بحران اقتصادی در نظر اول عبارت است از پیدا شدن "اضافه تولید" یعنی پرشدن بازار از کالاهائی که مشتریِ قادر به پرداخت ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران پیش می‌آید که به نوبه خویش فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید. سیستم اعتباری سرمایه داری از کار باز می‌ماند، بدهکاران توان پرداخت بدهی خود را در سر موعد از دست می‌دهند. بهای سهام شرکت‌ها در بازار تنزل می‌کند، موسسات سرمایه داری یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند.

به این ترتیب آنچه در نظر اول و گام نخست به صورت وجود کالای "زیادی" در بازار تظاهر کرده بود در سیر تکاملی خویش مجموعاً اقتصاد را درهم می‌ریزد و فاجعه‌ای پدید می‌آورد که به مراتب از شدیدترین سوانح طبیعی ویرانگرتر است.

در بحران بزرگی که در سال‌های ۱۹۳۳ - ۱۹۲۹ در گرفت، حجم تولید در جهان به ۴۴% رسید (کمتر از نصف میزان قبل از بحران شد) و بزرگ‌ترین کشورهای سرمایه داری از نظر حجم تولید به سطح ۲۰ یا ۳۰ سال پیش از بحران برگشتند. چهل میلیون نفر کارگر از کار بیکار شده به خیابان‌ها ریخته شدند، هزاران مؤسسه ورشکست گردید. زیانی که از این بحران به اقتصاد جهانی وارد شد بیش از خسارات ناشی از جنگ اول جهانی بود. لبهٔ تیز بحران و نیروی ویرانگر آن علیه کارگران و تولیدکنندگان و سرمایه داران کوچک متوجه است.

تاریخ بحران‌های اقتصادی سرمایه داری معلوم است. نخستین بحران بزرگ اقتصادی در ۱۸۲۵ در انگلستان پدید آمد و سپس هر ۸ تا ۱۲ سال یکبار تکرار شد و هر کشوری را که وارد مرحله سرمایه داری شده بود فرا گرفت. از بحران ۲۹ - ۱۹۳۳ به بعد بر اثر تنظیم دولتی – انحصاری اقتصادی کوتاه تر شده ولی در ادواری بودن باز تولید سرمایه داری تغییری رخ نداده است. بحران اقتصادی بر فقیرترین کشورهای جهان بیشتر تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر به دنبال بحران اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعهٔ آفریقایی، در مقایسه با کشورهای آسیایی با مشکلات بسیار بیشتری روبرو هستند. هر دور باز تولید سرمایه داری از چهار فاز یا مرحله می‌گذرد که عبارت‌اند از: ۱- بحران ۲- رکود اقتصادی یا کسادی ۳- آغاز رونق نوین ۴-رونق

و همچنین می بیند که کشورهای اتحادیه اروپا (یورو) و ایالات متحده آمریکا دچار چنینی بحرانی شده اند شرکت های عظیمی چون ژنرالز موتور و از قبیل این دست شرکت ها نیروهای کار خود را در سرتاسر جهان اخراج می کنند چون دیوار کوتاه تری از نیروی انسانی وجود ندارد.

البته کشور عزیز ما ایران هم از این بحران بی نصیب نمانده است و فشار اقتصادی را در زندگی احساس می کنیم بر فرض مثال کالای را که سال پیش 12000 تومان خریداری می کردید امسال 30000 تومان باید بایتش پرداخت نمائید با این حال می بینید که حقوق ها به تناسب تورم و بحران بالا نمی رود و در زندگی احساس می شود.

از همه مهم تر و از بحران مهم تر اختلاس های میلیاردی کمر مردم را شکسته است .مردمی غیوری همیشه در صحنه آماده بوده اند مجبورند به خاطر برطرف کردن مشکلاتشان خانه چند میلیون تومانی خود را بابت مبلغ ناچیزی در رهن بانک بگذارند و تا مشکلاتشان را مرتفع نمایند.

و در آخر تا بوده و هست همیشه 99 درصد برای 1 درصد کار می کرده اند تا ایشان زندگی و تفریح و آن 99 درصد فقط زنده بمانند نه زندگی ...

 



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:56 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 تهران سما:مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه حدفاصل سال های 66 تا 84 قریب 1610 میلیون دلار کمک فاینانسی به مترو تهران انجام شده است گفت: اگر این میزان را با نرخ دلار اعلامی از سوی دولت (1226 تومان) محاسبه کنیم قریب 2000 میلیارد تومان در دولت های قبلی به مترو تهران کمک شده و این در حالی است که از سال 84 تا به امروز 1100 میلیارد تومان بابت توسعه مترو از سوی دولت پرداخت شده و این یعنی چیزی نزدیک به 50 درصد مبلغ اعطایی دولت های قبلی و معلوم نیست چطور با توجه به وجود ارقام و آمار روشن، ادعای کمک 8 برابری به مترو تهران نسبت به دوره های قبل می شود؟

 

وی خاطرنشان کرد: آمار، ارقام و جداول اعتبارات پرداخت شده همه دولت ها به مترو تهران روشن و شفاف است و شاید این انتظار وجود داشت که ریاست محترم جمهوری، امروز ضمن پذیرش کاستی ها در روند پرداخت اعتبارات قانونی مترو به مردم تهران این قول را می دادند که از این پس این روند به خوبی انجام خواهد شد؛ اما متاسفانه بار دیگر شاهد اعلام آمار متناقض و غیرقابل قبول بودیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در اعلام آمارها و ارقام نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و گویا دولت محترم به تورم ناشی از سال های اخیر بی توجه است به سما گفت: اگرچه این آمار صحیح نیست اما اساسا چنین مقایسه ای با توجه به نرخ تورم و همچنین شتاب فزاینده حرکت توسعه ای مترو در 6 سال اخیر ، قیاسی مع الفارق است.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه "بیش از 3 میلیارد مجوز فاینانس داده ایم که یک میلیارد آن درحال نهایی شدن است" تصریح کرد: این 3 میلیارد از اول دولت نهم مصوبه داشت و باید داده می شد اما مشکلات ناشی از سیستم بانکی و سایر دستگاه های موثر به گونه ای بود که هرگز امکان استفاده از این فاینانس میسر نشد.

معاون ترافیک شهردار تهران ادامه داد: مبلغ یک میلیارد دلار ادعایی که دقیق تر آن 530 میلیارد تومان است که آن هم در حال پیگیری است که البته با صدها، جلسه و پیگیری از وزارت اقتصاد، کمیسیون های دولت مجوز بانک مرکزی صادر شده اما هنوز در کنسرسیوم بانک های عامل به نتیجه نرسیده و امیدواریم این 530 میلیارد تومان از این مخمصه خارج شود.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع طرح شده دیگری از سوی رییس جمهور مبنی بر صدرو مجوز هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت : با وجود پیگیری های ممتد شهرداری تهران از بانک ها ، هرگز امکان استفاده از اوراق مشارکت هزار میلیارد تومانی اجرایی نشده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع توقف واگن های مترو در گمرک اشاره کرد و گفت :بیش از 4 ماه است که واگن های مترو همچنان در گمرک خاک می خورند و منابع مالی آن هنوز تامین نشده، البته شهرداری تهران درحال تلاش برای حل این مسئله است.

تشکری هاشمی به بخش دیگری از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر بدهی شهرداری به بانک ها اشاره کرد و گفت : خوب بود آقای رییس جمهور به این موضوع اشاره می کردند که این بدهی ها مربوط به چه زمان و چه دوره ای است ! شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت خود از سال 84 تمامی دیون خود با بانک ها را پرداخت کرده و شهرداری در واقع میراث دار 380 میلیارد تومان دیون و بدهی معوق دوره های قبلی مدیریت است که البته شامل دوره تصدی آقای احمدی نژاد در شهرداری هم می شود .

وی ادامه داد : با احتساب جریمه دیرکرد این معوقات امروز شهرداری تهران میراث دار 750 میلیارد تومان بدهی دوره های گذشته مدیریتی مربوط به سال های 66 تا 84 در این نهاد است . با این حال برای حل این مشکل لاینحل (چراکه بانک ها صراحتا پرداخت فاینانس های آتی را به تسویه این بدهی های معوقه منوط کرده اند ) مدیریت شهری تعهد کرده 25 درصد بدهی گذشتگان را به صورت نقدی و مابقی را در مطالبات فی مابین حل و فصل کند، که تاکنون بخشی از آن نیز به صورت نقدی به بانک ها پرداخت شده است.

تشکری هاشمی افزود : کاش ریاست محترم جمهوری به صورت شفاف مشخص می کردند که استمهال بدهی های شهرداری در کجا و چه موضوعی بوده است چرا که در این سال ها نه تنها بدهی استمهال نشده بلکه بدهی دوره های گذشته دولت و شهرداری های وقت از سال 66 تا 84 هم بر دوش مدیریت فعلی شهرداری گذاشته شده و هر گونه همکاری بانک ها موکول به تعیین و تکلیف آن شده است.

وی همچنین به ادعای فاینانس 800 میلیارد تومانی از بانک های داخلی از سوی رییس جمهوری اشاره و تصریح کرد : ما از این مبلغ بی اطلاع هستیم!

معاون شهردار تهران گفت : در موضوع اتوبوس ها هم ، بر اساس طرح جامع در طول این سالها بایستی 11 هزار دستگاه اتوبوس (7 هزار دستگاه بابت نوسازی در 7 سال و 4 هزار دستگاه برای تامین ناوگان) به شهرداری تهران تحویل می شده که امروز رییس جمهور در مجلس اعلام کردند که 4250 دستگاه اتوبوس داده اند که البته آمار صحیح آن 3968 دستگاه تحویل شهرداری تهران شده است و فاصله بسیار زیادی با تعهدات و نیاز شهر تهران دارد. این در حالی است که شهرداری راسا قریب به 1000 دستگاه اتوبوس را خود خریداری و تامین کرده است.

وی ادامه داد : همه این ها در حالی است که علی رغم استقبال بسیار خوب مردم از سامانه بی آر تی ، ریالی باب خرید اتوبس های تند رو به شهرداری داده نشده و در زمینه نوسازی ناوگان مینی بوسرانی هم حتی 1 دستگاه مینی بوس به مطابق آنچه به شهرداری های دیگر داده شده به تهران داده نشده است.

وی با شاره به فاینانس 2 میلیاردی تصویبی مجلس برای کمک به مترو کلان شهرها هم گفت : بر هیچ کس پوشیده نیست که در طول 3 سال گذشته تلاش های مجدانه ای از سوی مجلس ، شورای اسلامی شهر، شهرداری کلان شهرها و پیگیری های بسیاری از طریق مجمع تشخیص ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و .. انجام شد اما هربار با طفره رفتن از قانون ، فرافکنی و ... هیچ پیشرفتی در زمینه این اعتبار انجام نشد و حالا برخی ابراز نظرها در این باره عجیب و دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود گفت: نمی دانیم بر چه اساسی هر جا که پای بودجه مترو و شهرداری در میان است اعتبارات دستخوش تغییر و کاستی می شود.

وی با بیان اینکه دولت در موضوع اری بهای حمل و نقل عمومی تعهداتی دارد خاطرنشان کرد: دولت باید یک سوم هزینه هر سفر را به عنوان یارانه پرداخت کند اما در طول این سالها این مبلغ هیچگاه به طور کامل و به موقع پرداخت نشده و مبالغ ناچیزی که پرداخت شده گاه حتی کفاف حقوق یک ماه کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی را هم نمی داده است .

تشکری تصریح کرد: باید به مردم این پاسخ ارائه شود که حال که قیمت نفت چندین برابری قبل شده و یارانه ها هم حذف شده است چطور می شود که صندوق ها خالی است و همه این ها در شرایطی است که در قانون هدفمندی هم حمایت از حمل و نقل عمومی یک اصل اساسی است و بار هم ناگزیریم اعلام کنیم از محل این قانون هم ریالی به حمل و نقل شهری کمک نشده است.



تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

کم کم داشت بوی بهار می اومد که یهو ننه سرما برگشت و گفت : کجا هنوز نوبت من که تموم نشده هنوز یه هفت و هشت روزی مهلت دارم پس میبارم تا مردم و مخصوصا کشاورزها رو ذوق زده کنم ...

عید نوروز یکی از اعیاد سنتی ما ایرانیان است که قدمتی بیش سه هزار سال دارد و هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز تولدی نو در طبیعت آن را جشن میگیریم اما نکته ی در این جشن نهفته است که کاملا آشکار است و آن نو شدن دل و روح ما انسانها است متاسفانه ما مردم فقط ظاهر بین و سطحی نگر شده ایم و واقعیت ها را نمی بینیم

در روزی که همگان در شادی عید غرقند عده ای در خیابان ها سرگردانند و دنبال تکه نانی میگردند و جای خواب گرم ...

به یاد آنها نیز باشیم

( البته لازم به ذکر است از احداث گرم خانه های شهرداری  طی این سالهای اخیر سپاسگذاریم )

یتیمان و بینوایان را هم نیز دریابید

کاش قدرتی داشتم تا می توانستم بدی های رو زمین را از میان می بردم لحظه ی خود را جای بینوایان بگذارید و یادی از ایشان کنید !



تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, | 22:40 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 ... 21 صفحه بعد
باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی...

 بحران اقتصادی در نظر اول عبارت است از پیدا شدن "اضافه تولید" یعنی پرشدن بازار از کالاهائی که مشتریِ قادر به پرداخت ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران پیش می‌آید که به نوبه خویش فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید. سیستم اعتباری سرمایه داری از کار باز می‌ماند، بدهکاران توان پرداخت بدهی خود را در سر موعد از دست می‌دهند. بهای سهام شرکت‌ها در بازار تنزل می‌کند، موسسات سرمایه داری یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند.

به این ترتیب آنچه در نظر اول و گام نخست به صورت وجود کالای "زیادی" در بازار تظاهر کرده بود در سیر تکاملی خویش مجموعاً اقتصاد را درهم می‌ریزد و فاجعه‌ای پدید می‌آورد که به مراتب از شدیدترین سوانح طبیعی ویرانگرتر است.

در بحران بزرگی که در سال‌های ۱۹۳۳ - ۱۹۲۹ در گرفت، حجم تولید در جهان به ۴۴% رسید (کمتر از نصف میزان قبل از بحران شد) و بزرگ‌ترین کشورهای سرمایه داری از نظر حجم تولید به سطح ۲۰ یا ۳۰ سال پیش از بحران برگشتند. چهل میلیون نفر کارگر از کار بیکار شده به خیابان‌ها ریخته شدند، هزاران مؤسسه ورشکست گردید. زیانی که از این بحران به اقتصاد جهانی وارد شد بیش از خسارات ناشی از جنگ اول جهانی بود. لبهٔ تیز بحران و نیروی ویرانگر آن علیه کارگران و تولیدکنندگان و سرمایه داران کوچک متوجه است.

تاریخ بحران‌های اقتصادی سرمایه داری معلوم است. نخستین بحران بزرگ اقتصادی در ۱۸۲۵ در انگلستان پدید آمد و سپس هر ۸ تا ۱۲ سال یکبار تکرار شد و هر کشوری را که وارد مرحله سرمایه داری شده بود فرا گرفت. از بحران ۲۹ - ۱۹۳۳ به بعد بر اثر تنظیم دولتی – انحصاری اقتصادی کوتاه تر شده ولی در ادواری بودن باز تولید سرمایه داری تغییری رخ نداده است. بحران اقتصادی بر فقیرترین کشورهای جهان بیشتر تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر به دنبال بحران اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعهٔ آفریقایی، در مقایسه با کشورهای آسیایی با مشکلات بسیار بیشتری روبرو هستند. هر دور باز تولید سرمایه داری از چهار فاز یا مرحله می‌گذرد که عبارت‌اند از: ۱- بحران ۲- رکود اقتصادی یا کسادی ۳- آغاز رونق نوین ۴-رونق

و همچنین می بیند که کشورهای اتحادیه اروپا (یورو) و ایالات متحده آمریکا دچار چنینی بحرانی شده اند شرکت های عظیمی چون ژنرالز موتور و از قبیل این دست شرکت ها نیروهای کار خود را در سرتاسر جهان اخراج می کنند چون دیوار کوتاه تری از نیروی انسانی وجود ندارد.

البته کشور عزیز ما ایران هم از این بحران بی نصیب نمانده است و فشار اقتصادی را در زندگی احساس می کنیم بر فرض مثال کالای را که سال پیش 12000 تومان خریداری می کردید امسال 30000 تومان باید بایتش پرداخت نمائید با این حال می بینید که حقوق ها به تناسب تورم و بحران بالا نمی رود و در زندگی احساس می شود.

از همه مهم تر و از بحران مهم تر اختلاس های میلیاردی کمر مردم را شکسته است .مردمی غیوری همیشه در صحنه آماده بوده اند مجبورند به خاطر برطرف کردن مشکلاتشان خانه چند میلیون تومانی خود را بابت مبلغ ناچیزی در رهن بانک بگذارند و تا مشکلاتشان را مرتفع نمایند.

و در آخر تا بوده و هست همیشه 99 درصد برای 1 درصد کار می کرده اند تا ایشان زندگی و تفریح و آن 99 درصد فقط زنده بمانند نه زندگی ...

 



تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:56 | نویسنده : مجتبی |

بسم الله الرحمن الرحیم

 

  • قناعت پيشه كردن، از عزت نفس است.

 

  • احمق ترين خلق كسي است كه خود را عاقلترين خلق بداند.

 

  • آفت وقار و هيبت مرد، شوخي است.

 

  • اگر چشم دل بينا نباشد، شنوائي گوش سودي ندهد.

 

  • با نيكان بدي مكن، چه آنان را از نيكي باز مي داري.

 

  • بالاترين بخشش آن است كه پيش از خواري خواستن باشد.

 

  • با پدران خود نيكي رفتار كنيد، تا پسرانتان به شما نيكي كنند.


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:, | 18:53 | نویسنده : مجتبی |

 مهدی باکری (۱۳۳۳ در میاندوآب-۲۵ بهمن ۱۳۶۳ در جزیره مجنون)، برادر علی باکری و حمید باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا بود.

مهدی باکری یکسال بعد از برادرش حمید باکری، در عملیات بدر شهید و پیکرش در اروندرود ناپدید شد.

محتویات

  [نهفتن

زندگی قبل از جنگ [ویرایش]

مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در میاندوآب و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی به ادارهٔ امنیت برده شد اما چون مدرکی علیه او نداشتند تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین دوران تحصیل خبر شهادت برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت. مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئوولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد.

حضور در جبهه [ویرایش]

مهدی باکری در مدت کوتاهی مدارج ترقی را در جبهه طی کرد. در عملیات فتح المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف توانست در کسب پیروزی موثر باشد. در همان عملیات از ناحیه چشم مجروح شد. پس از بهبود به جبهه بازگشت و در عملیات‌هایی چون عملیات بیت‌المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ تا چهار و عملیات خیبر در سمت‌های مختلف شرکت کرد. در مجموعه عملیاتهای والفجر با عنوان فرمانده لشکر عاشورا در جبهه حضور داشت.

در عملیات خیبر زمانی که خبر شهید شدن برادرش را به وی دادند، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و چنین گفت:

« شهادت حمید یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده‌است.  »

[۱]

در حین عملیات بدر و در حالیکه دشمن بعثی با محاصره کامل سربازان تحت امر باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بود، احمد کاظمی و محمود دولتی با اصرار از وی مي‌خواهند که با عبور از دجله و پیمودن فاصله۷۰۰ متری که میان خط اول و خط دوم حمله جان خود را نجات دهد؛ ولی این درخواست هربار با جواب منفی وی روبرو می‌شد تا اینکه بر اثر اصابت تیر مستقیم سربازان عراقی در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۶۳ کشته شد.[۲] در اين هنگام در حالی كه ياران او سعی در انتقال پيكرش بوسيله قايق به عقب را داشتند قایق هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی یکی از سربازان بعثی قرار گرفته، در اروند رود غرق می‌شود. پیکر وی و سایر سربازانش هیچگاه یافت نشد و وی همچنان مفقودالجسد می‌باشد.

یادت بخیر بسیجی...



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:مهدی باکری,مهدی,باکری, | 23:34 | نویسنده : مجتبی |

 تهران سما:مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه حدفاصل سال های 66 تا 84 قریب 1610 میلیون دلار کمک فاینانسی به مترو تهران انجام شده است گفت: اگر این میزان را با نرخ دلار اعلامی از سوی دولت (1226 تومان) محاسبه کنیم قریب 2000 میلیارد تومان در دولت های قبلی به مترو تهران کمک شده و این در حالی است که از سال 84 تا به امروز 1100 میلیارد تومان بابت توسعه مترو از سوی دولت پرداخت شده و این یعنی چیزی نزدیک به 50 درصد مبلغ اعطایی دولت های قبلی و معلوم نیست چطور با توجه به وجود ارقام و آمار روشن، ادعای کمک 8 برابری به مترو تهران نسبت به دوره های قبل می شود؟

 

وی خاطرنشان کرد: آمار، ارقام و جداول اعتبارات پرداخت شده همه دولت ها به مترو تهران روشن و شفاف است و شاید این انتظار وجود داشت که ریاست محترم جمهوری، امروز ضمن پذیرش کاستی ها در روند پرداخت اعتبارات قانونی مترو به مردم تهران این قول را می دادند که از این پس این روند به خوبی انجام خواهد شد؛ اما متاسفانه بار دیگر شاهد اعلام آمار متناقض و غیرقابل قبول بودیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در اعلام آمارها و ارقام نرخ تورم در نظر گرفته نمی شود و گویا دولت محترم به تورم ناشی از سال های اخیر بی توجه است به سما گفت: اگرچه این آمار صحیح نیست اما اساسا چنین مقایسه ای با توجه به نرخ تورم و همچنین شتاب فزاینده حرکت توسعه ای مترو در 6 سال اخیر ، قیاسی مع الفارق است.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه "بیش از 3 میلیارد مجوز فاینانس داده ایم که یک میلیارد آن درحال نهایی شدن است" تصریح کرد: این 3 میلیارد از اول دولت نهم مصوبه داشت و باید داده می شد اما مشکلات ناشی از سیستم بانکی و سایر دستگاه های موثر به گونه ای بود که هرگز امکان استفاده از این فاینانس میسر نشد.

معاون ترافیک شهردار تهران ادامه داد: مبلغ یک میلیارد دلار ادعایی که دقیق تر آن 530 میلیارد تومان است که آن هم در حال پیگیری است که البته با صدها، جلسه و پیگیری از وزارت اقتصاد، کمیسیون های دولت مجوز بانک مرکزی صادر شده اما هنوز در کنسرسیوم بانک های عامل به نتیجه نرسیده و امیدواریم این 530 میلیارد تومان از این مخمصه خارج شود.

تشکری هاشمی با اشاره به موضوع طرح شده دیگری از سوی رییس جمهور مبنی بر صدرو مجوز هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت گفت : با وجود پیگیری های ممتد شهرداری تهران از بانک ها ، هرگز امکان استفاده از اوراق مشارکت هزار میلیارد تومانی اجرایی نشده است.

معاون شهردار تهران در ادامه به موضوع توقف واگن های مترو در گمرک اشاره کرد و گفت :بیش از 4 ماه است که واگن های مترو همچنان در گمرک خاک می خورند و منابع مالی آن هنوز تامین نشده، البته شهرداری تهران درحال تلاش برای حل این مسئله است.

تشکری هاشمی به بخش دیگری از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر بدهی شهرداری به بانک ها اشاره کرد و گفت : خوب بود آقای رییس جمهور به این موضوع اشاره می کردند که این بدهی ها مربوط به چه زمان و چه دوره ای است ! شهرداری تهران در دوره اخیر مدیریت خود از سال 84 تمامی دیون خود با بانک ها را پرداخت کرده و شهرداری در واقع میراث دار 380 میلیارد تومان دیون و بدهی معوق دوره های قبلی مدیریت است که البته شامل دوره تصدی آقای احمدی نژاد در شهرداری هم می شود .

وی ادامه داد : با احتساب جریمه دیرکرد این معوقات امروز شهرداری تهران میراث دار 750 میلیارد تومان بدهی دوره های گذشته مدیریتی مربوط به سال های 66 تا 84 در این نهاد است . با این حال برای حل این مشکل لاینحل (چراکه بانک ها صراحتا پرداخت فاینانس های آتی را به تسویه این بدهی های معوقه منوط کرده اند ) مدیریت شهری تعهد کرده 25 درصد بدهی گذشتگان را به صورت نقدی و مابقی را در مطالبات فی مابین حل و فصل کند، که تاکنون بخشی از آن نیز به صورت نقدی به بانک ها پرداخت شده است.

تشکری هاشمی افزود : کاش ریاست محترم جمهوری به صورت شفاف مشخص می کردند که استمهال بدهی های شهرداری در کجا و چه موضوعی بوده است چرا که در این سال ها نه تنها بدهی استمهال نشده بلکه بدهی دوره های گذشته دولت و شهرداری های وقت از سال 66 تا 84 هم بر دوش مدیریت فعلی شهرداری گذاشته شده و هر گونه همکاری بانک ها موکول به تعیین و تکلیف آن شده است.

وی همچنین به ادعای فاینانس 800 میلیارد تومانی از بانک های داخلی از سوی رییس جمهوری اشاره و تصریح کرد : ما از این مبلغ بی اطلاع هستیم!

معاون شهردار تهران گفت : در موضوع اتوبوس ها هم ، بر اساس طرح جامع در طول این سالها بایستی 11 هزار دستگاه اتوبوس (7 هزار دستگاه بابت نوسازی در 7 سال و 4 هزار دستگاه برای تامین ناوگان) به شهرداری تهران تحویل می شده که امروز رییس جمهور در مجلس اعلام کردند که 4250 دستگاه اتوبوس داده اند که البته آمار صحیح آن 3968 دستگاه تحویل شهرداری تهران شده است و فاصله بسیار زیادی با تعهدات و نیاز شهر تهران دارد. این در حالی است که شهرداری راسا قریب به 1000 دستگاه اتوبوس را خود خریداری و تامین کرده است.

وی ادامه داد : همه این ها در حالی است که علی رغم استقبال بسیار خوب مردم از سامانه بی آر تی ، ریالی باب خرید اتوبس های تند رو به شهرداری داده نشده و در زمینه نوسازی ناوگان مینی بوسرانی هم حتی 1 دستگاه مینی بوس به مطابق آنچه به شهرداری های دیگر داده شده به تهران داده نشده است.

وی با شاره به فاینانس 2 میلیاردی تصویبی مجلس برای کمک به مترو کلان شهرها هم گفت : بر هیچ کس پوشیده نیست که در طول 3 سال گذشته تلاش های مجدانه ای از سوی مجلس ، شورای اسلامی شهر، شهرداری کلان شهرها و پیگیری های بسیاری از طریق مجمع تشخیص ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و .. انجام شد اما هربار با طفره رفتن از قانون ، فرافکنی و ... هیچ پیشرفتی در زمینه این اعتبار انجام نشد و حالا برخی ابراز نظرها در این باره عجیب و دور از انصاف است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اعتبارات حمل و نقل عمومی در بودجه 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود گفت: نمی دانیم بر چه اساسی هر جا که پای بودجه مترو و شهرداری در میان است اعتبارات دستخوش تغییر و کاستی می شود.

وی با بیان اینکه دولت در موضوع اری بهای حمل و نقل عمومی تعهداتی دارد خاطرنشان کرد: دولت باید یک سوم هزینه هر سفر را به عنوان یارانه پرداخت کند اما در طول این سالها این مبلغ هیچگاه به طور کامل و به موقع پرداخت نشده و مبالغ ناچیزی که پرداخت شده گاه حتی کفاف حقوق یک ماه کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی را هم نمی داده است .

تشکری تصریح کرد: باید به مردم این پاسخ ارائه شود که حال که قیمت نفت چندین برابری قبل شده و یارانه ها هم حذف شده است چطور می شود که صندوق ها خالی است و همه این ها در شرایطی است که در قانون هدفمندی هم حمایت از حمل و نقل عمومی یک اصل اساسی است و بار هم ناگزیریم اعلام کنیم از محل این قانون هم ریالی به حمل و نقل شهری کمک نشده است.



تاريخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

کم کم داشت بوی بهار می اومد که یهو ننه سرما برگشت و گفت : کجا هنوز نوبت من که تموم نشده هنوز یه هفت و هشت روزی مهلت دارم پس میبارم تا مردم و مخصوصا کشاورزها رو ذوق زده کنم ...

عید نوروز یکی از اعیاد سنتی ما ایرانیان است که قدمتی بیش سه هزار سال دارد و هر ساله با شروع فصل بهار و آغاز تولدی نو در طبیعت آن را جشن میگیریم اما نکته ی در این جشن نهفته است که کاملا آشکار است و آن نو شدن دل و روح ما انسانها است متاسفانه ما مردم فقط ظاهر بین و سطحی نگر شده ایم و واقعیت ها را نمی بینیم

در روزی که همگان در شادی عید غرقند عده ای در خیابان ها سرگردانند و دنبال تکه نانی میگردند و جای خواب گرم ...

به یاد آنها نیز باشیم

( البته لازم به ذکر است از احداث گرم خانه های شهرداری  طی این سالهای اخیر سپاسگذاریم )

یتیمان و بینوایان را هم نیز دریابید

کاش قدرتی داشتم تا می توانستم بدی های رو زمین را از میان می بردم لحظه ی خود را جای بینوایان بگذارید و یادی از ایشان کنید !



تاريخ : دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, | 22:40 | نویسنده : مجتبی |

 همت و دروغ را دشمن سفارش می دهد و منافق می سازد و عوام فریب آن را پخش می کند و عامی آن را می پذیرد " .« معلم شهید دکتر علی شریعتی »

امام علی (ع)  : هیچ بدی و زشتی بدتر از دروغگویی نیست .

حضرت محمد (ص) : راستی پیشه کنید که آن دری از درهای بهشت است و از دروغ بپرهیزید ، که آن دری از درهای جهنم است.

امام صادق علیه‏السلام :

« اِذَا اتَّهَمَ المُؤُمِنُ اَخاهُ اِنماثَ الایمانُ مِن قَلبِهِ کَما یَنماثُ المِلحُ فِى الماءِ ؛ »

هرگاه مؤمن به برادر [دینى] خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مى‏رود، همچنان که نمک در آب، ذوب مى‏شود .

سوره نساء آیه 211 :

«مَن یَکْسِب خَطِیئَةً أَوْ إِثماً ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بهْتَناً وَ إِثْماً مُّبِیناً . »

و کسى که خطا یا گناهى مرتکب شود سپس بی گناهى را متهم سازد بار بهتان و گناه آشکارى بر دوش گرفته است».

«وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِغَیْرِ ما اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَإِثْماً مُبِیناً . »

و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند (احزاب ،58).

پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلّم :

«من بهت مؤمنا او مؤمنة او قال فیهما ما لیس فیه اقامه الله تعالى یوم القیامة على تل من نار حتى یخرج مما قاله. »

کسى که به مرد یا زن با ایمان تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید .

 


تاريخ : شنبه 20 اسفند 1390برچسب:دروغ,تهمت, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 ... 21 صفحه بعد