امام رضا (ع) در حديث مشهور «سلسلة‌الذهب» فرموده است: «كلمة لااله‌الّاالله حصني فمَن دخل حصني أمن من عذابي، بشروطها و أنا من شروطها».

از عرش سلام سرمدی آوردند

آیینه حسن ایزدی آوردند

با آمدن رضا از باغ بهشت

یک دسته گل محمدی آوردند

میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک ولایت بر تمامی شیعیان واقعی مبارک باد



تاريخ : جمعه 7 مهر 1391برچسب:, | 1:31 | نویسنده : مجتبی |

** اللهم صل علی محمد (ص)و آل محمد (ص) **

سلام بر مهدی موعود (عج الله)

اول باید بگویم از محضر خداوند و امام زمان خیلی شرمنده ام بخاطر اینکه نتونستم بنده خوبی باشم و قطعا اولین ضربه را هم خودم خواهم خورد

صد بار اگر توبه شکستی باز آی باز آی

این ندای حق است برای بندگانش که به راست هدایت شوید و در مسیر حق حرکت کنید 

خداوند توبه کنند گان واقعی را می بخشد این آیه صریحی از قرآن است

السلام علیک یا صاحب الزمان المهدی ادرکنی 

نیمه شعبان بر امت مسلمان مبارکباد



تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:39 | نویسنده : مجتبی |

اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛

گشاده رويى، سرآغاز نيكى است.

غررالحكم، ج1، ص79، ح295  

 

 

اَلبِشرُ شيمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رويى خوىِ آزاده است.

 

غررالحكم، ج1، ص173، ح656

 

 

 

حُسنُ البِشرِ يَذهَبُ بِالسَّخيمَةِ؛

گشاده رويى كينه را از بين مى برد.

كافى، ج2، ص103، ح6

كُنْ بَشّاشا فَإنَّ اللّه  يُحِبُّ البَشّاشينَ وَيُبغِضُ العَبوسَ كَريهَ الوَجهِ؛
گشاده رو باش كه خداوند انسان هاى گشاده رو را دوست دارد و با اخموى ترشرو دشمن است.

الشهاب فى الحكم والآداب، ص 38

 



تاريخ : شنبه 10 تير 1391برچسب:, | 11:11 | نویسنده : مجتبی |

السلام علیک یا صاحب الزمان مهدی ادرکنی (عج)

 السلام علیک یا زینب (س)

سالروز شهادت جانسوز بی بی دو عالم ، نگهدار واقعه کربلا 

دختر یگانه پهلوان هستی علی مرتضی (ع) حضرت زینب (س) بر ساحت مقدس امام زمان (عج) و

تمامی شیعیان واقعی تسلیت باد.

 


 

دلش دریای صدها کهکشان صبر
غمش طوفان صدها آسمان ابر
 
دو چشم از گریه همچون ابر خسته
ز دست صبر ِزینب، صبر خسته
 
صدایش رنگ و بویی آشنا داشت
طنین ِموج آیات خدا داشت
 
زبانش ذوالفقاری صیقلی بود
صدا، آیینه ی صوت علی بود
 
چه گوشی می کند باور شنیدن؟
خروشی این چنین مردانه از زن
 
به این پرسش نخواهد داد پاسخ
مگر اندیشه ی اهل تناسخ :
 
حلول روح او، درجسم زینب
علی دیگری با اسم زینب
 
زنی عاشق، زنی اینگونه عاشق
زنی، پیغمبر ِقرآن ناطق
 
زنی، خون خدایی را پیامبر
زن و پیغمبری ؟ الله اکبر!

شعری از : قیصر امین پور

 

 



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 15:34 | نویسنده : مجتبی |

 

در حادثه کربلا یکی از چهره های خیلی مهم و تعیین کننده که بار سنگین پیام رسانی امام حسین (ع) را بر عهده گرفت و به خوبی هم انجام داد شخصیت و زنی است به نام زینب(س) . این بانوی بزگوار که خواهر امام حسین(ع) و دختر امام علی(ع)است در حادثه کربلا اگر به طور اجمال به زندگی ایشان نگاه کنیم در حادثه کربلا ایشان 54 یا 55 سال داشتند زیرا که ایشان در پنجم ماه جمادی الاول در مدینه متولد شد و در همان زمان او را نزد پدر بزرگوارش امیرمومنان آوردند که نامگذاری کند ولی امام علی فرمود: من در این کار از جدش رسول خدا سبقت نمی گیرم و پیغمبر اکرم (ص)در آنوقت در سفر بودند پس صبر کردند تا رسول خدا از سفر بازگشته و آن کودک را زینب نام نهادند و بنابرروایتی پیامبر بزرگ اسلام فرمود که من به خدواند سبقت نمی گیرم درنامگذاری این کودک دراین زمان بود که جبرئیل به حضور رسول خدا رسیدند و نام زینب را از سوی خدا برای او آوردند.کنیه حضرت زینب ام کلثوم است و پدرش همان گونه که گفتم حضرت علی (ع) و مادرش فاطمه(س) دختر پیامبر بزرگوار اسلام ، جد مادری حضرت زینب (س) رسول خدا بودند و همین گونه از سوی دیگر خدیجه دختر خولیه اولین زن مومن و نزدیکترین و عزیزترین زن پیامبر جده مادری زینب بود، جد پدری زینب(س)ابوطالب  فرزند عبدالمطلب عموی پیامبر اکرم و همینگونه فاطمه دختر اسد بن هاشم بن عبدالمناف نخستین زن هاشمی که مرد هاشمی را همسر شد ، جده مادری حضرت زینب (س) بودند. به این ترتیب حضرت زینب (س) از خانواده بزرگ محمدی ،‌علوی و هاشمی است .لقب هایی برای حضرت زینب(س) وجود دارد که به سه لقب اشاره می کنم .یکی زینب الکبراء  این لقب برای مشخص شدن وی از دیگر خواهرانش است که از دیگر زنان امیرمومنان به دنیا آمده بودند و زینب نام داشتند یعنی چند دختر امام علی (ع) زینب نام داشتند برای اینکه اینها از هم مشخص شوند حضرت زینبی که مشخصات آن ذکر شد او را به نام زینب الکبراء یاد می کردند.لقب دیگر مادر بزرگوار ایشان حضرت زهرا(س) نیز صدیقه بود حضرت زینب (س) را صدیقه صغرا گفته اند و همین گونه لقب دیگر ایشان عقیله بنی هاشم یا عقیله طالبین که منظور جد پدری ایشان است عقیله به معنای بانوی است که در قوم خود از کرامت ویژه ای برخوردار باشد در خانه اش عزت و محبت فوق العاده داشته باشد و لقبهای دیگری نیز برای او ذکر شده مثل: موئقه،عارفه ، عالمه غیر معلمه، عابده آل علی، فاضله و کامله.




ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:http://hojatmoharam3,parsiblog,com, | 15:23 | نویسنده : مجتبی |

 

در فضیلت تلاوت سوره واقعه

 


 

هر کس سوره واقعه را هر شب تلاوت کند هرگز دچار فقر و تنگدستی نخواهد شد.‌

 

 


 

اشعار مربوط به واقعه اسفناک قرآن سوزی

 

سوره‌ی مبارکه واقعه پنجاه و ششمین سوره قرآن است که پس از سوره‌ی الرحمن و قبل از سوره‌ی حدید در قرآن کریم قرار دارد.‌

این سوره از نظر ترتیب نزول چهل‌وششمین سوره قرآن کریم است که پس از سوره‌ی طه و قبل از سوره‌ی شعرا در مکه بر پیامبر اسلام در سال سوم بعثت و به یکباره نازل شده است.‌

سوره مبارکه واقعه 96 آیه، 378 کلمه، 1703 حرف دارد. این سوره مبارکه از نظر حجم در شمار سوره‌های مفصلات و از گروه طوال محسوب می‌شود.

سوره‌های مفصلات به سوره‌هایی گفته می‌شود که به واسطه‌ی حجم کم با عبارت بسم‌الله الرحمن الرحیم از یکدیگر جدا می‌شوند.‌

سوره واقعه در جزء بیست‌وهفتم قرآن کریم قرار دارد و قسمت کوچکی از اواخر این جزء را در برگرفته است. واقعه تنها نام این سوره‌ی مبارکه است این کلمه در نخستین آیه این سوره مبارکه آمده است.‌

مقصود از واقعه حادثه‌ی وقوع رستاخیز است که وقوع آن حتمی و قطعی است هر چند برخی معتقدند که واقعه کلی از نام‌های روز قیامت است.‌ این کلمه به همراه دیگر مشتقات 24 مرتبه در قرآن کریم آمده است.

برخی از ویژگی‌های سوره مبارکه واقعه عبارتند از: بیان برخی از ویژگی‌ها و رخدادهای مهم روز قیامت و احوال مجرمان و مؤمنان پس از مرگ، در آیه 75 این سوره به جایگاه ستارگان سوگند یاد شده است.‌

در سوره‌ی مبارکه واقعه دو بار با عبارت فسبح بسمک ربک العظیم به حمد و تسبیح پروردگار به صورت خاص امر شده است.‌ در این سوره مبارکه براهینی در خصوص توحید و وحدانیت پروردگار و قدرت مطلق حضرتش آمده است.‌

اشاره به برخی از حوادث وقوع روز قیامت، تصریح به این حقیقت که در روز قیامت انسان‌ها در یکی از سه گروه اصحاب یمین، شمال و سابقون قرار دارند، ارائه استدلال‌های توحیدی به صورت پرسش و پاسخ این مباحث روح آدمی به حقیقت قدرت مطلق پروردگار آگاه می‌سازد.‌

امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در برهان آمده که هر کس شب‌های جمعه سوره (اذا وقعت الواقعه) را قرائت کند، خدا و خلق او را دوست می‌دارند، و در دنیا تنگی و گدایی نبیند و آفتی از آفات دنیا به وی نرسد و در آخرت از رفقای حضرت امیر المومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) باشد
 

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان

 


 

منابع:

شفا خانه قرآن

آشنایی با سوره‌های قرآن کریم، سیمای قرآن، 29 دی‌ماه 84.‌



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, | 18:44 | نویسنده : مجتبی |

 


گامى به سوى شناخت امام حسين عليه السلام

امام(ع) در سـوم يا چهارم شعبان سال چهارم هجرى در مـدينه ديده به جهان گشـود. 6 سال در زمان جـدش, 30 سال در كنار پـدرش و 10 سال در كنار بـرادر و پـس از آن 10 سال در اوج قـدرت معاويه با وى مبارزه كرد و سـرانجام در محـرم 61 هجـرى در كـربلا به شهادت رسيد.

تولد امام حسين(ع)

امام رضا(ع) مى فرمايد: چون حسيـن(ع) متولد شد و او را نزد رسول اكرم(ص) آوردند, حضرت در گـوش هاى وى اذان و اقامه گفت و مراسـم نامگذارى به پايان رسيد. پيامبـر (ص) او را بـوسيـد و گـريه كـرد و فرمـود: ((تـو را مصيبتـى عظيـم در پيـش است. خـداوند لعنت كند كشنده او را.)) در روز هفتم نيز پس از ايـن كه برايش ((عقيقه)) كرد, از شهادت او خبـر داد و فرمـود: ((گروهـى كافـر ستمكار از بنى اميه او را خواهند كشت.))

فطرس ملك آزاد شده حسين است

از حضـرت صادق(ع) روايت شـده كه فطـرس ملكـى از حاملان عرش الهى بـود و به سبب تعلل, مغضـوب خـداوند شـد. بالـش درهـم شكسته در جزيره اى مشغول عبادت بود. 
چـون جبرئيل و جمعى از فرشتگان براى تهنيت گـويـى ولادت حسيـن(ع) مىآمدند, او نيز همراه آنان آمد; خـود را به گهواره حضرت ماليد و تـوبه اش قبـول شـد و به وضع اول برگشت. 
چون ((فطرس)) به آسمان بالا مى رفت, مى گفت: ((كيست مانند من, مـن آزاد شده حسيـن بـن على و فاطمه و محمد(ص) هستـم.)) شهيد مطهرى مـى گـويد: داستان فطرس ملك, رمزى است از بركت وجـود سيدالشهداء كه بال شكسته ها با تماس به او صاحب بال و پر مـى شـوند, افراد و ملتها اگـر به راستـى خـود را به گهواره حسيـن(ع) بمـالنـد, از جزايـر دور افتـاده رهـايـى يـافته و آزاد مـى شـوند.

امـام حسيـن(ع) همـراه و همـرزم پـدر و برادر

حضرت در دوران نـوجـوانى روزى وارد مسجد پيامبر(ص) شد, ديد عمر بالاى منبر است. گفت: از منبر پدرم پاييـن بيا و بالاى منبر پدرت برو. عمر گفت: پـدرم منبر نـداشت. او در هرسه جنگ حضرت علـى(ع) شـركت فعال داشت و هنگام حـركت نيـروهاى امام مجتبـى(ع) به سمت شـام, همـراه آن حضـرت در صحنه نظامـى حضـور يافت.

اوضـاع سيـاسـى و اجتمـاعى دوران امـام حسيـن(ع)

انحراف از اصـول و مـوازيـن اسلامـى, از ((سقيفه)) شروع شـد, در زمان عثمان گستـرش يافت و در زمان امام به اوج رسيـد تا جائى كه اصل اسلام تهديـد مـى شـد. براى شناخت بهتر ايـن انحراف, لازم است قبلا بنى اميه را بشناسيم.

 


تاريخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, | 22:35 | نویسنده : مجتبی |

 "رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

 

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.


اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

 

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

 


 

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

 

" التماس دعا"

برگرفته از مفاتیح الجنان

گروه دین و اندیشه تبیان

    مهری هدهدی



تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:سایت تبیان, | 19:18 | نویسنده : مجتبی |

 محمد ابراهیم همت (12 فروردین 1334) از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس ازانقلاب و در سال 1361 مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند. و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های مهمی همچون فتح المبین - بیت المقدس - رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند 1362 در طول عملیات خیبر به شهادت رسید.

 

محمد ابراهیم همت و بعدها حاج ابراهیم همت در روز 12 فروردین سال 1334 در شهررضای اصفهان بدنیا آمد. پس از دریافت مدرک دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به خدمت سربازی رفت.

پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد. در آن دوران او کوشید دانش‌آموزان را با افکار امام راحل  آشنا کند و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به او اخطار شود.

سخنان و افکار او مأمورین شاه را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه‌ای که او شهر به شهر می‌گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا تبلیغ کرد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید.

 

وی پس از پیروزی انقلاب در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته شهرستان شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

اواخر سال 1358 به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان اعزام گردید.

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در تاریخ 24 اسفند  1362 شهید شدند .[۱]

 

روحش شاد و یادش گرامی

 

 



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:22 | نویسنده : مجتبی |

 السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)

سالروز شهادت جانسوز ام ابیها صدیقه ی کبرا

بانوی دو گیتی ، همسر امیرالمومنین علی (ع)

بر امام زمان (عج) و شیعیان تسلیت باد


رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر كه بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد. ( بهجه ، ج 1، ص 287 )

پیامبـر اكـرم (ص) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س) آمد، بلافاصله فاطمه(س) خود را كاملاً پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن كه او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (س) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن كه او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى كند پیامبر اكرم فرمود: گواهى مى دهـم كه تو پاره دل منى . ( همان ، ج 1، ص 274.)

 

در وقتى كه بستر خواب را گسترده بودم ، رسول خدا(ص) بر من وارد شد ، فرمـود:

اى فـاطمه نخـواب مگـر آن كه چهار كار را انجـام دهـى: قـرآن را ختـم كنـى، و پیامبران را شفیعت گردانى، و مؤمنیـن را از خود راضى كنى، و حج وعمره اى را به جا آورى. ایـن را فرمـود و شروع به خـواندن نماز كرد، صبر كردم تا نمازش تمام شد، گفتـم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمى كرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانى مثل این است كه قرآن را ختم كرده اى و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قیامت خواهیـم بود، و چون براى مؤمنیـن استغفار كنى ، آنان همه از تو راضى خواهند شد، و چون بگـویـى: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر حج و عمره اى را انجام داده اى. (بهجه ، ج 1، ص 304)



تاريخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:10 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: آيت‌الله وحيد خراساني در شعري به بيان اوصاف و ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت زهرا(س) پرداخته است.

در سروده اين مرجع تقليد آمده است:

اى بلند اختر كه ناموس خداى اكبرى  ***  

عقلِ كل را دخترى و علمِ كل را همسرى
زينت عرش خدا پرورده دامان توست  ***

يازده خورشيد چرخ معرفت را مادرى
آن كه بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***

گشت ممنون عطاى حق كه دادش كوثرى
تاج فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور كون و مكان تو افسرى
از گلستان تو يك گُل خامس آل عباست***اى كه در آغوش خود خون خدا مى‌پرورى
مقتداى حضرت عيسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گويم باز از آن برترى
در قيامت اولين و آخرين سرها به زير***تا تو با جاه و جلال حق، زمحشر بگذرى
بر بساط قرب بگذارد قدم چون مصطفى***تو بر او هستى مقدم ، گرچه او را دخترى
كهنه پيراهن چو بر سر افكنى در روز حشر***غرقه در خون خدا برپا نمايى محشرى
با چه ذنبى كشته شد مؤوده آل رسول***بود آيا اينچنين، أجرِ چنان پيغمبرى
قدر تو مجهول و مخفى قبر تو تا روز حشر***جز خدا در حق تو كس را نشايد داورى



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:10 | نویسنده : مجتبی |

 تكبر و غرور

تكبّر عبارت است از حالتي كه انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و اعتقاد برتري خود را بر غير داشته باشد. و فرق اين با عجب، آن است كه: انسان خود را شخصي بداند، و خود پسند باشد، اگر چه پاي كسي ديگر در ميان نباشد، ولي در كبر، بايد پاي غير نيز در ميان آيد تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بيند. و اين كبر، صفتي است در نفس و باطن. و از براي اين صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتي است كه اظهار آن آثار را تكبّر گويند. 
و آن آثاري است كه باعث حقير شمردن ديگري و برتري بر آن گردد، مانند: خود داري كردن از همنشيني با او، يا هم خوراكي با او، يا امتناع در پهلو نشستن با او، يا رفاقت او، و انتظار سلام كردن و توقّع ايستادن او، و پيش افتادن از او در راه رفتن، و تقدّم بر او در نشستن، و توجهي با او در سخن گفتن، و به حقارت با او سخن گفتن، و پند و موعظه او را ارزش دانستن، و امثال اين‏ها.
 
و از جمله آثار كبر است با ناز و آهسته و دامن كشان راه رفتن. و بعضي از اين افعال گاهي از حسد و كينه و ريا نيز نسبت به بعضي صادر مي‏شود، اگر چه انسان خود را از او بالاتر هم نداند.
 
و بدان كه: كبر از بزرگترين صفات رذيله است، و آفت آن بسيار، و گزند آن بي‏شمار است. چه بسياراند از خواص و عوام كه به واسطه اين مرض به هلاكت رسيده‏اند. و چه بسا بزرگان دوران، كه به اين سبب گرفتار دام شقاوت گشته‏اند. حجاب بزرگي است كه انسان را را از رسيدن به مرتبه فيوضات، و پرده‏اي است بزرگتر براي انسان كه مانع مي شود مشاهده جمال سعادات، زيرا كه: اين صفت، مانع مي‏گردد از كسب اخلاق حسنه. چون به واسطه اين صفت، انسان بر خود بزرگي مي‏بيند، كه او را از تواضع و بردباري، و قبول نصيحت، و ترك حسد و غيبت و امثال اين‏ها منع مي‏كند. بلكه هيچ اخلاق بدي نيست مگر اينكه صاحب تكبّر محتاج به آن است به جهت محافظت عزّت و بزرگي خود. و هيچ صفت نيكي نيست مگر اينكه از آن عاجز است به سبب ترس از فوت برتري خود و از اين جهت آيات و اخبار در مذمت و انكار بر آن خارج از حد شمارش و ياد آوري است.
 
خداي تعالي مي‏فرمايد: «يطْبَعُ اللَّهُ عَلي كُلِّ قَلْبٍ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» 40: 35 خلاصه معني آنكه: زنگ و چرك مي‏فرستد خدا بر هر دل متكبري. 
و مي‏فرمايد: «انَّهُ لا يحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ» 16: 23 يعني: «به درستي كه خدا دوست ندارد تكبر كنندگان را».
 
و
ديگر مي‏فرمايد: «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِي الَّذينَ يتَكَبَّروُنَ» 7: 146 يعني: «بزودي بر مي گردانم از آيات خود، روي كساني را كه تكبر مي‏ورزند». 
و باز مي‏فرمايد: «ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوي الْمُتَكَبِّرينَ» 40: 76 يعني: «داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه مخلّد خواهيد بود در آن، پس بد مقامي است مقام تكبر كنندگان».

 

 


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:7 | نویسنده : مجتبی |

ابن بابویه  در اکثر کتب خود از امام رضا (ع) روایت کرده است :(( هر که قادر نباشد کفاره گناهان خود را بعمل آورد باید که بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بسیار بفرستد، زیراکه صلوات بر ایشان گناهان را می ریزاند.))

در کتاب جامع الاخبار  به دو روایت از رسول خدا (ص) منقول است که فرمودند: هر که یکبار بر من صلوات فرستد از گناهان او ذره ای باقی نمی ماند.

1- از فوائد صلوات تخلق به اخلاق الهی است، چون خداوند در آیه صلوات که خود بر آن حضرت صلوات می فرستد، پس صلوات فرستادن بر آن حضرت تخلق باشد به این خلق و این موجب رسیدن به فیض الهی و منزل جاودانی است .

2- اطاعت امر خدا و رسول موجب رستگاری است (( یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما )) و (( و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظیما ))

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, | 22:7 | نویسنده : مجتبی |

بسم رب الشهدا و الصدیقین

"اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن 
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ 
فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ 
وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً 
حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا" 

 در روزگار غریبی زندگی می کنیم روزگاری بس خسته کننده اما چاره ای نیست و باید تحمل کرد امروز دلم گرفته ای خدا ، دوست داشتم تا ماشین زمانی داشتم و یا لااقل چیزی وجود داشت تا به عقب برمی گشتم ولی افسوس و صد افسوس که هیچ موقعه ساعت خلاف جهت حرکت نمی کنه.شاید چون ما یکبار در این دنیا خواهیم زیست پس برگشتی هم وجود نداره.

 

برنده کسی است که از این دنیا توشه ی برای خود برداشت کنه و عمل نیکو برای آخرت ، در این عالم انسانها به چند دسته تقسیم می شوند خوب ، بد ، زشت و هیچی امیدوارم من و شما از دسته دوم و سوم و چهارم نباشیم که در این دنیا و در آخرت چیزی برداشت نکرده باشیم .

 

همیشه پدرم می گفت : بهترین دعا اول طلب ظهور امام زمان (عج) دوم طلب سلامتی و وسع روزی برای همسایگان و خویشان و آشنایان و در آخر برای خودم و در آخر طلب عاقبت بخیر از خداست .

من رو هم از دعای خیرتان محروم نفرمائید...

 



تاريخ : یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, | 22:2 | نویسنده : مجتبی |

 گفتم در دلم امید نیست گفت :هرگز از رحمتم ناامید مباش

سوره زمر(آیه ی۵۳)

 

گفتم احساس تنهایی میکنم گفت از رگ گردن به تو

نزدیکترم (سوره قاف ۱۶)

 

گفتم انگار مرا از یاد برده ای گفت مرا یاد

کن تا یادت کنم (بقره۱۵۲)

 

گفتم در دلم شادی نیست گفت باید به

فضل رحمتم شادمان گردی(یونس۵۸)

 

گفتم تا کی باید صبر کنم؟

گفت همانا یاریم نزدیک است(بقره ۲۱۴)



تاريخ : یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:دلنوشته ی یک دوست, یک قدم تا خدا, | 21:53 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

    عمر همچون باد می گذرد و همینطور به راه خود ادامه می دهد ، ما مثل برگهای هستیم که روی درختان خشکیده ایم و با رنگها و نژادهای مختلف منتظر تلنگری هستیم تا به وسیله باد به زمین بی افتیم غافل از این که این رویه ادامه داشته و دارد و البته نباید خدا غافل شد چون همه امور به دست اوست و ناامید گناهی نابخشودنی است.

باید به خدا توکل کرد و از ذات حق  طلب مغفرت و عاقبت بخیری و سلامت جسم و جان کنیم ، چشم به آینده بدوزیم و همینطور که به فکر خویشتن خویشیم به فکر دوستان و آشنایان خود نیز باشیم و آنها را از یاد مبریم و همواره حق خویشاوندی را بجا بیاوریم.

معرفت در گرانی ست به هر کس ندهند           پر طاووس گران است به کرکس ندهند


تنها چیزی که در یادها و خاطرات می ماند اخلاق نیک و پسندیده است مال و ثروت مهمان امروز و فردا هستند و روزی هستند و روزی نیستند . به چشمان خود افرادی را دیدم که یک شبه پولدار و یک شبه ببی چیز گشتند پس تنها اخلاق و معرفت اند که در روزهای تنگدستی به داد ما می رسند.

هرگز به کودک تان نگویید پیشه آینده اش چه باشد. همواره به او ادب و ستایش به دیگران را آموزش دهید، چون با داشتن این ویژگیها همیشه او نگار مردم و شما در نیکبختی خواهید بود و اگر این گونه نباشد، هیچ پیشه ای نمی تواند به او و شما بزرگواری بخشد.((حکیم ارد بزرگ))

 

در انتها



تاريخ : جمعه 18 اسفند 1390برچسب:, | 23:48 | نویسنده : مجتبی |

 احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

ش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است: 1- خدا را بشناسد و اطاعتش نماید 2- شیطان را بشناسد و مخالفتش کند 3- راه حق و اهلش را بشناسد و به دنبالش برود 4- باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید 5- دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد 6- آخرت را بشناسد و طلبش کند.    نصایح صفحۀ 248

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

22- امام علی (ع) : ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که تنهاست در عبادت خدا و ذکرش و اعمال خیر تنبل و کسل است 2- در میان مردم و جمع، در عبادت خدا و اعمال خیر کوشاست 3- چون از او تعریف کنند بیشتر کار می کند 4- هر گاه از عمل او تمجید و تعریفی نکنند کار خیر را ترک کند. نصایح صفحۀ 187

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

23- امام علی (ع) : به راستی که اهل خیر و شر را نمی توان تشخیص داد مگر به مردم. اگر می خواهی اهل خیر را بشناسی کار خیری را شروع کن؛ کسانی که آن کار را تایید می کنند و دنباله روی از آن می کنند اهل خیرند و اگر می خواهی شر و اهلش را بفهمی کار بدی را شروع کن همان کسانی که از آن پیروی می کنند اهل شرّند.                                             تحف العقول صفحۀ 215



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:امام علی (ع), سخنان علی (ع), | 23:33 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه با این نام شروع کنید که آرامش بخش و تسکین دهنده است به خاطر رحمانیت و رحیم بودن خداوند

شهادت امام رضا (ع) را به امت شیعه تسلیت عرض می نمایم

 

 

 

منبع :http://www.imamreza.net

 

 


 

آشناى غريبان
 

كاش يك شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم   ريزه خوار مشرق خوان دو چشمت می‌شدم
كـاش يك شب می‌گذشتم از فراز چشم تو   گرم گلگشـت خـراسان دو چشمت می‌شدم
كـاش يـك شب می‌سرودم گنبد زرد تو را   فارغ از دنيا، غزلخوان دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب می‌نشستم بر ضريح چشم تو   بـاز هـم پـابـند پيمان دو چشمت می‌شدم
صحن و ايوان تو را اى كاش جارو می‌زدم   چـون كـبوترها نگهبان دو چشمت می‌شدم
ضـامن آهـوست چشمان دو شهد روشنت   كـاش آهـوى بـيابان دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب معرفت می‌چيدم از چشمان تو   غـرق در درياى عرفان دو چشمت می‌شدم
كـاش يك شب می‌شدم خيس نگـاه سبز تو   شـاهد اعـجاز بـاران دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب نور می‌نوشيدم از چشمان تو   مـی‌درخشيدم، چراغان دو چشمت می‌شدم
سخت شيرين است طعم روشن چـشمان تو   كاش يك شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم

 

 
رضا اسماعيلی

 



تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:امام رضا (ع), شهادت امام رضا(ع), | 12:36 | نویسنده : مجتبی |

 

اگر چه عشق و وفا را به غایت آوردم

هجوم بی کسی ام را برایت آوردم

من از تظاهر نامحرمان عزا دارم

هزار غم ز هزاران حکایت آوردم

کسی که درد ندیده ز درد راوی نیست

به چشم آنچه که دیدم روایت آوردم

مرور تلخ ترین خاطرات من وقتی است

که آستین به سر بچه هایت آوردم

زافترای کنیزی تمام دلها ریخت

ومن پناه به آه و دعایت اوردم

گهی که بر لب تو چوب خیزران می خورد

به آیه شإن نزول ولایت آوردم

برای آنکه به نام تو لطمه ای نرسد

هماره اسم تو را با درایت آوردم

به گریه های غریبم اگر چه خندیدند

بهار گریه سوی کربلایت آوردم

فدای پیرهن پاره ات که با چه دلی

نشان ز خاطره آشنایت آوردم

دگر به شام کسی سب مرتضی نکند

شهیده دادم و داغش برایت آوردم

طنین صوت علی را به کوفه افکندم

رشام غافله را با صدایت آوردم

سر تو سایه به سایه چراغ محمل بود

قدی خمیده کنون پیش پایت آوردم

کنار قبر تو دلهای پر حرارت را

به یاد سوختن خیمه هایت آوردم

ببین که چادر من پرچم عزای تو شد

نوا و زمزمه در نینوایت آوردم

هر آنکه فاتح دلهاست چون تو پیروز است

ببین دل همه را مبتلایت آوردم

محمود ژولیده
منبع : سایت شیعتی

 



تاريخ : شنبه 24 دی 1390برچسب:اربعین,اربعین حسینی,امام حسین (ع), | 23:36 | نویسنده : مجتبی |

گهواره تکان میخورد ٬ آرام نگیرد

از سینه خشکیده دگر کام نگیرد


حالا که شنیدست ندا ‌«ینصرنی» را

جز عزم به میدان ٬ کمک انجام نگیرد

 


تشنه ست٬ ولی معرفت این است که دیگر

از دست کسی غیر نبی ٬ جام نگیرد


با گریه ی بی اشک صدا کرد پدر را

تا یکّه به میدان بلا گام نگیرد


بر سینه خود تنگ گرفتش شه والا

آنگونه که کس یار دلارام نگیرد


آورد به میدان به سر دست که گویی

جز بر سر دست پدر آرام نگیرد


در مذهب آن بی صفتان بود وگرنه

با تیر ٬ کس آهو بچه ای رام نگیرد


خندید به روی پدر آندم که رهاشد

مرغی که دگر دانه از این دام نگیرد



تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:, | 20:35 | نویسنده : مجتبی |

کلمهٔ لا اله الا الله دژ استوار من است، پس هر کس در این حصار وارد شد، از عذابم محفوظ است.

سلام بر آن تربت مطهر / سلام بر آن مرد خفت در توس / سلام بر آن امام رئوف

یا علی ابن موسی الرضا ضامن ما هم شو   که سر درگم و حیران گشته ایم چاره ی کن یا رضا از این شب ظلمانی راه نجاتمان شو تا راه را بیابیم  قسم به مادرت زهرای اطهر (س) نظری کن یا رضا یا رضا ...

چشمه‌هاي خروشان تو را مي‌شناسند
موج‌هاي پريشان تو را مي‌شناسند

                                                  پرسش تشنگي را تو آبي، جوابي
                                                  ريگ‌هاي بيابان تو را مي‌شناسند

نام تو رخصت رويش است و طراوت
زين سبب برگ و باران تو را مي‌شناسند

                                                 از نشابور بر موجي از «لا» گذشتي
                                                 اي كه امواج طوفان تو را مي‌شناسند

اينك اي خوب، فصل غريبي سر آمد
چون تمام غريبان تو را مي‌شناسند

                                                 كاش من هم عبور تو را ديده بودم
                                                 كوچه‌هاي خراسان، تو را مي‌شناسند

شعر از قیصر امین پور



تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:امام رضا (ع) , رضا (ع) , خفته در توس , علی ابن موسی الرضا, | 23:43 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
ولادت امام رضا (ع)

  

امام رضا (ع) در حديث مشهور «سلسلة‌الذهب» فرموده است: «كلمة لااله‌الّاالله حصني فمَن دخل حصني أمن من عذابي، بشروطها و أنا من شروطها».

از عرش سلام سرمدی آوردند

آیینه حسن ایزدی آوردند

با آمدن رضا از باغ بهشت

یک دسته گل محمدی آوردند

میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک ولایت بر تمامی شیعیان واقعی مبارک باد



تاريخ : جمعه 7 مهر 1391برچسب:, | 1:31 | نویسنده : مجتبی |

** اللهم صل علی محمد (ص)و آل محمد (ص) **

سلام بر مهدی موعود (عج الله)

اول باید بگویم از محضر خداوند و امام زمان خیلی شرمنده ام بخاطر اینکه نتونستم بنده خوبی باشم و قطعا اولین ضربه را هم خودم خواهم خورد

صد بار اگر توبه شکستی باز آی باز آی

این ندای حق است برای بندگانش که به راست هدایت شوید و در مسیر حق حرکت کنید 

خداوند توبه کنند گان واقعی را می بخشد این آیه صریحی از قرآن است

السلام علیک یا صاحب الزمان المهدی ادرکنی 

نیمه شعبان بر امت مسلمان مبارکباد



تاريخ : چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, | 18:39 | نویسنده : مجتبی |

اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛

گشاده رويى، سرآغاز نيكى است.

غررالحكم، ج1، ص79، ح295  

 

 

اَلبِشرُ شيمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رويى خوىِ آزاده است.

 

غررالحكم، ج1، ص173، ح656

 

 

 

حُسنُ البِشرِ يَذهَبُ بِالسَّخيمَةِ؛

گشاده رويى كينه را از بين مى برد.

كافى، ج2، ص103، ح6

كُنْ بَشّاشا فَإنَّ اللّه  يُحِبُّ البَشّاشينَ وَيُبغِضُ العَبوسَ كَريهَ الوَجهِ؛
گشاده رو باش كه خداوند انسان هاى گشاده رو را دوست دارد و با اخموى ترشرو دشمن است.

الشهاب فى الحكم والآداب، ص 38

 



تاريخ : شنبه 10 تير 1391برچسب:, | 11:11 | نویسنده : مجتبی |

السلام علیک یا صاحب الزمان مهدی ادرکنی (عج)

 السلام علیک یا زینب (س)

سالروز شهادت جانسوز بی بی دو عالم ، نگهدار واقعه کربلا 

دختر یگانه پهلوان هستی علی مرتضی (ع) حضرت زینب (س) بر ساحت مقدس امام زمان (عج) و

تمامی شیعیان واقعی تسلیت باد.

 


 

دلش دریای صدها کهکشان صبر
غمش طوفان صدها آسمان ابر
 
دو چشم از گریه همچون ابر خسته
ز دست صبر ِزینب، صبر خسته
 
صدایش رنگ و بویی آشنا داشت
طنین ِموج آیات خدا داشت
 
زبانش ذوالفقاری صیقلی بود
صدا، آیینه ی صوت علی بود
 
چه گوشی می کند باور شنیدن؟
خروشی این چنین مردانه از زن
 
به این پرسش نخواهد داد پاسخ
مگر اندیشه ی اهل تناسخ :
 
حلول روح او، درجسم زینب
علی دیگری با اسم زینب
 
زنی عاشق، زنی اینگونه عاشق
زنی، پیغمبر ِقرآن ناطق
 
زنی، خون خدایی را پیامبر
زن و پیغمبری ؟ الله اکبر!

شعری از : قیصر امین پور

 

 



تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, | 15:34 | نویسنده : مجتبی |

 

در حادثه کربلا یکی از چهره های خیلی مهم و تعیین کننده که بار سنگین پیام رسانی امام حسین (ع) را بر عهده گرفت و به خوبی هم انجام داد شخصیت و زنی است به نام زینب(س) . این بانوی بزگوار که خواهر امام حسین(ع) و دختر امام علی(ع)است در حادثه کربلا اگر به طور اجمال به زندگی ایشان نگاه کنیم در حادثه کربلا ایشان 54 یا 55 سال داشتند زیرا که ایشان در پنجم ماه جمادی الاول در مدینه متولد شد و در همان زمان او را نزد پدر بزرگوارش امیرمومنان آوردند که نامگذاری کند ولی امام علی فرمود: من در این کار از جدش رسول خدا سبقت نمی گیرم و پیغمبر اکرم (ص)در آنوقت در سفر بودند پس صبر کردند تا رسول خدا از سفر بازگشته و آن کودک را زینب نام نهادند و بنابرروایتی پیامبر بزرگ اسلام فرمود که من به خدواند سبقت نمی گیرم درنامگذاری این کودک دراین زمان بود که جبرئیل به حضور رسول خدا رسیدند و نام زینب را از سوی خدا برای او آوردند.کنیه حضرت زینب ام کلثوم است و پدرش همان گونه که گفتم حضرت علی (ع) و مادرش فاطمه(س) دختر پیامبر بزرگوار اسلام ، جد مادری حضرت زینب (س) رسول خدا بودند و همین گونه از سوی دیگر خدیجه دختر خولیه اولین زن مومن و نزدیکترین و عزیزترین زن پیامبر جده مادری زینب بود، جد پدری زینب(س)ابوطالب  فرزند عبدالمطلب عموی پیامبر اکرم و همینگونه فاطمه دختر اسد بن هاشم بن عبدالمناف نخستین زن هاشمی که مرد هاشمی را همسر شد ، جده مادری حضرت زینب (س) بودند. به این ترتیب حضرت زینب (س) از خانواده بزرگ محمدی ،‌علوی و هاشمی است .لقب هایی برای حضرت زینب(س) وجود دارد که به سه لقب اشاره می کنم .یکی زینب الکبراء  این لقب برای مشخص شدن وی از دیگر خواهرانش است که از دیگر زنان امیرمومنان به دنیا آمده بودند و زینب نام داشتند یعنی چند دختر امام علی (ع) زینب نام داشتند برای اینکه اینها از هم مشخص شوند حضرت زینبی که مشخصات آن ذکر شد او را به نام زینب الکبراء یاد می کردند.لقب دیگر مادر بزرگوار ایشان حضرت زهرا(س) نیز صدیقه بود حضرت زینب (س) را صدیقه صغرا گفته اند و همین گونه لقب دیگر ایشان عقیله بنی هاشم یا عقیله طالبین که منظور جد پدری ایشان است عقیله به معنای بانوی است که در قوم خود از کرامت ویژه ای برخوردار باشد در خانه اش عزت و محبت فوق العاده داشته باشد و لقبهای دیگری نیز برای او ذکر شده مثل: موئقه،عارفه ، عالمه غیر معلمه، عابده آل علی، فاضله و کامله.




ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:http://hojatmoharam3,parsiblog,com, | 15:23 | نویسنده : مجتبی |

 

در فضیلت تلاوت سوره واقعه

 


 

هر کس سوره واقعه را هر شب تلاوت کند هرگز دچار فقر و تنگدستی نخواهد شد.‌

 

 


 

اشعار مربوط به واقعه اسفناک قرآن سوزی

 

سوره‌ی مبارکه واقعه پنجاه و ششمین سوره قرآن است که پس از سوره‌ی الرحمن و قبل از سوره‌ی حدید در قرآن کریم قرار دارد.‌

این سوره از نظر ترتیب نزول چهل‌وششمین سوره قرآن کریم است که پس از سوره‌ی طه و قبل از سوره‌ی شعرا در مکه بر پیامبر اسلام در سال سوم بعثت و به یکباره نازل شده است.‌

سوره مبارکه واقعه 96 آیه، 378 کلمه، 1703 حرف دارد. این سوره مبارکه از نظر حجم در شمار سوره‌های مفصلات و از گروه طوال محسوب می‌شود.

سوره‌های مفصلات به سوره‌هایی گفته می‌شود که به واسطه‌ی حجم کم با عبارت بسم‌الله الرحمن الرحیم از یکدیگر جدا می‌شوند.‌

سوره واقعه در جزء بیست‌وهفتم قرآن کریم قرار دارد و قسمت کوچکی از اواخر این جزء را در برگرفته است. واقعه تنها نام این سوره‌ی مبارکه است این کلمه در نخستین آیه این سوره مبارکه آمده است.‌

مقصود از واقعه حادثه‌ی وقوع رستاخیز است که وقوع آن حتمی و قطعی است هر چند برخی معتقدند که واقعه کلی از نام‌های روز قیامت است.‌ این کلمه به همراه دیگر مشتقات 24 مرتبه در قرآن کریم آمده است.

برخی از ویژگی‌های سوره مبارکه واقعه عبارتند از: بیان برخی از ویژگی‌ها و رخدادهای مهم روز قیامت و احوال مجرمان و مؤمنان پس از مرگ، در آیه 75 این سوره به جایگاه ستارگان سوگند یاد شده است.‌

در سوره‌ی مبارکه واقعه دو بار با عبارت فسبح بسمک ربک العظیم به حمد و تسبیح پروردگار به صورت خاص امر شده است.‌ در این سوره مبارکه براهینی در خصوص توحید و وحدانیت پروردگار و قدرت مطلق حضرتش آمده است.‌

اشاره به برخی از حوادث وقوع روز قیامت، تصریح به این حقیقت که در روز قیامت انسان‌ها در یکی از سه گروه اصحاب یمین، شمال و سابقون قرار دارند، ارائه استدلال‌های توحیدی به صورت پرسش و پاسخ این مباحث روح آدمی به حقیقت قدرت مطلق پروردگار آگاه می‌سازد.‌

امام جعفر صادق (علیه‌السلام) در برهان آمده که هر کس شب‌های جمعه سوره (اذا وقعت الواقعه) را قرائت کند، خدا و خلق او را دوست می‌دارند، و در دنیا تنگی و گدایی نبیند و آفتی از آفات دنیا به وی نرسد و در آخرت از رفقای حضرت امیر المومنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) باشد
 

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان

 


 

منابع:

شفا خانه قرآن

آشنایی با سوره‌های قرآن کریم، سیمای قرآن، 29 دی‌ماه 84.‌



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, | 18:44 | نویسنده : مجتبی |

 


گامى به سوى شناخت امام حسين عليه السلام

امام(ع) در سـوم يا چهارم شعبان سال چهارم هجرى در مـدينه ديده به جهان گشـود. 6 سال در زمان جـدش, 30 سال در كنار پـدرش و 10 سال در كنار بـرادر و پـس از آن 10 سال در اوج قـدرت معاويه با وى مبارزه كرد و سـرانجام در محـرم 61 هجـرى در كـربلا به شهادت رسيد.

تولد امام حسين(ع)

امام رضا(ع) مى فرمايد: چون حسيـن(ع) متولد شد و او را نزد رسول اكرم(ص) آوردند, حضرت در گـوش هاى وى اذان و اقامه گفت و مراسـم نامگذارى به پايان رسيد. پيامبـر (ص) او را بـوسيـد و گـريه كـرد و فرمـود: ((تـو را مصيبتـى عظيـم در پيـش است. خـداوند لعنت كند كشنده او را.)) در روز هفتم نيز پس از ايـن كه برايش ((عقيقه)) كرد, از شهادت او خبـر داد و فرمـود: ((گروهـى كافـر ستمكار از بنى اميه او را خواهند كشت.))

فطرس ملك آزاد شده حسين است

از حضـرت صادق(ع) روايت شـده كه فطـرس ملكـى از حاملان عرش الهى بـود و به سبب تعلل, مغضـوب خـداوند شـد. بالـش درهـم شكسته در جزيره اى مشغول عبادت بود. 
چـون جبرئيل و جمعى از فرشتگان براى تهنيت گـويـى ولادت حسيـن(ع) مىآمدند, او نيز همراه آنان آمد; خـود را به گهواره حضرت ماليد و تـوبه اش قبـول شـد و به وضع اول برگشت. 
چون ((فطرس)) به آسمان بالا مى رفت, مى گفت: ((كيست مانند من, مـن آزاد شده حسيـن بـن على و فاطمه و محمد(ص) هستـم.)) شهيد مطهرى مـى گـويد: داستان فطرس ملك, رمزى است از بركت وجـود سيدالشهداء كه بال شكسته ها با تماس به او صاحب بال و پر مـى شـوند, افراد و ملتها اگـر به راستـى خـود را به گهواره حسيـن(ع) بمـالنـد, از جزايـر دور افتـاده رهـايـى يـافته و آزاد مـى شـوند.

امـام حسيـن(ع) همـراه و همـرزم پـدر و برادر

حضرت در دوران نـوجـوانى روزى وارد مسجد پيامبر(ص) شد, ديد عمر بالاى منبر است. گفت: از منبر پدرم پاييـن بيا و بالاى منبر پدرت برو. عمر گفت: پـدرم منبر نـداشت. او در هرسه جنگ حضرت علـى(ع) شـركت فعال داشت و هنگام حـركت نيـروهاى امام مجتبـى(ع) به سمت شـام, همـراه آن حضـرت در صحنه نظامـى حضـور يافت.

اوضـاع سيـاسـى و اجتمـاعى دوران امـام حسيـن(ع)

انحراف از اصـول و مـوازيـن اسلامـى, از ((سقيفه)) شروع شـد, در زمان عثمان گستـرش يافت و در زمان امام به اوج رسيـد تا جائى كه اصل اسلام تهديـد مـى شـد. براى شناخت بهتر ايـن انحراف, لازم است قبلا بنى اميه را بشناسيم.

 


تاريخ : شنبه 6 خرداد 1391برچسب:, | 22:35 | نویسنده : مجتبی |

 "رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.

اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

 

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.


اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه  - در صورت امكان و بلا مانع بودن -  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

 

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

 


 

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

 

" التماس دعا"

برگرفته از مفاتیح الجنان

گروه دین و اندیشه تبیان

    مهری هدهدی



تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:سایت تبیان, | 19:18 | نویسنده : مجتبی |

 محمد ابراهیم همت (12 فروردین 1334) از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزی انقلاب از فعالان ضد حکومت پهلوی بود. پس ازانقلاب و در سال 1361 مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند. و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات‌های مهمی همچون فتح المبین - بیت المقدس - رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. او در اسفند 1362 در طول عملیات خیبر به شهادت رسید.

 

محمد ابراهیم همت و بعدها حاج ابراهیم همت در روز 12 فروردین سال 1334 در شهررضای اصفهان بدنیا آمد. پس از دریافت مدرک دیپلم در دانشسرای اصفهان به ادامه تحصیل پرداخت. پس از دریافت مدرک تحصیلی به خدمت سربازی رفت.

پس از پایان دوران سربازی و بازگشت به زادگاهش شغل معلمی را برگزید و در روستاها مشغول تدریس شد. در آن دوران او کوشید دانش‌آموزان را با افکار امام راحل  آشنا کند و همین امور سبب شد که چندین نوبت از طرف سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) به او اخطار شود.

سخنان و افکار او مأمورین شاه را به تعقیب وی واداشته بود، به گونه‌ای که او شهر به شهر می‌گشت تا از دستگیری در امان باشد. نخست به شهر فیروز آباد رفت و مدتی در آنجا تبلیغ کرد. پس از چندی به یاسوج رفت. موقعی که در صدد دستگیری وی برآمدند به دوگنبدان عزیمت کرد و سپس به اهواز رفت و در آنجا سکنی گزید.

 

وی پس از پیروزی انقلاب در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته شهرستان شهرضا نقش اساسی داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

اواخر سال 1358 به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال 1359 به منطقه کردستان اعزام گردید.

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، در تاریخ 24 اسفند  1362 شهید شدند .[۱]

 

روحش شاد و یادش گرامی

 

 



تاريخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | 22:22 | نویسنده : مجتبی |

 السلام علیک یا فاطمه الزهرا (س)

سالروز شهادت جانسوز ام ابیها صدیقه ی کبرا

بانوی دو گیتی ، همسر امیرالمومنین علی (ع)

بر امام زمان (عج) و شیعیان تسلیت باد


رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر كه بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد. ( بهجه ، ج 1، ص 287 )

پیامبـر اكـرم (ص) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(س) آمد، بلافاصله فاطمه(س) خود را كاملاً پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن كه او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (س) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن كه او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى كند پیامبر اكرم فرمود: گواهى مى دهـم كه تو پاره دل منى . ( همان ، ج 1، ص 274.)

 

در وقتى كه بستر خواب را گسترده بودم ، رسول خدا(ص) بر من وارد شد ، فرمـود:

اى فـاطمه نخـواب مگـر آن كه چهار كار را انجـام دهـى: قـرآن را ختـم كنـى، و پیامبران را شفیعت گردانى، و مؤمنیـن را از خود راضى كنى، و حج وعمره اى را به جا آورى. ایـن را فرمـود و شروع به خـواندن نماز كرد، صبر كردم تا نمازش تمام شد، گفتـم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودى در حالى كه بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمى كرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانى مثل این است كه قرآن را ختم كرده اى و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستى، شفاعت كنندگان تو در روز قیامت خواهیـم بود، و چون براى مؤمنیـن استغفار كنى ، آنان همه از تو راضى خواهند شد، و چون بگـویـى: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اكبر حج و عمره اى را انجام داده اى. (بهجه ، ج 1، ص 304)



تاريخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:10 | نویسنده : مجتبی |

 فارس: آيت‌الله وحيد خراساني در شعري به بيان اوصاف و ويژگي‌هاي شخصيتي حضرت زهرا(س) پرداخته است.

در سروده اين مرجع تقليد آمده است:

اى بلند اختر كه ناموس خداى اكبرى  ***  

عقلِ كل را دخترى و علمِ كل را همسرى
زينت عرش خدا پرورده دامان توست  ***

يازده خورشيد چرخ معرفت را مادرى
آن كه بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***

گشت ممنون عطاى حق كه دادش كوثرى
تاج فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور كون و مكان تو افسرى
از گلستان تو يك گُل خامس آل عباست***اى كه در آغوش خود خون خدا مى‌پرورى
مقتداى حضرت عيسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گويم باز از آن برترى
در قيامت اولين و آخرين سرها به زير***تا تو با جاه و جلال حق، زمحشر بگذرى
بر بساط قرب بگذارد قدم چون مصطفى***تو بر او هستى مقدم ، گرچه او را دخترى
كهنه پيراهن چو بر سر افكنى در روز حشر***غرقه در خون خدا برپا نمايى محشرى
با چه ذنبى كشته شد مؤوده آل رسول***بود آيا اينچنين، أجرِ چنان پيغمبرى
قدر تو مجهول و مخفى قبر تو تا روز حشر***جز خدا در حق تو كس را نشايد داورى



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | 20:10 | نویسنده : مجتبی |

 تكبر و غرور

تكبّر عبارت است از حالتي كه انسان خود را بالاتر از ديگري ببيند و اعتقاد برتري خود را بر غير داشته باشد. و فرق اين با عجب، آن است كه: انسان خود را شخصي بداند، و خود پسند باشد، اگر چه پاي كسي ديگر در ميان نباشد، ولي در كبر، بايد پاي غير نيز در ميان آيد تا خود را از آن برتر داند و بالاتر بيند. و اين كبر، صفتي است در نفس و باطن. و از براي اين صفت، در ظاهر، آثار و ثمراتي است كه اظهار آن آثار را تكبّر گويند. 
و آن آثاري است كه باعث حقير شمردن ديگري و برتري بر آن گردد، مانند: خود داري كردن از همنشيني با او، يا هم خوراكي با او، يا امتناع در پهلو نشستن با او، يا رفاقت او، و انتظار سلام كردن و توقّع ايستادن او، و پيش افتادن از او در راه رفتن، و تقدّم بر او در نشستن، و توجهي با او در سخن گفتن، و به حقارت با او سخن گفتن، و پند و موعظه او را ارزش دانستن، و امثال اين‏ها.
 
و از جمله آثار كبر است با ناز و آهسته و دامن كشان راه رفتن. و بعضي از اين افعال گاهي از حسد و كينه و ريا نيز نسبت به بعضي صادر مي‏شود، اگر چه انسان خود را از او بالاتر هم نداند.
 
و بدان كه: كبر از بزرگترين صفات رذيله است، و آفت آن بسيار، و گزند آن بي‏شمار است. چه بسياراند از خواص و عوام كه به واسطه اين مرض به هلاكت رسيده‏اند. و چه بسا بزرگان دوران، كه به اين سبب گرفتار دام شقاوت گشته‏اند. حجاب بزرگي است كه انسان را را از رسيدن به مرتبه فيوضات، و پرده‏اي است بزرگتر براي انسان كه مانع مي شود مشاهده جمال سعادات، زيرا كه: اين صفت، مانع مي‏گردد از كسب اخلاق حسنه. چون به واسطه اين صفت، انسان بر خود بزرگي مي‏بيند، كه او را از تواضع و بردباري، و قبول نصيحت، و ترك حسد و غيبت و امثال اين‏ها منع مي‏كند. بلكه هيچ اخلاق بدي نيست مگر اينكه صاحب تكبّر محتاج به آن است به جهت محافظت عزّت و بزرگي خود. و هيچ صفت نيكي نيست مگر اينكه از آن عاجز است به سبب ترس از فوت برتري خود و از اين جهت آيات و اخبار در مذمت و انكار بر آن خارج از حد شمارش و ياد آوري است.
 
خداي تعالي مي‏فرمايد: «يطْبَعُ اللَّهُ عَلي كُلِّ قَلْبٍ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» 40: 35 خلاصه معني آنكه: زنگ و چرك مي‏فرستد خدا بر هر دل متكبري. 
و مي‏فرمايد: «انَّهُ لا يحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ» 16: 23 يعني: «به درستي كه خدا دوست ندارد تكبر كنندگان را».
 
و
ديگر مي‏فرمايد: «سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِي الَّذينَ يتَكَبَّروُنَ» 7: 146 يعني: «بزودي بر مي گردانم از آيات خود، روي كساني را كه تكبر مي‏ورزند». 
و باز مي‏فرمايد: «ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوي الْمُتَكَبِّرينَ» 40: 76 يعني: «داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه مخلّد خواهيد بود در آن، پس بد مقامي است مقام تكبر كنندگان».

 

 


تاريخ : جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:, | 12:7 | نویسنده : مجتبی |

ابن بابویه  در اکثر کتب خود از امام رضا (ع) روایت کرده است :(( هر که قادر نباشد کفاره گناهان خود را بعمل آورد باید که بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بسیار بفرستد، زیراکه صلوات بر ایشان گناهان را می ریزاند.))

در کتاب جامع الاخبار  به دو روایت از رسول خدا (ص) منقول است که فرمودند: هر که یکبار بر من صلوات فرستد از گناهان او ذره ای باقی نمی ماند.

1- از فوائد صلوات تخلق به اخلاق الهی است، چون خداوند در آیه صلوات که خود بر آن حضرت صلوات می فرستد، پس صلوات فرستادن بر آن حضرت تخلق باشد به این خلق و این موجب رسیدن به فیض الهی و منزل جاودانی است .

2- اطاعت امر خدا و رسول موجب رستگاری است (( یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما )) و (( و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظیما ))

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, | 22:7 | نویسنده : مجتبی |

بسم رب الشهدا و الصدیقین

"اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن 
صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ 
فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ 
وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً 
حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا" 

 در روزگار غریبی زندگی می کنیم روزگاری بس خسته کننده اما چاره ای نیست و باید تحمل کرد امروز دلم گرفته ای خدا ، دوست داشتم تا ماشین زمانی داشتم و یا لااقل چیزی وجود داشت تا به عقب برمی گشتم ولی افسوس و صد افسوس که هیچ موقعه ساعت خلاف جهت حرکت نمی کنه.شاید چون ما یکبار در این دنیا خواهیم زیست پس برگشتی هم وجود نداره.

 

برنده کسی است که از این دنیا توشه ی برای خود برداشت کنه و عمل نیکو برای آخرت ، در این عالم انسانها به چند دسته تقسیم می شوند خوب ، بد ، زشت و هیچی امیدوارم من و شما از دسته دوم و سوم و چهارم نباشیم که در این دنیا و در آخرت چیزی برداشت نکرده باشیم .

 

همیشه پدرم می گفت : بهترین دعا اول طلب ظهور امام زمان (عج) دوم طلب سلامتی و وسع روزی برای همسایگان و خویشان و آشنایان و در آخر برای خودم و در آخر طلب عاقبت بخیر از خداست .

من رو هم از دعای خیرتان محروم نفرمائید...

 



تاريخ : یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, | 22:2 | نویسنده : مجتبی |

 گفتم در دلم امید نیست گفت :هرگز از رحمتم ناامید مباش

سوره زمر(آیه ی۵۳)

 

گفتم احساس تنهایی میکنم گفت از رگ گردن به تو

نزدیکترم (سوره قاف ۱۶)

 

گفتم انگار مرا از یاد برده ای گفت مرا یاد

کن تا یادت کنم (بقره۱۵۲)

 

گفتم در دلم شادی نیست گفت باید به

فضل رحمتم شادمان گردی(یونس۵۸)

 

گفتم تا کی باید صبر کنم؟

گفت همانا یاریم نزدیک است(بقره ۲۱۴)



تاريخ : یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:دلنوشته ی یک دوست, یک قدم تا خدا, | 21:53 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

    عمر همچون باد می گذرد و همینطور به راه خود ادامه می دهد ، ما مثل برگهای هستیم که روی درختان خشکیده ایم و با رنگها و نژادهای مختلف منتظر تلنگری هستیم تا به وسیله باد به زمین بی افتیم غافل از این که این رویه ادامه داشته و دارد و البته نباید خدا غافل شد چون همه امور به دست اوست و ناامید گناهی نابخشودنی است.

باید به خدا توکل کرد و از ذات حق  طلب مغفرت و عاقبت بخیری و سلامت جسم و جان کنیم ، چشم به آینده بدوزیم و همینطور که به فکر خویشتن خویشیم به فکر دوستان و آشنایان خود نیز باشیم و آنها را از یاد مبریم و همواره حق خویشاوندی را بجا بیاوریم.

معرفت در گرانی ست به هر کس ندهند           پر طاووس گران است به کرکس ندهند


تنها چیزی که در یادها و خاطرات می ماند اخلاق نیک و پسندیده است مال و ثروت مهمان امروز و فردا هستند و روزی هستند و روزی نیستند . به چشمان خود افرادی را دیدم که یک شبه پولدار و یک شبه ببی چیز گشتند پس تنها اخلاق و معرفت اند که در روزهای تنگدستی به داد ما می رسند.

هرگز به کودک تان نگویید پیشه آینده اش چه باشد. همواره به او ادب و ستایش به دیگران را آموزش دهید، چون با داشتن این ویژگیها همیشه او نگار مردم و شما در نیکبختی خواهید بود و اگر این گونه نباشد، هیچ پیشه ای نمی تواند به او و شما بزرگواری بخشد.((حکیم ارد بزرگ))

 

در انتها



تاريخ : جمعه 18 اسفند 1390برچسب:, | 23:48 | نویسنده : مجتبی |

 احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

ش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است: 1- خدا را بشناسد و اطاعتش نماید 2- شیطان را بشناسد و مخالفتش کند 3- راه حق و اهلش را بشناسد و به دنبالش برود 4- باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید 5- دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد 6- آخرت را بشناسد و طلبش کند.    نصایح صفحۀ 248

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

22- امام علی (ع) : ریا کار چهار نشانه دارد: 1- هنگامی که تنهاست در عبادت خدا و ذکرش و اعمال خیر تنبل و کسل است 2- در میان مردم و جمع، در عبادت خدا و اعمال خیر کوشاست 3- چون از او تعریف کنند بیشتر کار می کند 4- هر گاه از عمل او تمجید و تعریفی نکنند کار خیر را ترک کند. نصایح صفحۀ 187

احادیث و سخنان گهربار امام علی (ع)

حضرت امیر امام علی(ع) فرمودند:

23- امام علی (ع) : به راستی که اهل خیر و شر را نمی توان تشخیص داد مگر به مردم. اگر می خواهی اهل خیر را بشناسی کار خیری را شروع کن؛ کسانی که آن کار را تایید می کنند و دنباله روی از آن می کنند اهل خیرند و اگر می خواهی شر و اهلش را بفهمی کار بدی را شروع کن همان کسانی که از آن پیروی می کنند اهل شرّند.                                             تحف العقول صفحۀ 215



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:امام علی (ع), سخنان علی (ع), | 23:33 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه با این نام شروع کنید که آرامش بخش و تسکین دهنده است به خاطر رحمانیت و رحیم بودن خداوند

شهادت امام رضا (ع) را به امت شیعه تسلیت عرض می نمایم

 

 

 

منبع :http://www.imamreza.net

 

 


 

آشناى غريبان
 

كاش يك شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم   ريزه خوار مشرق خوان دو چشمت می‌شدم
كـاش يك شب می‌گذشتم از فراز چشم تو   گرم گلگشـت خـراسان دو چشمت می‌شدم
كـاش يـك شب می‌سرودم گنبد زرد تو را   فارغ از دنيا، غزلخوان دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب می‌نشستم بر ضريح چشم تو   بـاز هـم پـابـند پيمان دو چشمت می‌شدم
صحن و ايوان تو را اى كاش جارو می‌زدم   چـون كـبوترها نگهبان دو چشمت می‌شدم
ضـامن آهـوست چشمان دو شهد روشنت   كـاش آهـوى بـيابان دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب معرفت می‌چيدم از چشمان تو   غـرق در درياى عرفان دو چشمت می‌شدم
كـاش يك شب می‌شدم خيس نگـاه سبز تو   شـاهد اعـجاز بـاران دو چشمت می‌شدم
كاش يك شب نور می‌نوشيدم از چشمان تو   مـی‌درخشيدم، چراغان دو چشمت می‌شدم
سخت شيرين است طعم روشن چـشمان تو   كاش يك شب باز مهمان دو چشمت می‌شدم

 

 
رضا اسماعيلی

 



تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:امام رضا (ع), شهادت امام رضا(ع), | 12:36 | نویسنده : مجتبی |

 

اگر چه عشق و وفا را به غایت آوردم

هجوم بی کسی ام را برایت آوردم

من از تظاهر نامحرمان عزا دارم

هزار غم ز هزاران حکایت آوردم

کسی که درد ندیده ز درد راوی نیست

به چشم آنچه که دیدم روایت آوردم

مرور تلخ ترین خاطرات من وقتی است

که آستین به سر بچه هایت آوردم

زافترای کنیزی تمام دلها ریخت

ومن پناه به آه و دعایت اوردم

گهی که بر لب تو چوب خیزران می خورد

به آیه شإن نزول ولایت آوردم

برای آنکه به نام تو لطمه ای نرسد

هماره اسم تو را با درایت آوردم

به گریه های غریبم اگر چه خندیدند

بهار گریه سوی کربلایت آوردم

فدای پیرهن پاره ات که با چه دلی

نشان ز خاطره آشنایت آوردم

دگر به شام کسی سب مرتضی نکند

شهیده دادم و داغش برایت آوردم

طنین صوت علی را به کوفه افکندم

رشام غافله را با صدایت آوردم

سر تو سایه به سایه چراغ محمل بود

قدی خمیده کنون پیش پایت آوردم

کنار قبر تو دلهای پر حرارت را

به یاد سوختن خیمه هایت آوردم

ببین که چادر من پرچم عزای تو شد

نوا و زمزمه در نینوایت آوردم

هر آنکه فاتح دلهاست چون تو پیروز است

ببین دل همه را مبتلایت آوردم

محمود ژولیده
منبع : سایت شیعتی

 



تاريخ : شنبه 24 دی 1390برچسب:اربعین,اربعین حسینی,امام حسین (ع), | 23:36 | نویسنده : مجتبی |

گهواره تکان میخورد ٬ آرام نگیرد

از سینه خشکیده دگر کام نگیرد


حالا که شنیدست ندا ‌«ینصرنی» را

جز عزم به میدان ٬ کمک انجام نگیرد

 


تشنه ست٬ ولی معرفت این است که دیگر

از دست کسی غیر نبی ٬ جام نگیرد


با گریه ی بی اشک صدا کرد پدر را

تا یکّه به میدان بلا گام نگیرد


بر سینه خود تنگ گرفتش شه والا

آنگونه که کس یار دلارام نگیرد


آورد به میدان به سر دست که گویی

جز بر سر دست پدر آرام نگیرد


در مذهب آن بی صفتان بود وگرنه

با تیر ٬ کس آهو بچه ای رام نگیرد


خندید به روی پدر آندم که رهاشد

مرغی که دگر دانه از این دام نگیرد



تاريخ : سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:, | 20:35 | نویسنده : مجتبی |

کلمهٔ لا اله الا الله دژ استوار من است، پس هر کس در این حصار وارد شد، از عذابم محفوظ است.

سلام بر آن تربت مطهر / سلام بر آن مرد خفت در توس / سلام بر آن امام رئوف

یا علی ابن موسی الرضا ضامن ما هم شو   که سر درگم و حیران گشته ایم چاره ی کن یا رضا از این شب ظلمانی راه نجاتمان شو تا راه را بیابیم  قسم به مادرت زهرای اطهر (س) نظری کن یا رضا یا رضا ...

چشمه‌هاي خروشان تو را مي‌شناسند
موج‌هاي پريشان تو را مي‌شناسند

                                                  پرسش تشنگي را تو آبي، جوابي
                                                  ريگ‌هاي بيابان تو را مي‌شناسند

نام تو رخصت رويش است و طراوت
زين سبب برگ و باران تو را مي‌شناسند

                                                 از نشابور بر موجي از «لا» گذشتي
                                                 اي كه امواج طوفان تو را مي‌شناسند

اينك اي خوب، فصل غريبي سر آمد
چون تمام غريبان تو را مي‌شناسند

                                                 كاش من هم عبور تو را ديده بودم
                                                 كوچه‌هاي خراسان، تو را مي‌شناسند

شعر از قیصر امین پور



تاريخ : شنبه 16 مهر 1390برچسب:امام رضا (ع) , رضا (ع) , خفته در توس , علی ابن موسی الرضا, | 23:43 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد