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین بعنوان یک موجود زندة واحد، اصول اکولوژوکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.



تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, | 21:18 | نویسنده : مجتبی |

 السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)

سالروز شهادت جانسوز ام ابیها صدیقه ی کبرا

بانوی دو گیتی ، همسر امیرالمومنین علی (ع)

بر امام زمان (عج) و شیعیان تسلیت باد


رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر كه بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد. ( بهجه ، ج 1، ص 287 )

پیامبـر اكـرم (ص) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س) آمد، بلافاصله فاطمه(س) خود را كاملاً پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن كه او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (س) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن كه او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى كند پیامبر اكرم فرمود: گواهى مى دهـم كه تو پاره دل منى . ( همان ، ج 1، ص 274.)

 

در وقتى كه بستر خواب را گسترده بودم ، رسول خدا(ص) بر من وارد شد ، فرمـود:

اى فـاطمه نخـواب مگـر آن كه چهار كار را انجـام دهـى: قـرآن را ختـم كنـى، و پیامبران را شفیعت گردانى، و مؤمنیـن را از خود راضى كنى، و حج وعمره اى را به جا آورى. ایـن را فرمـود و شروع به خـواندن نماز كرد، صبر كردم تا نمازش تمام شد، گفتـم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمى كرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانى مثل این است كه قرآن را ختم كرده اى و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قیامت خواهیـم بود، و چون براى مؤمنیـن استغفار كنى ، آنان همه از تو راضى خواهند شد، و چون بگـویـى: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر حج و عمره اى را انجام داده اى. (بهجه ، ج 1، ص 304)



تاريخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:10 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: آيت‌الله وحيد خراساني در شعري به بيان اوصاف و ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت زهرا(س) پرداخته است.

در سروده اين مرجع تقليد آمده است:

اى بلند اختر كه ناموس خداى اكبرى  ***  

عقلِ كل را دخترى و علمِ كل را همسرى
زينت عرش خدا پرورده دامان توست  ***

يازده خورشيد چرخ معرفت را مادرى
آن كه بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***

گشت ممنون عطاى حق كه دادش كوثرى
تاج فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور كون و مكان تو افسرى
از گلستان تو يك گُل خامس آل عباست***اى كه در آغوش خود خون خدا مى‌پرورى
مقتداى حضرت عيسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گويم باز از آن برترى
در قيامت اولين و آخرين سرها به زير***تا تو با جاه و جلال حق، زمحشر بگذرى
بر بساط قرب بگذارد قدم چون مصطفى***تو بر او هستى مقدم ، گرچه او را دخترى
كهنه پيراهن چو بر سر افكنى در روز حشر***غرقه در خون خدا برپا نمايى محشرى
با چه ذنبى كشته شد مؤوده آل رسول***بود آيا اينچنين، أجرِ چنان پيغمبرى
قدر تو مجهول و مخفى قبر تو تا روز حشر***جز خدا در حق تو كس را نشايد داورى



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:10 | نویسنده : مجتبی |

 

 بانک جهانی در گزارشی اختصاصی به بررسی چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال های آینده پرداخته است.


بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2011 بالغ بر 3.1 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2012 به 4.8 درصد و در سال 2013 به 3.7 درصد برسد.

بانک جهانی در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 2011 را 2 درصد اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن 0.9 درصد کاهش داشته است. همچنین پیش بینی شده است رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به منفی 0.8 درصد و در سال 2013 نیز به منفی 0.7 درصد برسد.

در حالی این نهاد بین المللی انتظار دارد رشد اقتصادی ایران در سال 2012 منفی شود که قیمت نفت از ابتدای این سال حدود 15 درصد رشد داشته است و بر اساس پیش بینی همین سازمان رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه از 3.4 درصد در سال 2011 به 5.4 درصد در سال 2.12 می رسد. بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را بخش نفت و گاز دربر می گیرد.

به عقیده کارشناسان پیش بینی بدبینانه بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی ایران با توجه به تحریم نفتی غرب علیه این کشور و انجام شده است و بنابراین تحقق این پیش بینی منوط به کاهش شدید صادرات نفت ایران و نتوانی ایران در پیدا کردن جایگزین های جدید برای مشتریان نفتی خود است.

صندوق بین المللی پول نیز در گزارش اخیر خود رشد اقتصادی ایران در سال 2012 را 0.4 درصد پیش بینی و این رقم برای سال گذشته میلادی را 2 درصد اعلام کرده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی تراز مالی ایران در سال 2011 برابر با 6.8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده و این رقم در سال 2012 به 1.6 درصد و در سال 2013 به منفی 1 درصد می رسد.

تراز حساب های جاری ایران نیز از 4.9 درصد در سال 2011 به 0.6 درصد در سال 2012 و منفی 0.8 درصد در سال 2013 می رسد.

بر اساس این گزارش بحرین که با یک سال انقلاب مردمی مواجه شده است رشد منفی 1.2 درصدی را در سال 2011 تجربه کرد. رشد اقتصادی این کشور در سال 2010 به 4.1 درصد رسیده بود و پیش بینی می شود در سال 2012 به 2.5 درصد برسد. رشد اقتصادی لیبی در سال 2011 نیز منفی 59.9 درصد بود اما پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به مثبت 63.3 درصد برسد.

رشد پیش بینی شده برای سایر کشورها در سال 2012 عبارت است از: کویت 5.5 درصد، عمان 4.9 درصد، قطر 6.4 درصد، عربستان 5.9 درصد، امارات 3.8 درصد، الجزایر 3.1 درصد، عراق 11.1 درصد، سوریه منفی 6 درصد، یمن منفی 0.9 درصد، جیبوتی 4.8 درصد، مصر 2.5 درصد، اردن 3 درصد، لبنان 3.8 درصد، مراکش 3 درصد، تونس 2.4 درصد و فلسطین 6.2 درصد.

منبع:  خبرگزاری فارس



تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:0 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش می کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت، اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان که در مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران برگزار شد، با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها، گفت: هدفمند کردن برای حفظ منافع و تقویت اقتصاد ملی کشور صورت گرفته است.

وی افزود: این مسئله یک مشکل و بیماری 45 ساله است و تلاش برای حل آن نیز یک انقلاب بزرگ بود.

توکلی گفت: دولت تلاش می کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت. اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  همین مسئله سبب شد تا مشکلات اقتصادی فراوانی ایجاد شود و رکود حاصل از آن کشور را گرفتار کند.

توکلی گفت: درآمد حاصله از هدفمند کردن یارانه ها در طول 15 ماه گذشته نزدیک به 29 میلیارد تومان بوده است در حالیکه نزدیک به 45 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده است.

وی افزود:  مابقی این پول از طریق فروش ارزهای نفتی فراهم شده است و همین مسئله سبب گسترش رکود و تورم در کشور شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من در سفری که به شمال کشور داشتم دیدم که در طول یک ماه گذشته 3 کارخانه تعطیل شده است که یکی از آنها کارخانه ای بود که با تجهیزات جدید افتتاح شده بود.

وی افزود: برای حل این مشکل باید این رویه متوقف شود و بر اساس قانون تصویب شده در مجلس حرکت کنیم.

توکلی گفت: ما باید تلاش کنیم تا برطبق قانون عمل کنیم و البته اگر من به نمایندگی از مردم انتخاب شوم تلاش می کنم تا براین اساس حرکت کنم.



تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:7 | نویسنده : مجتبی |

 تكبر و غرور

تكبّر عبارت است از حالتي كه انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و اعتقاد برتري خود را بر غير داشته باشد. و فرق اين با عجب، آن است كه: انسان خود را شخصي بداند، و خود پسند باشد، اگر چه پاي كسي ديگر در ميان نباشد، ولي در كبر، بايد پاي غير نيز در ميان آيد تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بيند. و اين كبر، صفتي است در نفس و باطن. و از براي اين صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتي است كه اظهار آن آثار را تكبّر گويند. 
و آن آثاري است كه باعث حقير شمردن ديگري و برتري بر آن گردد، مانند: خود داري كردن از همنشيني با او، يا هم خوراكي با او، يا امتناع در پهلو نشستن با او، يا رفاقت او، و انتظار سلام كردن و توقّع ايستادن او، و پيش افتادن از او در راه رفتن، و تقدّم بر او در نشستن، و توجهي با او در سخن گفتن، و به حقارت با او سخن گفتن، و پند و موعظه او را ارزش دانستن، و امثال اين‏ها.
 
و از جمله آثار كبر است با ناز و آهسته و دامن كشان راه رفتن. و بعضي از اين افعال گاهي از حسد و كينه و ريا نيز نسبت به بعضي صادر مي‏شود، اگر چه انسان خود را از او بالاتر هم نداند.
 
و بدان كه: كبر از بزرگترين صفات رذيله است، و آفت آن بسيار، و گزند آن بي‏شمار است. چه بسياراند از خواص و عوام كه به واسطه اين مرض به هلاكت رسيده‏اند. و چه بسا بزرگان دوران، كه به اين سبب گرفتار دام شقاوت گشته‏اند. حجاب بزرگي است كه انسان را را از رسيدن به مرتبه فيوضات، و پرده‏اي است بزرگتر براي انسان كه مانع مي شود مشاهده جمال سعادات، زيرا كه: اين صفت، مانع مي‏گردد از كسب اخلاق حسنه. چون به واسطه اين صفت، انسان بر خود بزرگي مي‏بيند، كه او را از تواضع و بردباري، و قبول نصيحت، و ترك حسد و غيبت و امثال اين‏ها منع مي‏كند. بلكه هيچ اخلاق بدي نيست مگر اينكه صاحب تكبّر محتاج به آن است به جهت محافظت عزّت و بزرگي خود. و هيچ صفت نيكي نيست مگر اينكه از آن عاجز است به سبب ترس از فوت برتري خود و از اين جهت آيات و اخبار در مذمت و انكار بر آن خارج از حد شمارش و ياد آوري است.
 
خداي تعالي مي‏فرمايد: «يطْبَعُ اللَّهُ عَلي كُلِّ قَلْبٍ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» 40: 35 خلاصه معني آنكه: زنگ و چرك مي‏فرستد خدا بر هر دل متكبري. 
و مي‏فرمايد: «انَّهُ لا يحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ» 16: 23 يعني: «به درستي كه خدا دوست ندارد تكبر كنندگان را».
 
و
ديگر مي‏فرمايد: «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِي الَّذينَ يتَكَبَّروُنَ» 7: 146 يعني: «بزودي بر مي گردانم از آيات خود، روي كساني را كه تكبر مي‏ورزند». 
و باز مي‏فرمايد: «ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوي الْمُتَكَبِّرينَ» 40: 76 يعني: «داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه مخلّد خواهيد بود در آن، پس بد مقامي است مقام تكبر كنندگان».

 

 


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:7 | نویسنده : مجتبی |
سردار رشید اسلام شهید حاج محمد ابراهیم همت

 محمد ابراهیم همت (12 فروردین 1334) از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس ازانقلاب و در سال 1361 مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند. و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های مهمی همچون فتح المبین - بیت المقدس - رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند 1362 در طول عملیات خیبر به شهادت رسید.

 

محمد ابراهیم همت و بعدها حاج ابراهیم همت در روز 12 فروردین سال 1334 در شهررضای اصفهان بدنیا آمد. پس از دریافت مدرک دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به خدمت سربازی رفت.

پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد. در آن دوران او کوشید دانش‌آموزان را با افکار امام راحل  آشنا کند و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به او اخطار شود.

سخنان و افکار او مأمورین شاه را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه‌ای که او شهر به شهر می‌گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا تبلیغ کرد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید.

 

وی پس از پیروزی انقلاب در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته شهرستان شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

اواخر سال 1358 به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان اعزام گردید.

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در تاریخ 24 اسفند  1362 شهید شدند .[۱]

 

روحش شاد و یادش گرامی

 

 



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:22 | نویسنده : مجتبی |

 با وجود ادعای دولت در ایجاد ۴٫۱ میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌های ۸۹ و ۹۰، در این مدت از جمعیت فعال و شاغل کشور ۵۰۰ هزار نفر کاسته شد که با نسخه دولت در اشتغال‌زایی میلیونی تناقض دارد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود ادعای دولت در مورد ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ و همچنین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید دیگر در سال ۹۰؛ آمارها در این بخش چیز دیگری را نشان می دهند.

بر پایه این گزارش، در صورت تحقق اشتغال زایی میلیونی در کشور و ایجاد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت جدید در ۲ سال گذشته؛ هم اکنون نرخ بیکاری کشور باید به طرز چشمگیری کاهش می یافت که بررسی آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در سالهای گذشته چنین چیزی را نشان نمی دهد و حتی نرخ بیکاری سال گذشته نسبت به سال ۸۸ به میزان ۴ دهم درصد نیز بیشتر شده است.

آمارها چه می‌ گویند؟

با اینکه دولت پس از انتقادات و تردیدهای فراوانی که در مورد ایجاد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال ۸۹ از سوی بازار کار و همچنین مجلس مطرح شده بود، وعده ارائه مستنداتی را در رابطه با چگونگی تحقق مشاغل میلیونی جدید داده بود؛ اما این مهم همچنان در حد وعده باقی ماند.

کوروش پرند معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته اعلام کرده بود که وضعیت بیکاری و جمعیت بالای متقاضی کار در کشور تا سال ۹۴ نیز ادامه خواهد یافت.

پیش تر یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه، ایجاد شرایط نامساعد بیکاری در کشور را به افزایش یکباره جمعیت و انفجار تولدها در دهه ۶۰ مرتبط دانسته و عنوان کرده بود: به دلیل ورود جوانان به دانشگاه ها و همچنین تاخیر در سن ازدواج، هم اکنون جمعیت بیکاری که باید تاکنون تعیین تکلیف می شد، چندسال با تاخیر متقاضی کار می شوند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی جوانان شده است.

اعتبارسنجی، پاسخ دولت به منتقدان

برای سال گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که طرح اعتبارسنجی و بررسی مستندات ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در استان ها را برای شفاف سازی در این بخش اجرا خواهد کرد.

هرچند گفته می شود که این طرح از پاییز سال گذشته و پس از ایجاد سامانه ملی رصد دنبال شده است، اما نتایج حاصل از بررسی ها و اقدامات دولت در این بخش پس از گذشته ۴۴ روز از سال جدید نیز ارائه نشد.

مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بودند که استانها موظف شده اند اطلاعات و سوابق مربوط به اشتغال‌زایی در هر استان و مستندات آن را برای بررسی نهایی در سامانه رصد درج کنند که حال پس از گذشت ماه ها خبری از نتایج آن در دست نیست.

تاخیر ۴۴ روزه در گزارش دهی

آنها وعده کرده بودند که آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال‌زایی سال گذشته را در بهمن ماه و یا اسفند ۹۰ و پس از برگزاری نشست شورای عالی اشتغال به اطلاع عموم مردم خواهند رساند.

به نظر می رسد دولت تصمیم گرفته است تا آمارهای مربوط به عملکرد اشتغال زایی خود را در سال گذشته که بازار کار، مجلس و خانواده ها تشنه شنیدن آن و بررسی مستندات بودند را راهی بایگانی کند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته گذشته پیرامون زمان ارائه مستندات مربوط به پرونده ایجاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت جدید شغلی در سال۹۰، گفته است: آمارها باید از سوی مرکز آمار ایران اعلام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزوده است: برای سال جاری نیز معتقدم دولت باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد اما نیازی به اعلام آمار و عدد نمی بینم، مگر اینکه سایر مقامات دولتی و یا رئیس جمهور بخواهد در اینباره تصمیم دیگری بگیرد.

جدول ۶ ساله جمعیت فعال، شاغل و بیکار کشور

 

نگاهی به جدول جمعیت شاغل و بیکار کشور به ویژه پس از سال ۸۸ که دولت طرحهای اشتغال زایی میلیونی خود را ارائه کرد، نشان می دهد که جمعیت شاغل از ۲۱ میلیون سال ۸۸ به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ کاهش یافته است که نه تنها نشانی از رشد اشتغال در جامعه به واسطه اقدامات دولت را به همراه ندارد؛ بلکه بر ریزش نیروی کار نیز تاکید می کند.

هرچند مقامات دولتی در این باره دلایل دیگری را مطرح می کنند ولی این موضوع می تواند بیانگر این مطلب باشد که در سالهای اخیر میزان خروج و ریزش نیروی کار از بنگاهها افزایش یافته تا جایی که اقدامات دولت در ایجاد فرصتهای جدید شغلی را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

اخراج از بنگاه‌ها شتاب گرفت

به عبارتی، به هر میزان که دولت توانسته است اشتغال جدید ایجاد کند، میزان شاغلان کل کشور کاهش یافته است که نشان می دهد سرعت خروج و ریزش نیروی کار در بنگاه ها بیش از اشتغال زایی جدید است و دولت حتی نتوانسته است در بخش حفظ اشتغال موجود نیز عملکرد مناسبی داشته باشد که بعد از آن بخواهیم امیدوار باشیم میلیونها فرصت جدید شغلی نیز ایجاد و به آمارها اضافه شود.

دولتی ها یکی از دلایل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته را امکان تصمیم کارجویان به ادامه تحصیل و یا افزایش تمایل زنان به خانه داری به جای جستجو در بازار کار تلقی می کنند و معتقدند کل جمعیت فعالی که از آمارها خارج شده اند، تصمیماتی از این دست گرفته اند.

اگرچه می توان این موارد را برخی از دلایل کاهش مشارکت اقتصادی کارجویان و جمعیت فعال تلقی کرد، اما قطعا دلیل اصلی نخواهد بود و باید کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را به دلایلی از جمله ناامید شدن کارجویان در ورود به بازار کار و یا منفعل شدن در این بخش تلقی کرد.



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:7 | نویسنده : مجتبی |

 خاستگاه گوجه فرنگی آمریکای جنوبی می‌باشد. شواهد ژنتیکی نشان می‌دهند که اجداد گوجه فرنگی گیاهانی خودرو و علفی بودند که میوه‌های کوچک سبزرنگی داشتند و در نقاط کوهستانی پرو می‌روییدند. این گیاهان گونه‌های مختلفی از سرده پیشین Lycopersicon بودند. یکی از این گونه‌ها با نام علمی Solanum lycopersicum به مکزیک منتقل شد و پس از مدتی در آن‌جا توسط بومیان پرورش یافت.

تاریخ دقیق پرورش گوجه فرنگی برای اولین بار مشخص نیست. به نظر می‌رسد نخستین گوجه فرنگی پرورش‌یافته نوعی میوهٔ زردرنگ به اندازهٔ گوجه فرنگی‌های ریز گیلاسی بوده که توسط آزتک‌ها کشت می‌شده است. نوشته‌های برجامانده از این تمدن نشان می‌دهند که این میوه همراه با فلفل، ذرت و نمک آماده و مصرف می‌شد.

گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند.

در مورد انتقال گوجه فرنگی به اروپا نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از تاریخ‌دانان بر این عقیده هستند که ارنان کورتس، مکتشف اسپانیایی، این میوه‌های کوچک زردرنگ را پس از تصرف شهر تنوکتیتلان، پایتخت آزتک‌ها در سال ۱۵۲۱، به اروپا منتقل کرد. نظریهٔ دیگر این است که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ نخستین فردی بود که این گیاه را به اروپا منتقل کرد. قدیمی‌ترین مدرک که از وجود گوجه فرنگی در اروپا اطلاع می‌دهد کتابی در مورد گیاه‌شناسی است که در سال ۱۵۴۴ توسط پیِترو آندرئا ماتیولی، پزشک و گیاه‌شناس ایتالیایی نوشته شده است. وی در دست‌نوشتهٔ خود از این میوه با عنوان pomo d’oro، به معنای سیب طلایی یاد کرده است.

 

 

 

منبع : سایت ویکی پدیا



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, | 21:52 | نویسنده : مجتبی |

 سیب (نام علمی: Malus domestica) یک میوه درختی سردسیری از خانواده گلسرخیان است که انواع مختلفی دارد، مانند سیب گلاب(Gala apple)، سیب سرخ، سیب سبز . این میوه خوش عطر و طعم حاوی مقدار زیادی پتاسیم، سدیم، کلسیم، برم و فسفر و مقادیر زیادی ویتامین آ و ب می‌باشد.

ویتامین‌های موجود در سیب بیشتر در پوست سیب و زیر پوست آن قرار دارد بنابراین آن‌هایی که می‌توانند پوست سیب را هضم کنند بهتر است که آن را با پوست بخورند و اگر می‌خواهید پوست آن را بکنید بهتر است که سیب را خیلی نازک پوست کنید.

سعی کنید همیشه سیب را با پوست بخورید زیرا مقدر زیادی پکتین در پوست سیب وجود دارد. سیب‌هایی که در بازارهای داخل ایران یا آمریکا و کانادا به فروش می‌رسد روی آن دارای یک لایه چربی برای حفاظت آن می‌باشد بنابراین حتماً این سیب‌ها را به دقت بشویید. آن‌هایی‌که دارای معده ضعیف هستند باید سیب را بسیار نازک پوست بگیرند که پکتین‌ها و ویتامین‌های آن از بین نرود.

ایران در سال 2008 طبق رتبه بندی سازمان فائو در رتبه چهارم تولیدکنندگان سیب قرار گرفته بود.

سیب (با پوست)
مواد مغذی در هر ۱۰۰ g (۳٫۵ oz)
انرژی ۲۱۸ kJ (۵۲ kcal)
کربوهیدرات‌ها ۱۳٫۸۱ g
قندها ۱۰٫۳۹ g
فیبر ۲٫۴ g
چربی ۰٫۱۷ g
پروتئین ۰٫۲۶ g
آب ۸۵٫۵۶ g
ویتامین آ معادل ۳ میکروگرم (۰٪)
تیامین (ویتامین B۱) ۰٫۰۱۷ میلی‌گرم (۱٪)
ریبوفلاوین (ویتامین B۲) ۰٫۰۲۶ میلی‌گرم (۲٪)
نیاسین (ویتامین B۳) ۰٫۰۹۱ میلی‌گرم (۱٪)
Pantothenic acid (B5) ۰٫۰۶۱ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۴۱ میلی‌گرم (۳٪)
Folate (ویتامین B9) ۳ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۴٫۶ میلی‌گرم (۸٪)
کلسیم ۶ میلی‌گرم (۱٪)
آهن ۰٫۱۲ میلی‌گرم (۱٪)
منیزیوم ۵ میلی‌گرم (۱٪)
فسفر ۱۱ میلی‌گرم (۲٪)
پتاسیم ۱۰۷ میلی‌گرم (۲٪)
روی ۰٫۰۴ میلی‌گرم (۰٪)



تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:منبع : ویکی پدیا, | 21:30 | نویسنده : مجتبی |

 کشاورزی زیستی (کشاورزی ارگانیک، طبیعی یا آلی)، نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونیها و دستکاری‌های ژنیتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچون کودزیستی، کمپوست‌ها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارآ یا EM ) باشد.كشاورزي ارگانيك سيستمي توليدي است كه سلامت خاك، اكوسيستم ها و انسان را پايدار مي سازد و بر فرايند بوم شناسانه، تنوع زيستي و چرخه هاي سازگار با شرايط محلي تكيه دارد[۱]. فرآورده‌های کشاورزی زیستی در کشور ما با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی وامریکایی با نام کشاورزی زیستی (به انگلیسیOrganic farming) و یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می‌شود. کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین بعنوان یک موجود زندة واحد، اصول اکولوژوکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.



تاريخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, | 21:18 | نویسنده : مجتبی |

 السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)

سالروز شهادت جانسوز ام ابیها صدیقه ی کبرا

بانوی دو گیتی ، همسر امیرالمومنین علی (ع)

بر امام زمان (عج) و شیعیان تسلیت باد


رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر كه بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد. ( بهجه ، ج 1، ص 287 )

پیامبـر اكـرم (ص) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س) آمد، بلافاصله فاطمه(س) خود را كاملاً پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن كه او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (س) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن كه او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى كند پیامبر اكرم فرمود: گواهى مى دهـم كه تو پاره دل منى . ( همان ، ج 1، ص 274.)

 

در وقتى كه بستر خواب را گسترده بودم ، رسول خدا(ص) بر من وارد شد ، فرمـود:

اى فـاطمه نخـواب مگـر آن كه چهار كار را انجـام دهـى: قـرآن را ختـم كنـى، و پیامبران را شفیعت گردانى، و مؤمنیـن را از خود راضى كنى، و حج وعمره اى را به جا آورى. ایـن را فرمـود و شروع به خـواندن نماز كرد، صبر كردم تا نمازش تمام شد، گفتـم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمى كرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانى مثل این است كه قرآن را ختم كرده اى و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قیامت خواهیـم بود، و چون براى مؤمنیـن استغفار كنى ، آنان همه از تو راضى خواهند شد، و چون بگـویـى: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر حج و عمره اى را انجام داده اى. (بهجه ، ج 1، ص 304)



تاريخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:10 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: آيت‌الله وحيد خراساني در شعري به بيان اوصاف و ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت زهرا(س) پرداخته است.

در سروده اين مرجع تقليد آمده است:

اى بلند اختر كه ناموس خداى اكبرى  ***  

عقلِ كل را دخترى و علمِ كل را همسرى
زينت عرش خدا پرورده دامان توست  ***

يازده خورشيد چرخ معرفت را مادرى
آن كه بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***

گشت ممنون عطاى حق كه دادش كوثرى
تاج فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور كون و مكان تو افسرى
از گلستان تو يك گُل خامس آل عباست***اى كه در آغوش خود خون خدا مى‌پرورى
مقتداى حضرت عيسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گويم باز از آن برترى
در قيامت اولين و آخرين سرها به زير***تا تو با جاه و جلال حق، زمحشر بگذرى
بر بساط قرب بگذارد قدم چون مصطفى***تو بر او هستى مقدم ، گرچه او را دخترى
كهنه پيراهن چو بر سر افكنى در روز حشر***غرقه در خون خدا برپا نمايى محشرى
با چه ذنبى كشته شد مؤوده آل رسول***بود آيا اينچنين، أجرِ چنان پيغمبرى
قدر تو مجهول و مخفى قبر تو تا روز حشر***جز خدا در حق تو كس را نشايد داورى



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:10 | نویسنده : مجتبی |

 

 بانک جهانی در گزارشی اختصاصی به بررسی چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی سال های آینده پرداخته است.


بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2011 بالغ بر 3.1 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2012 به 4.8 درصد و در سال 2013 به 3.7 درصد برسد.

بانک جهانی در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 2011 را 2 درصد اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن 0.9 درصد کاهش داشته است. همچنین پیش بینی شده است رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به منفی 0.8 درصد و در سال 2013 نیز به منفی 0.7 درصد برسد.

در حالی این نهاد بین المللی انتظار دارد رشد اقتصادی ایران در سال 2012 منفی شود که قیمت نفت از ابتدای این سال حدود 15 درصد رشد داشته است و بر اساس پیش بینی همین سازمان رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه از 3.4 درصد در سال 2011 به 5.4 درصد در سال 2.12 می رسد. بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را بخش نفت و گاز دربر می گیرد.

به عقیده کارشناسان پیش بینی بدبینانه بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی ایران با توجه به تحریم نفتی غرب علیه این کشور و انجام شده است و بنابراین تحقق این پیش بینی منوط به کاهش شدید صادرات نفت ایران و نتوانی ایران در پیدا کردن جایگزین های جدید برای مشتریان نفتی خود است.

صندوق بین المللی پول نیز در گزارش اخیر خود رشد اقتصادی ایران در سال 2012 را 0.4 درصد پیش بینی و این رقم برای سال گذشته میلادی را 2 درصد اعلام کرده است.

بر اساس گزارش بانک جهانی تراز مالی ایران در سال 2011 برابر با 6.8 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده و این رقم در سال 2012 به 1.6 درصد و در سال 2013 به منفی 1 درصد می رسد.

تراز حساب های جاری ایران نیز از 4.9 درصد در سال 2011 به 0.6 درصد در سال 2012 و منفی 0.8 درصد در سال 2013 می رسد.

بر اساس این گزارش بحرین که با یک سال انقلاب مردمی مواجه شده است رشد منفی 1.2 درصدی را در سال 2011 تجربه کرد. رشد اقتصادی این کشور در سال 2010 به 4.1 درصد رسیده بود و پیش بینی می شود در سال 2012 به 2.5 درصد برسد. رشد اقتصادی لیبی در سال 2011 نیز منفی 59.9 درصد بود اما پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به مثبت 63.3 درصد برسد.

رشد پیش بینی شده برای سایر کشورها در سال 2012 عبارت است از: کویت 5.5 درصد، عمان 4.9 درصد، قطر 6.4 درصد، عربستان 5.9 درصد، امارات 3.8 درصد، الجزایر 3.1 درصد، عراق 11.1 درصد، سوریه منفی 6 درصد، یمن منفی 0.9 درصد، جیبوتی 4.8 درصد، مصر 2.5 درصد، اردن 3 درصد، لبنان 3.8 درصد، مراکش 3 درصد، تونس 2.4 درصد و فلسطین 6.2 درصد.

منبع:  خبرگزاری فارس



تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:0 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش می کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت، اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان که در مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران برگزار شد، با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها، گفت: هدفمند کردن برای حفظ منافع و تقویت اقتصاد ملی کشور صورت گرفته است.

وی افزود: این مسئله یک مشکل و بیماری 45 ساله است و تلاش برای حل آن نیز یک انقلاب بزرگ بود.

توکلی گفت: دولت تلاش می کرد تا ظرف 2 سال این قانون را اجرا کند اما در کمتر از 5 سال اجرای قانون بدون کم کردن تبعات آن ممکن نبود و مجلس نیز بر همین مسئله تأکید داشت. اما دولت کار خودش را کرد و در این قانون نزدیک به 17 تخلف صورت گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  همین مسئله سبب شد تا مشکلات اقتصادی فراوانی ایجاد شود و رکود حاصل از آن کشور را گرفتار کند.

توکلی گفت: درآمد حاصله از هدفمند کردن یارانه ها در طول 15 ماه گذشته نزدیک به 29 میلیارد تومان بوده است در حالیکه نزدیک به 45 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شده است.

وی افزود:  مابقی این پول از طریق فروش ارزهای نفتی فراهم شده است و همین مسئله سبب گسترش رکود و تورم در کشور شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من در سفری که به شمال کشور داشتم دیدم که در طول یک ماه گذشته 3 کارخانه تعطیل شده است که یکی از آنها کارخانه ای بود که با تجهیزات جدید افتتاح شده بود.

وی افزود: برای حل این مشکل باید این رویه متوقف شود و بر اساس قانون تصویب شده در مجلس حرکت کنیم.

توکلی گفت: ما باید تلاش کنیم تا برطبق قانون عمل کنیم و البته اگر من به نمایندگی از مردم انتخاب شوم تلاش می کنم تا براین اساس حرکت کنم.



تاريخ : شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:7 | نویسنده : مجتبی |

 تكبر و غرور

تكبّر عبارت است از حالتي كه انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و اعتقاد برتري خود را بر غير داشته باشد. و فرق اين با عجب، آن است كه: انسان خود را شخصي بداند، و خود پسند باشد، اگر چه پاي كسي ديگر در ميان نباشد، ولي در كبر، بايد پاي غير نيز در ميان آيد تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بيند. و اين كبر، صفتي است در نفس و باطن. و از براي اين صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتي است كه اظهار آن آثار را تكبّر گويند. 
و آن آثاري است كه باعث حقير شمردن ديگري و برتري بر آن گردد، مانند: خود داري كردن از همنشيني با او، يا هم خوراكي با او، يا امتناع در پهلو نشستن با او، يا رفاقت او، و انتظار سلام كردن و توقّع ايستادن او، و پيش افتادن از او در راه رفتن، و تقدّم بر او در نشستن، و توجهي با او در سخن گفتن، و به حقارت با او سخن گفتن، و پند و موعظه او را ارزش دانستن، و امثال اين‏ها.
 
و از جمله آثار كبر است با ناز و آهسته و دامن كشان راه رفتن. و بعضي از اين افعال گاهي از حسد و كينه و ريا نيز نسبت به بعضي صادر مي‏شود، اگر چه انسان خود را از او بالاتر هم نداند.
 
و بدان كه: كبر از بزرگترين صفات رذيله است، و آفت آن بسيار، و گزند آن بي‏شمار است. چه بسياراند از خواص و عوام كه به واسطه اين مرض به هلاكت رسيده‏اند. و چه بسا بزرگان دوران، كه به اين سبب گرفتار دام شقاوت گشته‏اند. حجاب بزرگي است كه انسان را را از رسيدن به مرتبه فيوضات، و پرده‏اي است بزرگتر براي انسان كه مانع مي شود مشاهده جمال سعادات، زيرا كه: اين صفت، مانع مي‏گردد از كسب اخلاق حسنه. چون به واسطه اين صفت، انسان بر خود بزرگي مي‏بيند، كه او را از تواضع و بردباري، و قبول نصيحت، و ترك حسد و غيبت و امثال اين‏ها منع مي‏كند. بلكه هيچ اخلاق بدي نيست مگر اينكه صاحب تكبّر محتاج به آن است به جهت محافظت عزّت و بزرگي خود. و هيچ صفت نيكي نيست مگر اينكه از آن عاجز است به سبب ترس از فوت برتري خود و از اين جهت آيات و اخبار در مذمت و انكار بر آن خارج از حد شمارش و ياد آوري است.
 
خداي تعالي مي‏فرمايد: «يطْبَعُ اللَّهُ عَلي كُلِّ قَلْبٍ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» 40: 35 خلاصه معني آنكه: زنگ و چرك مي‏فرستد خدا بر هر دل متكبري. 
و مي‏فرمايد: «انَّهُ لا يحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ» 16: 23 يعني: «به درستي كه خدا دوست ندارد تكبر كنندگان را».
 
و
ديگر مي‏فرمايد: «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِي الَّذينَ يتَكَبَّروُنَ» 7: 146 يعني: «بزودي بر مي گردانم از آيات خود، روي كساني را كه تكبر مي‏ورزند». 
و باز مي‏فرمايد: «ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوي الْمُتَكَبِّرينَ» 40: 76 يعني: «داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه مخلّد خواهيد بود در آن، پس بد مقامي است مقام تكبر كنندگان».

 

 


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:7 | نویسنده : مجتبی |