به گفته خود مسئولین دولتی و حکومتی هر خانواده ای در کلان شهرها ،در آمدی زیر 920000 هزار تومان داشته باشد زیر خط فقر است حال من موندم امثال آدم های که در آمدی زیر این مبلغ دارن باید چکار کنند امثال بعضی از مستمری بگیران که درآمد حداقلی دارند پس خدا به داد اینها برسد.

گاو و گوسفند که قبلا پرواز کرده بودند

مرغ که به آرزوی دیرینه اش هم رسید و پرواز کرد ...

آیا می دانید : قیمت مرغ در کشور ما چهار برابر قیمت جهانی است و همینطور اقلام دیگر ضرور و غیر ضرور 

متاسفانه کشور ما دچار اپیدمی به نام دلالیسیم شده است که پایه های اقتصاد کشور را نابود می کنند و به مانند انگل هستند

راهکار را باید دولتمردان و اقتصاددان ارائه کنند 

به گزارش یکی از روزنامه ها سن ازدواج شش سال پیرتر شد




تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

** اللهم صل علی محمد (ص)و آل محمد (ص) **

سلام بر مهدی موعود (عج الله)

اول باید بگویم از محضر خداوند و امام زمان خیلی شرمنده ام بخاطر اینکه نتونستم بنده خوبی باشم و قطعا اولین ضربه را هم خودم خواهم خورد

صد بار اگر توبه شکستی باز آی باز آی

این ندای حق است برای بندگانش که به راست هدایت شوید و در مسیر حق حرکت کنید 

خداوند توبه کنند گان واقعی را می بخشد این آیه صریحی از قرآن است

السلام علیک یا صاحب الزمان المهدی ادرکنی 

نیمه شعبان بر امت مسلمان مبارکباد



تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:39 | نویسنده : مجتبی |

اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛

گشاده رويى، سرآغاز نيكى است.

غررالحكم، ج1، ص79، ح295  

 

 

اَلبِشرُ شيمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رويى خوىِ آزاده است.

 

غررالحكم، ج1، ص173، ح656

 

 

 

حُسنُ البِشرِ يَذهَبُ بِالسَّخيمَةِ؛

گشاده رويى كينه را از بين مى برد.

كافى، ج2، ص103، ح6

كُنْ بَشّاشا فَإنَّ اللّه  يُحِبُّ البَشّاشينَ وَيُبغِضُ العَبوسَ كَريهَ الوَجهِ؛
گشاده رو باش كه خداوند انسان هاى گشاده رو را دوست دارد و با اخموى ترشرو دشمن است.

الشهاب فى الحكم والآداب، ص 38

 



تاريخ : شنبه 10 تير 1391برچسب:, | 11:11 | نویسنده : مجتبی |

از تهران که نیت سفر میکنید البته با این وضع بد اقتصادی و گرانی های اخیر و بنزین بعید بنظر میرسد خیلی ها به مسافرت بروند ...

از اینها که بگذریم انصافا سفر یه چیزی دیگه است من همیشه مسافرت رو دوست داشتم و شبی که فرداش عازم بودیم به سختی می خوابیدم چون دوست داشتم هر چه سریعتر صبح بشه

خدا اموات جمیع شما رو بیامرزه، یاد پدرم بخیر عمرشو داده به شما خیلی آدم خوش سفر و خوش مشربی بود و مردم دار و زحمتکش اما او کجا و من کجا ، خدا همه ی گذشتگان را بیامرزد و همچنین پدرم را

سفر های متعددی رفته ام اگه ایران را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کنیم من فقط به قسمت شمالی اون و فقط 50 درصد اون سفر کرده ام البته ایران ما اینقدر بزرگ و زیباست که اگه بخواهی همه جای اونو بگردی باید تمام عمرت رو صرف سفر کردن بگذرونی

عمده سفرهای من به سمت استان های آذربایجان شرقی ، اردبیل ، زنجان ، قزوین ، البرز ، گیلان ، مازندران ، خراسان شمالی ، اصفهان ، سمنان و مشهد مقدس بوده است.

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)

ولی بهترین سفر هام مشهد، گیلان ، مازندران ،اردبیل و آذربایجان بوده البته تصور اشتباه نکنید استانهای دیگر هم برای من لذت بخش بود ولی نمیدونم شما هم با من موافق هستید بعضی از سفرها با بقی کمی فرق دارند

پیشنهادهای من برای یک سفر خوب :

آذربایجان ،شهر تبریز (روستای کندوان،آشتابین،جنگلهای ارسباران وغیره)

گیلان ، رشت ( لاهیجان ، بندر انزلی ،روستای ماسوله ، جنگل گیسوم گردنه حیران ، جاده اسالم و جاهای متعدد دیگر )

مازندران ، ساری ( گوهرباران ، جنگل سیسنگال ، شهر نور ، رامسر کوه بلور، محمودآباد ، هزارجریب و غیره )

اردبیل ( شهر اردبیل ، دریاچه شورابیل ، گردنه حیران ، نمین ، نیر ، خلخال ( فوق العاده )،دامنه زیبا و بی نظیر سبلان ، دریاچه کوه سبلان ، جنگل عندبیل ، دشت مغان ، مشکین شهر و نقاط بکر و دیدنی دیگر ...

نقاط دیدنی آذربایجان شرقی در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, | 12:42 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

ولادت با سعادت سومین اختر تابناک امامت وولایت امام حسین (ع) و حضرتابوالفضل العباس (ع) و امام زین العابدین و همچنین اعیاد شعبانیه را به شیعیان واقعی تبریک عرض می نمایم

همچنین پیشاپیش نیمه شعبان ولادت با سعادت نجات دهتدهی عالم بشیریت و صاحب و مجری واقعی ولایت حضرت امام مهدی (عج) را نیز تبریک عرض می نمایم

لقمه ی حرام :

این فقط یک اصطلاح است اما این اصطلاح متاسفانه در مملکت ما که مملکتی اسلامی و الخصوص طلائیه دار شیعه می باشد بسیار مرسوم گشته و در بازار ، تجارت و همه شاخه های اقتصادی رخنه و تبدیل به یک اپیدمی گشته است  و سیستم را به خود مبتلا کرده است.

نمونه بارز آن از اختلاس 3 هزار میلیاردی سیستم بانکی تا یک موبایل فروش ساده در پاساژ علاء الدین

شاید به جرات بتوان گفت :لقمه ی حرام خطرناکترین چیزی است که در این عالم وجود دارد چونکه به مرور زمان تاثیر خودش را درقلب و روح انسان میگذارد .

پول حرام خانمان سوز ازآن دوری کنید از گران فروشی ، احتکار و ازاین قبیل گناهان  

بخش دوم از سایت تبیان :

 در حدیثی درربار از وجود ذی جود حضرت آفتاب، پیامبر پاکیها (صلى الله علیه وآله) آمده است که: «اَقَلُّ ما یَكونُ فی آخِرِ الزَّمانِ أخٌ یُوثَقُ بِهِ أوْ دِرْهَمٌ مِنْ حَلال».(1)

«كمترین چیزى كه در آخر الزمان پیدا مى شود برادرى مورد اعتماد و درهمى پول حلال است».

در این حدیث به دو چیز اشاره شده كه در آخر الزمان كم پیدا مى شود یكى دوست مورد اعتماد و دیگرى درهم حلال است.

زندگى انسان، جمعى و گروهى و مدنى بالطبع است. چون مشكلات انسان به حدّى است كه به تنهایى نمى تواند از عهده آنها برآید، به خصوص در مسیر تكامل كه بدون همكارى میسّر نیست. در این زندگى جمعى مسأله مهم، اعتمادى است كه افراد باید به یكدیگر داشته باشند، و اگر این اعتماد وجود نداشته باشد فواید و بركات زندگى جمعى هیچ گاه محقق نخواهد شد.

علاوه بر زندگى جمعى، در زندگى خصوصى هم انسان نیاز به دوست دارد تا به او پناه ببرد و سرمایه دوستى هم چیزى نیست جز اعتماد. حدیث مى فرماید: در آخر الزمان دوست واقعى كم است، اگر چه دوست نمایان بسیارند كه دلیل آن غلبه مادّى گرى بر جوامع است وجایى كه روح مادّى گرى حاكم شد اعتماد باقى نمى ماند.

از طرفى هم ما مكلّف به ظاهر هستیم كه آنچه از بانكها مى گیریم حلال است چون شبهه محصوره اى است كه همه اطرافش محلّ آزمایش یا امتحان نیست، و آنچه از خارج مى آید طبق قاعده «یَد» حلال است، امّا آثار واقعى خود را دارد.

این دغل دوستان كه مى بینى *** مگسانند گرد شیرینى

دومین چیزى كه حدیث اشاره مى كند درهم حلال است كه در آخر الزمان كم پیدا مى شود.

در عصر و زمان ما، به چند دلیل مال حلال كم شده است:

1. ارتباط جوامع بشرى با هم، كه موجب شده است مواد غذایى از خارج وارد شود و حلال و حرام بودن و طهارت و نجاست آن مشخّص نباشد و اینكه از طریق ظلم بدست آمده است یا خیر؟

2. مسأله بانكهاست ـ كه باید باشد و در غیر این صورت اقتصاد از بین مى رود ـ ولى حلال و حرام در این بانكها با هم مخلوط مى شود.

3. غلبه روح مادّیگرى كه سبب تجاوز به حقوق یكدیگر مى شود.

از طرفى هم ما مكلّف به ظاهر هستیم كه آنچه از بانكها مى گیریم حلال است چون شبهه محصوره اى است كه همه اطرافش محلّ آزمایش یا امتحان نیست، و آنچه از خارج مى آید طبق قاعده «یَد» حلال است، امّا آثار واقعى خود را دارد.

شخصى به محضر رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) رسید و گفت: «اُحِبُّ اَن یُستَجَابَ دُعائی; دوست دارم كه دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: طَهِّرْ مأكَلَكَ وَلاتُدْخِلْ بَطْنَكَ الحَرامَ; خوراك خود را حلال كن».(2)

این آثار واقعى است كه با خوردن مال حرام به وجود مى آید كه تاریكى قلب مى آورد و نورانیّت را مى گیرد، توفیقات را سلب مى كند ومانع استجابت دعا مى شود.(3)

این آیه قرآن را حتما از نظر گذرانده اید که:  فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ(عبس/24) انسان باید به غذای خویش بنگرد!

چرا خداوند متعال خطاب به ابنای بشر می فرماید: انسان باید به غذای خویش بنگرد؟

نگاه به غذا در حین تناول طعام، موجب ترشح غدّه های بزاقی در سطح دهان و معده شده در نتیجه انسان مبتلا به سوء هاضمه نمی‎شود چنانکه یافته ای پزشکی نیز موید این مدعاست.

در این نگریستن چه رازی نهفته است که حضرت باری تعالی در خطابی امرگونه و به تعبیر اهل اجتهاد نزدیک به وجوب انسان را بدان فرا می خواند؟

ممکن است بگویید غایت خداوند در شریفه یاد شده این است که انسان را به تامل در نحوه پیدایش و چگونگی آفرینش غذا فرا خواند.

و نیز ممکن است همچون اهل طب ظاهر آیه را گرفته بگویید:

نگاه به غذا در حین تناول طعام، موجب ترشح غدّه های بزاقی در سطح دهان و معده شده در نتیجه انسان مبتلا به سوء هاضمه نمی‎شود چنانکه یافته ای پزشکی نیز موید این مدعاست.

با نگاهی ژرفتر می توان باطن آیه را کاوید و گفت:

طعام کنایه از دانش است و آدمی باید به دانش خود بنگرد و ببیند علمش را وامدار چه کسی است و از که می ستاند.

 

 


 

 

شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

مآخذ:

1. تحف العقول، حكمت 141.

2. بحارالانوار، ج 90، ص 373 .

3.شیرازی، مکارم، گفتار معصومین، ج1

همه آنچه گفته شد البته در جای خود درست است و قابل اعتنا؛ اما برداشت دیگری نیز وجود دارد که به جهاتی اندکی درست تر می نماید. آن برداشت سوم این است که انسان آنگاه که بر سفره طعام می نشیند می بایست کمی اندیشه کند و بنگرد این غذایی که بر سر سفره گذاشته اند آیا حلال است یا حرام؟

آری! در این وانفسای آخرالزمان، باید بسیار مراقب بود تا سفره ای که برای خود و خانواده خود می گستریم طهارت آنها و نسل های سپس تر را به لقمه حرام نیالاید..



تاريخ : شنبه 3 تير 1391برچسب:, | 13:10 | نویسنده : مجتبی |
گرانی گرانی وای از گرانی

 به گفته خود مسئولین دولتی و حکومتی هر خانواده ای در کلان شهرها ،در آمدی زیر 920000 هزار تومان داشته باشد زیر خط فقر است حال من موندم امثال آدم های که در آمدی زیر این مبلغ دارن باید چکار کنند امثال بعضی از مستمری بگیران که درآمد حداقلی دارند پس خدا به داد اینها برسد.

گاو و گوسفند که قبلا پرواز کرده بودند

مرغ که به آرزوی دیرینه اش هم رسید و پرواز کرد ...

آیا می دانید : قیمت مرغ در کشور ما چهار برابر قیمت جهانی است و همینطور اقلام دیگر ضرور و غیر ضرور 

متاسفانه کشور ما دچار اپیدمی به نام دلالیسیم شده است که پایه های اقتصاد کشور را نابود می کنند و به مانند انگل هستند

راهکار را باید دولتمردان و اقتصاددان ارائه کنند 

به گزارش یکی از روزنامه ها سن ازدواج شش سال پیرتر شد




تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

** اللهم صل علی محمد (ص)و آل محمد (ص) **

سلام بر مهدی موعود (عج الله)

اول باید بگویم از محضر خداوند و امام زمان خیلی شرمنده ام بخاطر اینکه نتونستم بنده خوبی باشم و قطعا اولین ضربه را هم خودم خواهم خورد

صد بار اگر توبه شکستی باز آی باز آی

این ندای حق است برای بندگانش که به راست هدایت شوید و در مسیر حق حرکت کنید 

خداوند توبه کنند گان واقعی را می بخشد این آیه صریحی از قرآن است

السلام علیک یا صاحب الزمان المهدی ادرکنی 

نیمه شعبان بر امت مسلمان مبارکباد



تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:39 | نویسنده : مجتبی |

اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛

گشاده رويى، سرآغاز نيكى است.

غررالحكم، ج1، ص79، ح295  

 

 

اَلبِشرُ شيمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رويى خوىِ آزاده است.

 

غررالحكم، ج1، ص173، ح656

 

 

 

حُسنُ البِشرِ يَذهَبُ بِالسَّخيمَةِ؛

گشاده رويى كينه را از بين مى برد.

كافى، ج2، ص103، ح6

كُنْ بَشّاشا فَإنَّ اللّه  يُحِبُّ البَشّاشينَ وَيُبغِضُ العَبوسَ كَريهَ الوَجهِ؛
گشاده رو باش كه خداوند انسان هاى گشاده رو را دوست دارد و با اخموى ترشرو دشمن است.

الشهاب فى الحكم والآداب، ص 38

 



تاريخ : شنبه 10 تير 1391برچسب:, | 11:11 | نویسنده : مجتبی |

از تهران که نیت سفر میکنید البته با این وضع بد اقتصادی و گرانی های اخیر و بنزین بعید بنظر میرسد خیلی ها به مسافرت بروند ...

از اینها که بگذریم انصافا سفر یه چیزی دیگه است من همیشه مسافرت رو دوست داشتم و شبی که فرداش عازم بودیم به سختی می خوابیدم چون دوست داشتم هر چه سریعتر صبح بشه

خدا اموات جمیع شما رو بیامرزه، یاد پدرم بخیر عمرشو داده به شما خیلی آدم خوش سفر و خوش مشربی بود و مردم دار و زحمتکش اما او کجا و من کجا ، خدا همه ی گذشتگان را بیامرزد و همچنین پدرم را

سفر های متعددی رفته ام اگه ایران را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کنیم من فقط به قسمت شمالی اون و فقط 50 درصد اون سفر کرده ام البته ایران ما اینقدر بزرگ و زیباست که اگه بخواهی همه جای اونو بگردی باید تمام عمرت رو صرف سفر کردن بگذرونی

عمده سفرهای من به سمت استان های آذربایجان شرقی ، اردبیل ، زنجان ، قزوین ، البرز ، گیلان ، مازندران ، خراسان شمالی ، اصفهان ، سمنان و مشهد مقدس بوده است.

السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)

ولی بهترین سفر هام مشهد، گیلان ، مازندران ،اردبیل و آذربایجان بوده البته تصور اشتباه نکنید استانهای دیگر هم برای من لذت بخش بود ولی نمیدونم شما هم با من موافق هستید بعضی از سفرها با بقی کمی فرق دارند

پیشنهادهای من برای یک سفر خوب :

آذربایجان ،شهر تبریز (روستای کندوان،آشتابین،جنگلهای ارسباران وغیره)

گیلان ، رشت ( لاهیجان ، بندر انزلی ،روستای ماسوله ، جنگل گیسوم گردنه حیران ، جاده اسالم و جاهای متعدد دیگر )

مازندران ، ساری ( گوهرباران ، جنگل سیسنگال ، شهر نور ، رامسر کوه بلور، محمودآباد ، هزارجریب و غیره )

اردبیل ( شهر اردبیل ، دریاچه شورابیل ، گردنه حیران ، نمین ، نیر ، خلخال ( فوق العاده )،دامنه زیبا و بی نظیر سبلان ، دریاچه کوه سبلان ، جنگل عندبیل ، دشت مغان ، مشکین شهر و نقاط بکر و دیدنی دیگر ...

نقاط دیدنی آذربایجان شرقی در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, | 12:42 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

ولادت با سعادت سومین اختر تابناک امامت وولایت امام حسین (ع) و حضرتابوالفضل العباس (ع) و امام زین العابدین و همچنین اعیاد شعبانیه را به شیعیان واقعی تبریک عرض می نمایم

همچنین پیشاپیش نیمه شعبان ولادت با سعادت نجات دهتدهی عالم بشیریت و صاحب و مجری واقعی ولایت حضرت امام مهدی (عج) را نیز تبریک عرض می نمایم

لقمه ی حرام :

این فقط یک اصطلاح است اما این اصطلاح متاسفانه در مملکت ما که مملکتی اسلامی و الخصوص طلائیه دار شیعه می باشد بسیار مرسوم گشته و در بازار ، تجارت و همه شاخه های اقتصادی رخنه و تبدیل به یک اپیدمی گشته است  و سیستم را به خود مبتلا کرده است.

نمونه بارز آن از اختلاس 3 هزار میلیاردی سیستم بانکی تا یک موبایل فروش ساده در پاساژ علاء الدین

شاید به جرات بتوان گفت :لقمه ی حرام خطرناکترین چیزی است که در این عالم وجود دارد چونکه به مرور زمان تاثیر خودش را درقلب و روح انسان میگذارد .

پول حرام خانمان سوز ازآن دوری کنید از گران فروشی ، احتکار و ازاین قبیل گناهان  

بخش دوم از سایت تبیان :

 در حدیثی درربار از وجود ذی جود حضرت آفتاب، پیامبر پاکیها (صلى الله علیه وآله) آمده است که: «اَقَلُّ ما یَكونُ فی آخِرِ الزَّمانِ أخٌ یُوثَقُ بِهِ أوْ دِرْهَمٌ مِنْ حَلال».(1)

«كمترین چیزى كه در آخر الزمان پیدا مى شود برادرى مورد اعتماد و درهمى پول حلال است».

در این حدیث به دو چیز اشاره شده كه در آخر الزمان كم پیدا مى شود یكى دوست مورد اعتماد و دیگرى درهم حلال است.

زندگى انسان، جمعى و گروهى و مدنى بالطبع است. چون مشكلات انسان به حدّى است كه به تنهایى نمى تواند از عهده آنها برآید، به خصوص در مسیر تكامل كه بدون همكارى میسّر نیست. در این زندگى جمعى مسأله مهم، اعتمادى است كه افراد باید به یكدیگر داشته باشند، و اگر این اعتماد وجود نداشته باشد فواید و بركات زندگى جمعى هیچ گاه محقق نخواهد شد.

علاوه بر زندگى جمعى، در زندگى خصوصى هم انسان نیاز به دوست دارد تا به او پناه ببرد و سرمایه دوستى هم چیزى نیست جز اعتماد. حدیث مى فرماید: در آخر الزمان دوست واقعى كم است، اگر چه دوست نمایان بسیارند كه دلیل آن غلبه مادّى گرى بر جوامع است وجایى كه روح مادّى گرى حاكم شد اعتماد باقى نمى ماند.

از طرفى هم ما مكلّف به ظاهر هستیم كه آنچه از بانكها مى گیریم حلال است چون شبهه محصوره اى است كه همه اطرافش محلّ آزمایش یا امتحان نیست، و آنچه از خارج مى آید طبق قاعده «یَد» حلال است، امّا آثار واقعى خود را دارد.

این دغل دوستان كه مى بینى *** مگسانند گرد شیرینى

دومین چیزى كه حدیث اشاره مى كند درهم حلال است كه در آخر الزمان كم پیدا مى شود.

در عصر و زمان ما، به چند دلیل مال حلال كم شده است:

1. ارتباط جوامع بشرى با هم، كه موجب شده است مواد غذایى از خارج وارد شود و حلال و حرام بودن و طهارت و نجاست آن مشخّص نباشد و اینكه از طریق ظلم بدست آمده است یا خیر؟

2. مسأله بانكهاست ـ كه باید باشد و در غیر این صورت اقتصاد از بین مى رود ـ ولى حلال و حرام در این بانكها با هم مخلوط مى شود.

3. غلبه روح مادّیگرى كه سبب تجاوز به حقوق یكدیگر مى شود.

از طرفى هم ما مكلّف به ظاهر هستیم كه آنچه از بانكها مى گیریم حلال است چون شبهه محصوره اى است كه همه اطرافش محلّ آزمایش یا امتحان نیست، و آنچه از خارج مى آید طبق قاعده «یَد» حلال است، امّا آثار واقعى خود را دارد.

شخصى به محضر رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) رسید و گفت: «اُحِبُّ اَن یُستَجَابَ دُعائی; دوست دارم كه دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: طَهِّرْ مأكَلَكَ وَلاتُدْخِلْ بَطْنَكَ الحَرامَ; خوراك خود را حلال كن».(2)

این آثار واقعى است كه با خوردن مال حرام به وجود مى آید كه تاریكى قلب مى آورد و نورانیّت را مى گیرد، توفیقات را سلب مى كند ومانع استجابت دعا مى شود.(3)

این آیه قرآن را حتما از نظر گذرانده اید که:  فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ(عبس/24) انسان باید به غذای خویش بنگرد!

چرا خداوند متعال خطاب به ابنای بشر می فرماید: انسان باید به غذای خویش بنگرد؟

نگاه به غذا در حین تناول طعام، موجب ترشح غدّه های بزاقی در سطح دهان و معده شده در نتیجه انسان مبتلا به سوء هاضمه نمی‎شود چنانکه یافته ای پزشکی نیز موید این مدعاست.

در این نگریستن چه رازی نهفته است که حضرت باری تعالی در خطابی امرگونه و به تعبیر اهل اجتهاد نزدیک به وجوب انسان را بدان فرا می خواند؟

ممکن است بگویید غایت خداوند در شریفه یاد شده این است که انسان را به تامل در نحوه پیدایش و چگونگی آفرینش غذا فرا خواند.

و نیز ممکن است همچون اهل طب ظاهر آیه را گرفته بگویید:

نگاه به غذا در حین تناول طعام، موجب ترشح غدّه های بزاقی در سطح دهان و معده شده در نتیجه انسان مبتلا به سوء هاضمه نمی‎شود چنانکه یافته ای پزشکی نیز موید این مدعاست.

با نگاهی ژرفتر می توان باطن آیه را کاوید و گفت:

طعام کنایه از دانش است و آدمی باید به دانش خود بنگرد و ببیند علمش را وامدار چه کسی است و از که می ستاند.

 

 


 

 

شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

مآخذ:

1. تحف العقول، حكمت 141.

2. بحارالانوار، ج 90، ص 373 .

3.شیرازی، مکارم، گفتار معصومین، ج1

همه آنچه گفته شد البته در جای خود درست است و قابل اعتنا؛ اما برداشت دیگری نیز وجود دارد که به جهاتی اندکی درست تر می نماید. آن برداشت سوم این است که انسان آنگاه که بر سفره طعام می نشیند می بایست کمی اندیشه کند و بنگرد این غذایی که بر سر سفره گذاشته اند آیا حلال است یا حرام؟

آری! در این وانفسای آخرالزمان، باید بسیار مراقب بود تا سفره ای که برای خود و خانواده خود می گستریم طهارت آنها و نسل های سپس تر را به لقمه حرام نیالاید..



تاريخ : شنبه 3 تير 1391برچسب:, | 13:10 | نویسنده : مجتبی |