انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی بر خلاف تبلیغات وسیع دشمنان جهت عدم شرکت در انتخابات باز هم شکست خورد  

 

  

      مردم باز هم برادری خود را به آرمان های نظام و انقلاب ثابت کردند و نشان دادند که با توجه به وضع بد معیشتی امروز که غالب مردم گرفتار آن هستند و گرانی های اخیر ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری صحنه را ترک نکردند و در صحنه حاضر شدند. حال نوبت دولت مردان و امرای نظام و مجلس است تا حرکتی اساسی و کارشناسی در بهبود وضع معیشتی ، اشتغال ، کار ، مسکن و ازدواج جوانان بکنند.  

جوانان امروز چشمشان به طرح ها و لوایح مجلس جهت بهبود اوضاع خویش هستند.



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:انتخابات , مجلس نهم, | 19:19 | نویسنده : مجتبی |
 پس کلی دردسر با پسر مورد علاقه ام ازدواج کردم

سالاي اول زندگيمون خيلي خوب بود اما چند سال که گذشت کمبود بچه رو به وضوح حس مي کرديم


مي دونستيم بچه دار نمي شيم ولي نمي دونستيم که مشکل از کدوم يکي از ماست، اولش نمي خواستيم بدونيم وبا خودمون مي گفتيم: عشقمون واسه يه زندگي رويايي کافيه، بچه مي خوايم چي کار؟

در واقع خودمونو گول مي زديم ، هم من هم اون، هر دومون عاشق بچه بوديم


تا اينکه يه روز علي نشست رو به روموگفت: 

اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

فکر نکردم تا شک کنه که دوسش ندارم ، خيلي سريع بهش گفتم: 

من حاضرم به خاطر تو رو همه چي خط سياه بکشم

علي که انگار خيالش راحت شده بود يه نفس راحت کشيد و از سر ميز بلند شد و راه افتاد

گفتم:تو چي؟

گفت:من؟

گفتم: آره ، اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

برگشت زل زد به چشام وگفت: تو به عشق من شک داري؟

فرصت جواب نداد و گفت: من وجود تو رو با هيچي عوض نمي کنم

با لبخندي که رو صورتم نمايان شد خيالش راحت شد که من مطمئن شدم اون هنوزم منو دوس داره،

گفتم: پس ، فردا مي ريم آزمايشگاه

گفت: موافقم ، فردا مي ريم

و رفتيم نمي دونم چرا اما دلم مث سير و سرکه مي جوشيد ، اگه واقعا عيب از من بود چي؟

سر خودمو با کار گرم کردم تا ديگه فرصت فکر کردن به اين حرفارو به خودم ندم

طبق قرارمون صبح رفتيم آزمايشگاه ، هم من هم اون ، هر دو آزمايش داديم

بهمون گفتن جواب تا يک هفته ديگه حاضره

يه هفته واسمون صد سال طول کشيد ، اضطرابو مي شد خيلي اسون تو چهره هردومون ديد

با اين حال به همديگه اطمينان مي داديم که جواب ازمايش واسه هيچ کدوممون مهم نيست

بالاخره اون روز رسيد علي مث هميشه رفت سر کار و من خودم بايد جواب ازمايشو ميگرفتم

دستام مث بيد مي لرزيد ، داخل آزمايشگاه رفتم و جوابو گرفتم

علي که اومد خسته بود اما کنجکاو و ازمن پرسيد: جوابو گرفتي؟

که منم زدم زير گريه، فهميد که مشکل از منه 

اما نمي دونم که تغيير چهره اش از ناراحتي بود يا از خوشحالي


روزا مي گذشتن و علي روز به روز نسبت به من سردتر و سردتر مي

شد تا اينکه يه روز که ديگه صبرم از اين رفتاراش طاق شده بود بهش

گفتم:علي تو چته؟ چرا اين جوري مي کني ؟

اونم عقده شو خالي کرد گفت: من بچه دوس دارم مهناز، مگه گناهم چيه ؟من نمي تونم يه عمر بي بچه تو يه خونه سر کنم

دهنم خشک شده بود و چشام پراشک ، گفتم: اما تو خودت گفتي همه جوره منو دوس داري

گفتي حاضري بخاطرم قيد بچه رو بزني، پس چي شد؟

گفت: آره گفتم ، اما اشتباه کردم و الان مي بينم نمي تونم، نمي کشم

نخواستم بحثو ادامه بدم و دنبال جاي خلوت مي گشتم تا يه دل سير گريه کنم که رفتم توی اتاق خواب


من و علي ديگه با هم حرفي نزديم، تا اينکه علي احضاريه آورد برام و گفت:

مي خوام طلاقت بدم يا زن بگيرم ، نمي تونم خرج دو نفرو با هم بدم 

بنابراين از فردا تو واسه خودت و منم واسه خودم


دلم شکست، نمي تونستم باور کنم کسي که يه عمر به حرفاي قشنگش دل خوش کرده بودم 

حالا به همه چي پا زده ، ديگه طاقت نياوردم لباسامو پوشيدمو ساکمم بستم

برگه جواب آزمايش هنوز توي جيب مانتوام بود

درش آوردم و يه نامه نوشتم و گذاشتم روش و هر دو رو کنار گلدون گذاشتم

احضاريه رو برداشتم و از خونه زدم بيرون


توي نامه نوشت بودم:

علي جان سلام

اميدوارم پاي حرفت وایساده باشي و منو طلاق بدي چون اگه اين کارو نکني خودم ازت جدا مي شم

مي دوني که مي تونم و دادگاه اين حقو به من مي ده که از مردي که بچه دار نمي شه جدا شم

وقتي جواب آزمايشهارو گرفتم و ديدم که عيب از توئه ، 

باور کن اون قدر برام بي اهميت بود که حاضر بودم برگه رو همون جاپاره کنم

اما نمي دونم چرا خواستم يه بار ديگه عشقت به من ثابت بشه

براي خودم متاسفم 

اين که يه عمر و بهترين لحظات عمرمو پاي چه آدمي هدر دادم

يه آدم دورنگ ، يه آدم دروغگو توي دادگاه منتظرتم




تاريخ : سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, | 22:55 | نویسنده : مجتبی |

 

منابع ویتامین های مورد نیاز بدن


 

انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن که در دوران بلوغ به دلیل تسریع در رشد ، نیاز بدن به آنها افزایش می یابد عبارتند از :
 

ویتامین A:


ویتامین آ برای رشد و نمو بدن ، سلامت پوست و حفط قدرت بینایی ضروری است . این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج و برگهای سبز تر ( خارجی ) کاهو یافت می شود . 

ویتامین D : 
ویتامین د برای رشد و نمو استخوانها لازم است . این ویتامین در روغن ماهی ، جگر ، زرده تخم مرغ ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد . در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست سبب تولید مقدار زیادی ویتامین د در بدن می شود .ویتامین D را کالسفیرول گویند که از ویتامینهای محلول در چربی است و از راههای مختلفی به بدن می رسد. اصلی ترین راه تأمین ویتامین D برخورد نور ماوراء بنفش آفتاب و تغییرات پیش سازهای زیر پوستی است. این ویتامین از راه مواد غذایی حیوانی نیز تامین می شود ، در گیاهان نیز پیش سازهای تولید کننده ویتامین D موجود است . جذب این ویتامین بوسیله چربی ها صورت می گیرد و در خون توسط عامل حمل کننده ویتامین D منتقل می شود ، از اینرو کسانیکه مبتلا به بیماریهای هضمی و جذبی چربی هستند باید به میزان دریافت ویتامین D و عوارض کمبود آن توجهبیشتری بنمایند. نقش اصلی ویتامین D ، حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.این ویتامین در تمایز سلولی تاثیر دارد.رشد استخوانی ، استحکام استخوانها و دندانها ، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و عدم ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان همه به دلیل تاثیر ویتامین D در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است. ویتامین D از یک سو موجب افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها ، کاهش دفع از کلیه ها و کنترل متابولیسم در استخوان می شود و از سوی دیگر این ویتامین در رشد سلولهای استخوانی نیز مؤثر است . تاثیر آن در رشد سلولها ، به دلیل عمل آن در ترجمه ژنهای هسته سلول می باشد . 

ويتامين B1 :

تیامین یا ویتامین B1 پیروفسفات کوانزیم کربوکسیلاز است که در دکربکسیلاسیون و اکسیداسیون اسید پیروویک دخالت دارند. از این رو انساجی که منحصراً انرژی خود را از موادقندی کسب می کنند نسبت به کمبود تیامین حساس بوده و با کاهش مقدار آن، عمل آنها مختل می گردد.اولین ویتامینی که از ا گروه ویتامینهای B کشف شده است . این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها دربدن و عملکرد اعصاب دارد . ویتامین B1 از راه رودهجذب خون می شود ، تغییراتی بر روی آن صورت می گیرد و آماده استفاده بافتها می گردد . یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می کند ، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین B1 می شود . این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود ، از اینرو باید توجه کنیم تا با مصرف درست از کمبود آن جلوگیری نماییم . عملکرد آن در اندامها ، فعال کردن آنزیم های لازم برای سوختن قند در بدن است ، اگر نام چرخه کربس را شنیده باشید ، این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه دارد . نقش مهم دیگر آن در اعصاب است ، ما برای انجام هر حرکت و یا درک احساس از محیط نیاز داریم پیامهای عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند ، ویتامین B1 در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد . در صورتیکه مصرف این ویتامین کمتر از حد مورد نیاز بدن باشد در ابتدا فرد بی اشتها می شود و وزنش کاهش می یابد . کمبود شدید ویتامین B1 سبب ابتلای فرد به بیماری بری بری می شود که حالت وخیم آن به مرگ فرد می انجامد. به دلیل نقش ویتامین B1 در سوخت قند و تولید انرژی ، هنگام کمبود آن فرد ناتوان شده و گاهی اِدم یا ورم اندامها در فرد به وجود می آید و به دلیل نقش ویتامین B1 در اعصاب در صورت کمبود آن ، اعصاب تحلیل می روند خصوصاً اعصاب پا، گز گز کردن پاها که شکایت بسیاری از افراد است می تواند ناشی از کمبود ویتامین B1 باشد . این بیماری در کودکانی که در مرحله از شیر گیری هستند و مادرانشان اهمیت زیادی به غذای تکمیلی آنها نمی دهند نیز عارض می شود . 
شما برای شکستن کربوهیدرات های بدنتان نیاز روزانه به این ویتامین دارید. انرژی آزاد شده از این سوخت و ساز صرف فعالیتهای تنفسی و حرکتی بدن میشود. تیامین برای متابولیسم نهائی کربوهیدرات ها ضرورت داشته و هضم و جذب مواد گلوسیدی بستگی به وجود آن دارد. باتوجه به این که متابولیسم کربوهیدرات های انرژی لازم برای دستگاه عصبی مرکزی را تامین می کند، بنابراین با کاهش مقدار تیامین دستگاه اعصاب مرکزی نمی تواند از گلوکز استفاده کند.تیامین محلول در آب بوده ونیاز بدن به آن روزانه 2/1 تا 5/1 میلی گرم می باشد. 
خانم های حامله روزانه 5/1میلی گرم و 
زنان شیرده 6/1میلی گرم از این ویتامین در روز استفاده کنند. قبل از دادن مکمل ویتامین B1 به بچه ها با پزشک مشورت کنید. در صورتی که خانم حامله بخواهد از این ویتامین استفاده کند نیز باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کند. 
از ویتامین B1 برای زایمان بدون درد هم استفاده میشود. این ویتامین در اثر حرارت از بین میرود و برای استفاده از آن باید از میوه ها و سبزیجات خام استفاده کرد. مصرف زیاد الکل ذخائر ویتامین B1 بدن را کاهش می دهد. 
تحقیقات اخیر نشان می دهد که ویتامین B1 در درمان نارسایی احتقانی قلب مؤثر است. ویتامین B1 همچنین در شیمی درمانی 
سرطان نقش منفی بازی می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد این ویتامین در طی شیمی درمانی باعث رشد سریع تومورمیشود.

منابع ویتامین B1

تیامین به مقدار فراوان در جوانه گندم ، نان ، نخود ، لوبیا ، چاودار، برنج کامل، اسفناج ، کلم،هویج و بسیاری از سبزیها ، گردو ، بادام ، فندق ، انجیر ، جگر ، تخم مرغ ، شیر ، پنیر، و ماست در مخمر آبجو، پسته خام ،حبوبات ،سیرابی،شیردان و گوشت، دانه های گل آفتابگردان، سویا فراوان وجود دارد. افراط در خوردن مواد قندی سبب کمبود این ویتامین میشود، همچنین پوشیدن لباسهای نایلونی و پلاستیکی باعث نابودی آن میگردد.سبوس منبع غنی ویتامین B1 است و با گرفتن پوست غلات برای تهیه آرد سفید قسمت اعظم ,ویتامین B1 از دست می رود . از اینرو توصیه می شود از نانهای سبوس دار مثل سنگک ، بربری و بیسکویت هایی که با آرد سبوس دار تهیه می شود استفاده کنید . اگر از جگر غذایی تهیه می کنید ، بهتر است آنرا قبل از پخت در فریزر قرار ندهید و برای پخت از حرارت بالا استفاده نکنید . بهتراست بدانید ، مصرف ماءالشعیر و یا جوانه گندم نیزمیزان زیادی ویتامین B1 به بدن ما می رساند .

 

ویتامین C :

ویتامین ث مقاومت بدن را در برابر بیماری بالا می برد . در بهبودی زخم و سلامت لثه نقش دارد . به علاوه باعث می شود بدن آهن بیشتری جذب کند . این ویتامین در غذاهایی از قبیل جگر ، زرده تخم مرغ ، شیر ، ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ،‌غلات مخصوص و غلات سبوس دار ( غلاتی که پوسته آن گرفته نشده باشد ) یافت می شود .علاوه بر پروتئین ویتامین هایی که ذکر شد بدن به تعدادی از عناصر نیاز دارد که هر کدام از آنها وظیفه خاصی به عهده دارند .
 
روی : 
یکی از این عنصر ها « روی » است . نیاز بدن به « روی » در دوران بلوغ افزایش پیدا می کند . این ماده در ساختن پروتئین دخالت دارد . « روی » در غذاهایی مثل جگر ، شیر ، غذاهای دریایی ( مثل ماهی ) ، حبوبات و گندم وجود دارد .

ید : 
ید یکی از مواد مورد نیاز بدن است . ید برای رشد و نمو طبیعی بدن ، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است . سلولهای عصبی و مغز نیز نیاز زیادی به آن دارند . این ماده در غذاهای دریایی ،‌لبنیات و تخم مرغ وجود دارد . در غلات ، حبوبات ، میوه ها و سبزیها ،‌ید به میزان کم یافت می شود . البته مقدار آن به مقدار ید خاک بستگی دارد . یکی از مشکلات و بیماریهایی که در اثر کمبود ید به وجود می آید « گواتر » نام دارد . به دلیل کمبود ید در آب و خاک کشور ما ، در حال حاضر اکثر نمکهایی که تولید می شود یددار هستند . بنابراین خانواده ها باید حتماً از نمک یددار استفاده کنند .
 

کلسیم : 
به دلیل تسریع در رشد استخوانها ، نیاز به کلسیم در سن بلوغ بیشتر است . بنابراین نوجوانان باید از منابع غذایی حاوی کلسیم مثل شیر ، ماست و کشک به میزان فراوان استفاده کنند . 

آهن : 
یکی از شایعترین انواع کم خونی ،‌ کم خونی از نوع فقر آهن است . یعنی اگر آهن به اندازه کافی به بدن نرسد فرد دچار کم خونی می شود . زیرا وجود آهن برای خون سازی لازم است . البته نیاز بدن به آهن در دوران بلوغ بیشتر می شود . اما دختران به دلیل قاعدگی ماهانه ، مقداری از آهن بدنشان را از طریق خونریزی از دست می دهند . به همین دلیل خوردن غذاهای حاوی آهن بخصوص برای دختران توصیه می شود . 
این ماده در غذاهایی از قبیل گوشت ، جگر ، ماهی و زرده تخم مرغ وجود دارد . 
خوردن چای طی ۱ تا ۲ ساعت قبل و بعد از غذا از جذب آهن جلوگیری می کند . ولی استفاده از مواد دارای ویتامین ث یا میوه های ترش ، مثل مرکبات ، به جذب آهن کمک می کند.



تاريخ : پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:ویتامین ها , ویتامین های مورد نیاز, | 19:14 | نویسنده : مجتبی |

 در روزگاری که همه ما در کنار یکدیگر زندگی می کنیم روزانه با صدها چهره جدید با منش های مختلف یکی مهربان یکی بداخلاق، یکی بلند و یکی کوتاه ، یکی چاق و یکی لاغر و یکی ... و شکل های مختلف که هیچ کدام شبیه دیگری نیستند و این قدرت پروردگار است. البته بعضی اوقات آدم های مشابه هم قابل رویت اند (دو قلو ها ) بگذریم اینها رو گفتم تا به این موضوع برسم که وقتی وارد مترو و اتوبوس وسائط نقلیه عمومی دیگر می شوی خود را در یک مناظره ی سیاسی و اقتصادی می بینی ،گاهی به عنوان شنونده و گاهی به عنوان کارشناس ظاهر می شوی اما این موضوع از یک منظر خوب است که مردم ما به سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورشان اهمیت می دهند و با سایر مردم دنیا قدری متفاوند و این موضوع اثبات شده است.

ولی بعضی وقتها بعضی از این مباحث اعصاب آدم در خورد می کند، بعضی از این آدمها چون به لحاظ  اقتصادی تحت فشارند که قالب معضلات جامعه از همین نوع است . اظهار نظر های بی خردانه و بعضا جالبی می کنند و همه را با یک چوب می رانند و برایشان آدم و ارزشهای انسانی اهمیتی ندارد و به زمین و زمان توهین و ناسزا می گویند . ( البته انتقاد به وضعیت سیاسی و اقصادی جامعه حق مسلم جوامع مدنی است )ولی من از این موضوع به شدت ناراحتم که چرا مردم به این راحتی لب به توهین و اهانت باز می کنند. مردمی دارای قدمت هزار ساله به لحاظ تاریخی و فرهنگ و ادب دارند و زبانزد دنیا هستند.

این موضوع مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را کسی نمی تواند کتمان کند چون موجود و مشهود و قابل لمس است و خود من هم از این موضوع متضرر شده ام ولی این موضوع توجیهی خوبی برای توهین و بی ادبی نیست.

ما باید دست به دست یکدیگر داده و مهین خودمان را روز به روز قوی تر کنیم اون ضرب المثل قدیمی مگه : برادر گوشت هم و میخورند ولی استخوان خودشون دور نمی اندازند پس مسلما هیچ کس دلسوز تر نسبت به خودمان نیست پس تیشه به ریشه ی خود نزنیم.

به نظر من حکومت باید با مفسدان اقتصادی به شدت برخورد کند تا کسی چه  خاص و چه یک فرد عادی جرات فکر کردن هم به موضوع اختلاس رو هم نکنه چه برسه که اون رو عملی کنه در حال حاضر به اذعان خود مرکز آمار جمعیت کشور جوان است و این جوان ها امروز و فردا نیاز به کار ، مسکن ، ازدواج و امنیت شغلی و زندگی می خواهند این توقع زیادی از حکومت نیست چون ما برای این انقلاب شهید و خون دادیم و باید از حمایت و پاسداری کنیم.

و در آخر یک پیشنهاد برای اینکه جوان ها به ازدواج رو بیاورند و به تبع آن جامعه رو به تعالی و به دوری از هرگونه فساد روی بیاورد طرح تشویقی ازدواج است بطور مثال به جای اینکه به زوج ها وام ازدواج ( با این همه دردسر و علافی و چند تا ضامن کارمند رسمی ) بدهند این مبلغ را به عنوان هدیه و طرح تشویقی ازدواج به جوانان بدهند . ما در یک جامعه اسلامی و شیعه زندگی می کنیم و در جامعه اسلامی نباید هیچگونه فسادی البته نه بصورت مطلق بلکه خیلی کم وجود داشته باشد وقتی جوان به موقع سرکار ، به موقع ازدواج نماید مسلما هیچگونه مشکلی  اعم اعتیاد و فساد جنسی در جامعه رخ نخواهد داد و بجای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم قدری تعقل کنیم.

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:اظهار نظر , مشکلات جامعه , اظهار نظر, | 22:41 | نویسنده : مجتبی |

 

اصول کشاورزي ارگانيک

کشاورزي ارگانيک بر پايه اصول خاصي بنا نهاده شده است که آشنايي با اين اصول جهت درک بهتر کشاورزي ارگانيک ضروري است اين اصول اساس رشد و توسعه کشاورزي ارگانيک را فراهم نموده اند و باعث بهبود و ارتقاي جهاني کشاورزي شده اند.
به دليل نياز روزانه مردم به تغذيه ،کشاورزي از مهمترين و بيشترين فعاليت هاي بشر از ابتدا تا به حال و در آينده خواهد بود.
تاريخ، ارزشهاي اجتماعي و فرهنگي، کشاورزي را احاطه کرده است.بکارگیری این اصول در کشاورزي به داشتن احساس مسئوليت گسترده در حمايت از خاک ، آب ، گياهان و حيوانات و دستورالعمل هاي توليد ، فرآوري و توزيع غذا و ساير کالاها بستگی دارد .اعتقاد به اينکه زندگي هاي انساني وابستگي شديدي به پويايي باغات دارند و آنها ميراثي ارزشمند براي نسل هاي آينده هستند.
اصول کشاورزي ارگانيک براي کليه حرکات ارگانيک در جهان و در تمام جهات سودمند می باشد و توسعه، پيشرفت و هدايت کليه برنامه ها و استاندارد ها و همچنين هماهنگي را در عرصه جهان باعث شده است.
اصل سلامت
اصل اکولوژي
اصل انصاف و عدالت
اصل مراقبت
هريک از اصول فوق در ادامه مشروحا توضيح داده مي شود اين اصول تماما سودمند هستند و با اصول اخلاقي و روح عمل آميخته هستند.
اصل سلامت
کشاورزي ارگانيک سلامت خاک ها، گياهان، حيوانات، انسان ها و کره زمين را که هيچ يک از ديگري مجزا و مستقل نيست را باید حفظ و افزايش دهد.
اين اصل خاطر نشان مي سازد که سلامت افراد و جوامع انسانی از سلامت اکوسيستم مجزا نبوده و خاک هاي سالم ، محصولات سالم و حيوانات و انسان هاي سالم را بوجود مي آورند.
سلامت به معني راستي و درستي در کليه سيستم هاي زندگي است و فقط به نبودن بيماري ها نيست بلکه نگهداري فيزيکي و عقلاني جامعه و اکولوژي را نیز شامل می شود.
مصونيت،ارتقاء و پيشرفت،تهذيب اخلاق از صفات کليدي و اختصاصي سلامت هستند.
نقش کشاورزي ارگانيک چه در کشاورزي و چه در فرآوري و چه در توزيع يا مصرف، پايداري و افزايش سلامت اکوسيستم ها و ارگانيسم ها از کوچکترين مخلوقات در خاک تا انسان مي باشد.
کشاورزي ارگانيک در نظر دارد با توليد با کيفيت بالا و غذاي مغذي به کاهش مراقبت هاي رفاهي و سلامتي کمک نمايد.
از سوی ديگر باید از کاربرد تقويت کننده ها (کودها)، آفت کشها، داروهاي حيواني و افزودني هاي غذايي که ممکن است تاثيرات زيان باري به سلامت داشته باشد پرهيز شود.
اصل اکولوژي
کشاورزي ارگانيک باید براساس سيستم ها و سيکل هاي اکولوژيکي، کار با آنها، رقابت آنها و کمک به پايداري آنها بنيان گذاشته شود.
ريشه هاي اين اصل کشاورزي ارگانيک درون سيستم هاي زنده و پویا اکولوژيکي، قرار دارد و نشان دهنده اين است که توليد بر اساس چرخه ها و پروسه هاي اکولوژيکي می باشد..موادغذايي و رفاه داخل اکولوژي و محيط خاص آن توليد فراهم می گردد. براي مثال در توليد محصولات زراعی و باغی در خاک زنده، حيوانات در اکوسيستم کشاورزي، ماهي ها و ارگانيسم هاي آبزي در محيط آبي مد نظر است.
در کشاورزي ارگانيک، چراگاه ها و سيستم هاي برداشت از منابع وحشي(طبيعي) باید متناسب با بالانس هاي اکولوژيکي و سيکل های طبيعي باشد.
مديريت ارگانيک باید با شرايط محلي مانند اکولوژي و فرهنگ تنظيم گردد.عوامل و نهاده ها باید بوسيله استفاده مجدد(بازيافت)،بازچرخ مواد،مديرت مناسب مواد و انرژي کاهش يابد و ارتقاء کيفيت محيط و کاهش فشار بر منابع در دستور کار قرار گيرد.
کشاورزي ارگانيک باید در ميان برنامه هاي نظام کشاورزي به تعادل و بالانس اکولوژيکي ،استقرار طبيعت حفظ تنوع ژنتيکي و کشاورزي توجه نمايد.
کساني که محصولات کشاورزي ارگانيکي را توليد ، فراوري ، تجارت و يا مصرف مي نمايند باید از محيط عمومي شامل باغ ها ،کليماها،مکان هاي طبيعي، زيستگاه هاو آب و هوا حمايت نمايند و به آنها سود برسانند.
اصل انصاف و عدالت
کشاورزي ارگانيک بايد با توجه به فرصت ها و قابليت هاي زندگي و محيط هاي عمومي اطمينان از انصاف را ايجاد نمايد.
انصاف بوسيله عدالت، ، احترام، رعايت و ملاحظات تقسيمات جهان، ارتباطات بين انساني تا وابستگي هاي ديگر زندگي هاي آفريده شده را شامل شود.
تاکيدات اين اصل بر اين است که آنهايي که درگير کشاورزي ارگانيک شده اند باید روابط انساني را به طريقي هدايت نمايند که در تمام سطوح از رعايت عدالت و انصاف براي تمام اعضاء دست اندرکار، کشاورزان، کارگرها، فراوري کنندگان، تجار و مصرف کنندگان اطمينان حاصل نمايند.
کشاورزي ارگانيک باید براي هر شخصي که درگير آن مي شود کيفيت خوبي از زندگي را ايجاد نمايد و به کاهش تنگدستي و فقر و حاکميت غذاي سالم کمک نمايد.
اين اهداف به منظور توليد و عرضه شايسته مواد غذايي و ساير محصولات با کيفيت بالا است.
اين اصل بيان مي نمايد که حيوانات بايد در طول زندگي با شرايطي که مطابق با فيزيولوژي و رفتارهاي طبيعي و رفاه آنهاست پرورش يابند.
منابع طبيعي و محيطي که براي توليد مورد استفاده قرار مي گيرند باید از لحاظ اکولوژيکي و اجتماعي مديريت شده باشند تا در مقابل نسل های آينده حفظ شود.
اصل مراقبت
کشاورزي ارگانيک باید به صورت پيشگيرانه و مسولانه به منظور حمايت از سلامت و آسايش نسل هاي بعد و محيط مديريت شود.
کشاورزي ارگانيک سيستم پايدار و زنده اي است که به شرايط و تقاضاهاي داخلي و خارجي پاسخ مي دهد.
مشاغل مرتبط با کشاورزي ارگانيک ارتقاء کارايي و افزايش سودمندي را در پي خواهند داشت که البته نبايد سلامتي و رفاه را به خطر بيندازد. در نتيجه تکنولوژيهاي جديد و متد هاي موجود باید مورد ارزيابي و بازنگري قرار گیرند.اطلاعات و مفاهيم اکوسيستم و کشاورزي باید تحت مراقبت قرار گيرد تا از ارائه مفاهيم معيوب و ناقص جلوگيري شود.
اقدامات پيشگيرانه و ضمانت(گواهی کردن) به عنوان کليد مرتبط با توسعه و تکنولوژي در اين اصل کشاورزي ارگانيک برگزيده شده اند.
علوم متنوعي براي اطمينان از سلامتي و درستي کشاورزي و اکولوژي مورد نياز است و البته دانش علمي به تنهايي کافي نيست. تجربه عملي،تجميع افکار، سنتهاي ملي و دانش بومي براي آزمايش و ارائه راه حل پيشنهادي صحيح نيز، ضروري است.
کشاورزي ارگانيک باید از اظهار بدون دليل خطرات تکنولوژي هاي مناسب و مورد قبول ممانعت نمايد.تصميمات باید ارزش ها و تمام نيازهاي فردي که تحت تاثير آن است را به صورت شفاف و مشترک نشان دهد.
 
منبع :  ایران ارگانیک



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:کشاورزی, ارگانیک, کشاورزی ارگانیک, | 22:29 | نویسنده : مجتبی |

 

آشنایی با ساز سه تار

آشنایی با ساز سه تار

موسیقی > محصولات  - همشهری آنلاین:
سه تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده می‌شود

سه‌تار و انواع سازهای شبیه به‌آن مانند دوتار و تنبور و چگور در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته‌است. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به آن «اوتار» نیز می‌گویند.

شکل ظاهری این تار مانند تنبور است با این تفاوت که دارای کاسه‌ای کوچکتر می‌باشد. سطح کاسه سه تار چوبی است.

سه تار امروزی چهار سیم دارد. این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. سه تار سازی است که هم به‌صورت تک نوازی و هم در گروه نوازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وسعت سه تار نزدیک به 3 اکتاو است. سه تار را از خانواده تنبور قلمداد می‌کنند و امروزه در مقایسه به تار نردیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند.

این ساز در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می‌گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده باشد.

نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده‌های (دستان) دسته حرکت می‌دهد و با ناخن انگشت سبابه دست راست بر زخمه می‌زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می‌نوازند.

3 تار

قسمت‌های مختلف سه‌تار:

  • کاسه طنینی: کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. این کاسه را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود
  • صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی میسر می‌سازد.
  • خرک: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود.
  • دسته: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود.ساز
  • پرده: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت ساز نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده به روی دسته را اسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی این ساز ندارد.
  • شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.
  • سرپنجه: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند.
  • سیم گیر: قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند.
  • تعداد و جنس سیم‌ها: سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است.
  • گوشی: سیم از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با پیچاندن گوشی‌ها ساز کوک می‌شود.

سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد (البته سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو رامعمولاً سیم «بم» می‌نامند).

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر (این سیم از نظر تاریخی سیم چهارم است ولی سیم سوم خوانده می‌شود) به این ساز را درک کرده و سه تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علیشاه به این ساز افزوده است.

سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجاییکه که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی می‌دانند.

میرزا عبدالله، درویش خان، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، نور علی برومند، یوسف فروتن، سعید هرمزی، داریوش صفوت، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیر نیاکان، عطا جنگوک، داریوش طلایی، کیوان ساکت، مسعود شعاری، حمید متبسم، کیهان کلهر، محمد فیروزی، کیا طبسیان، امیرحسین پورجوادی، قشنگ کامکار از جمله سه تار نوازان برجسته کشورمان هستند.

منبع : همشهری آنلاین



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:سه تار,آشنایی با سه تار, | 22:20 | نویسنده : مجتبی |

 مجارشین (میرزانشین) (به انگلیسی : majarshin، به ترکی استانبولی: mecarşin، به ترکی آذربایجانی : məcarşin ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گنبرف بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است.جمعیت این روستا درحال حاضر 1300 نفر می باشد.

بارزترین مشخصه های فعالیت های اهالی این روستا کشاورزی، دامداری و قالی بافی میباشد.

دامداری در این روستا به دلیل وجود مراتع زیاد و مخصوصا مرتع سرسبز سویوخ بولاغ نسبت به روستاهای اطراف گسترده تر می باشد که نتیجه آن وفور محصولات لبنی و به تبع آن کمک به اقتصاد خانوار روستایی می باشد.

عمده ترین محصولات کشاورزی روستا گردو، گل محمدی و سیب زمینی مشهور مجارشین می باشد.

روستای مجارشین همچنین محل تلاقی دو جاده آذرشهر به گنبرف وهمچنین اسکو به گنبرف می باشد که از این لحاظ نیز از موقعیت بسیار ممتازی نسبت به روستاهای اطراف خود دارا میباشد.

کوه اوریان (اوریان داغی) مرتفع ترین نقطه روستا می باشد که ارنفاع قله آن 2850 متر می باشد

گورستان تاریخی مجارشین


همچنین بعد از انقلاب بیشتر اهالی روستا به شهر های تبریز، آذرشهر و ایلخچی مهاجرت کرده اند که اصلی ترین علت آن مانند دیگر روستاهای ایران بیکاری و عدم درآمد کافی اهالی روستا بوده است.[۱]

 


تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:روستاهای آذربایجان شرقی,مجارشین,میرزانشین, | 12:34 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 21 صفحه بعد
باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی...

انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی بر خلاف تبلیغات وسیع دشمنان جهت عدم شرکت در انتخابات باز هم شکست خورد  

 

  

      مردم باز هم برادری خود را به آرمان های نظام و انقلاب ثابت کردند و نشان دادند که با توجه به وضع بد معیشتی امروز که غالب مردم گرفتار آن هستند و گرانی های اخیر ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری صحنه را ترک نکردند و در صحنه حاضر شدند. حال نوبت دولت مردان و امرای نظام و مجلس است تا حرکتی اساسی و کارشناسی در بهبود وضع معیشتی ، اشتغال ، کار ، مسکن و ازدواج جوانان بکنند.  

جوانان امروز چشمشان به طرح ها و لوایح مجلس جهت بهبود اوضاع خویش هستند.



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:انتخابات , مجلس نهم, | 19:19 | نویسنده : مجتبی |
 پس کلی دردسر با پسر مورد علاقه ام ازدواج کردم

سالاي اول زندگيمون خيلي خوب بود اما چند سال که گذشت کمبود بچه رو به وضوح حس مي کرديم


مي دونستيم بچه دار نمي شيم ولي نمي دونستيم که مشکل از کدوم يکي از ماست، اولش نمي خواستيم بدونيم وبا خودمون مي گفتيم: عشقمون واسه يه زندگي رويايي کافيه، بچه مي خوايم چي کار؟

در واقع خودمونو گول مي زديم ، هم من هم اون، هر دومون عاشق بچه بوديم


تا اينکه يه روز علي نشست رو به روموگفت: 

اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

فکر نکردم تا شک کنه که دوسش ندارم ، خيلي سريع بهش گفتم: 

من حاضرم به خاطر تو رو همه چي خط سياه بکشم

علي که انگار خيالش راحت شده بود يه نفس راحت کشيد و از سر ميز بلند شد و راه افتاد

گفتم:تو چي؟

گفت:من؟

گفتم: آره ، اگه مشکل از من باشه تو چي کار مي کني؟

برگشت زل زد به چشام وگفت: تو به عشق من شک داري؟

فرصت جواب نداد و گفت: من وجود تو رو با هيچي عوض نمي کنم

با لبخندي که رو صورتم نمايان شد خيالش راحت شد که من مطمئن شدم اون هنوزم منو دوس داره،

گفتم: پس ، فردا مي ريم آزمايشگاه

گفت: موافقم ، فردا مي ريم

و رفتيم نمي دونم چرا اما دلم مث سير و سرکه مي جوشيد ، اگه واقعا عيب از من بود چي؟

سر خودمو با کار گرم کردم تا ديگه فرصت فکر کردن به اين حرفارو به خودم ندم

طبق قرارمون صبح رفتيم آزمايشگاه ، هم من هم اون ، هر دو آزمايش داديم

بهمون گفتن جواب تا يک هفته ديگه حاضره

يه هفته واسمون صد سال طول کشيد ، اضطرابو مي شد خيلي اسون تو چهره هردومون ديد

با اين حال به همديگه اطمينان مي داديم که جواب ازمايش واسه هيچ کدوممون مهم نيست

بالاخره اون روز رسيد علي مث هميشه رفت سر کار و من خودم بايد جواب ازمايشو ميگرفتم

دستام مث بيد مي لرزيد ، داخل آزمايشگاه رفتم و جوابو گرفتم

علي که اومد خسته بود اما کنجکاو و ازمن پرسيد: جوابو گرفتي؟

که منم زدم زير گريه، فهميد که مشکل از منه 

اما نمي دونم که تغيير چهره اش از ناراحتي بود يا از خوشحالي


روزا مي گذشتن و علي روز به روز نسبت به من سردتر و سردتر مي

شد تا اينکه يه روز که ديگه صبرم از اين رفتاراش طاق شده بود بهش

گفتم:علي تو چته؟ چرا اين جوري مي کني ؟

اونم عقده شو خالي کرد گفت: من بچه دوس دارم مهناز، مگه گناهم چيه ؟من نمي تونم يه عمر بي بچه تو يه خونه سر کنم

دهنم خشک شده بود و چشام پراشک ، گفتم: اما تو خودت گفتي همه جوره منو دوس داري

گفتي حاضري بخاطرم قيد بچه رو بزني، پس چي شد؟

گفت: آره گفتم ، اما اشتباه کردم و الان مي بينم نمي تونم، نمي کشم

نخواستم بحثو ادامه بدم و دنبال جاي خلوت مي گشتم تا يه دل سير گريه کنم که رفتم توی اتاق خواب


من و علي ديگه با هم حرفي نزديم، تا اينکه علي احضاريه آورد برام و گفت:

مي خوام طلاقت بدم يا زن بگيرم ، نمي تونم خرج دو نفرو با هم بدم 

بنابراين از فردا تو واسه خودت و منم واسه خودم


دلم شکست، نمي تونستم باور کنم کسي که يه عمر به حرفاي قشنگش دل خوش کرده بودم 

حالا به همه چي پا زده ، ديگه طاقت نياوردم لباسامو پوشيدمو ساکمم بستم

برگه جواب آزمايش هنوز توي جيب مانتوام بود

درش آوردم و يه نامه نوشتم و گذاشتم روش و هر دو رو کنار گلدون گذاشتم

احضاريه رو برداشتم و از خونه زدم بيرون


توي نامه نوشت بودم:

علي جان سلام

اميدوارم پاي حرفت وایساده باشي و منو طلاق بدي چون اگه اين کارو نکني خودم ازت جدا مي شم

مي دوني که مي تونم و دادگاه اين حقو به من مي ده که از مردي که بچه دار نمي شه جدا شم

وقتي جواب آزمايشهارو گرفتم و ديدم که عيب از توئه ، 

باور کن اون قدر برام بي اهميت بود که حاضر بودم برگه رو همون جاپاره کنم

اما نمي دونم چرا خواستم يه بار ديگه عشقت به من ثابت بشه

براي خودم متاسفم 

اين که يه عمر و بهترين لحظات عمرمو پاي چه آدمي هدر دادم

يه آدم دورنگ ، يه آدم دروغگو توي دادگاه منتظرتم




تاريخ : سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:, | 22:55 | نویسنده : مجتبی |

 

منابع ویتامین های مورد نیاز بدن


 

انواع ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن که در دوران بلوغ به دلیل تسریع در رشد ، نیاز بدن به آنها افزایش می یابد عبارتند از :
 

ویتامین A:


ویتامین آ برای رشد و نمو بدن ، سلامت پوست و حفط قدرت بینایی ضروری است . این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج و برگهای سبز تر ( خارجی ) کاهو یافت می شود . 

ویتامین D : 
ویتامین د برای رشد و نمو استخوانها لازم است . این ویتامین در روغن ماهی ، جگر ، زرده تخم مرغ ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد . در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست سبب تولید مقدار زیادی ویتامین د در بدن می شود .ویتامین D را کالسفیرول گویند که از ویتامینهای محلول در چربی است و از راههای مختلفی به بدن می رسد. اصلی ترین راه تأمین ویتامین D برخورد نور ماوراء بنفش آفتاب و تغییرات پیش سازهای زیر پوستی است. این ویتامین از راه مواد غذایی حیوانی نیز تامین می شود ، در گیاهان نیز پیش سازهای تولید کننده ویتامین D موجود است . جذب این ویتامین بوسیله چربی ها صورت می گیرد و در خون توسط عامل حمل کننده ویتامین D منتقل می شود ، از اینرو کسانیکه مبتلا به بیماریهای هضمی و جذبی چربی هستند باید به میزان دریافت ویتامین D و عوارض کمبود آن توجهبیشتری بنمایند. نقش اصلی ویتامین D ، حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.این ویتامین در تمایز سلولی تاثیر دارد.رشد استخوانی ، استحکام استخوانها و دندانها ، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و عدم ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان همه به دلیل تاثیر ویتامین D در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است. ویتامین D از یک سو موجب افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها ، کاهش دفع از کلیه ها و کنترل متابولیسم در استخوان می شود و از سوی دیگر این ویتامین در رشد سلولهای استخوانی نیز مؤثر است . تاثیر آن در رشد سلولها ، به دلیل عمل آن در ترجمه ژنهای هسته سلول می باشد . 

ويتامين B1 :

تیامین یا ویتامین B1 پیروفسفات کوانزیم کربوکسیلاز است که در دکربکسیلاسیون و اکسیداسیون اسید پیروویک دخالت دارند. از این رو انساجی که منحصراً انرژی خود را از موادقندی کسب می کنند نسبت به کمبود تیامین حساس بوده و با کاهش مقدار آن، عمل آنها مختل می گردد.اولین ویتامینی که از ا گروه ویتامینهای B کشف شده است . این ویتامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها دربدن و عملکرد اعصاب دارد . ویتامین B1 از راه رودهجذب خون می شود ، تغییراتی بر روی آن صورت می گیرد و آماده استفاده بافتها می گردد . یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می کند ، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین B1 می شود . این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود ، از اینرو باید توجه کنیم تا با مصرف درست از کمبود آن جلوگیری نماییم . عملکرد آن در اندامها ، فعال کردن آنزیم های لازم برای سوختن قند در بدن است ، اگر نام چرخه کربس را شنیده باشید ، این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه دارد . نقش مهم دیگر آن در اعصاب است ، ما برای انجام هر حرکت و یا درک احساس از محیط نیاز داریم پیامهای عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند ، ویتامین B1 در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد . در صورتیکه مصرف این ویتامین کمتر از حد مورد نیاز بدن باشد در ابتدا فرد بی اشتها می شود و وزنش کاهش می یابد . کمبود شدید ویتامین B1 سبب ابتلای فرد به بیماری بری بری می شود که حالت وخیم آن به مرگ فرد می انجامد. به دلیل نقش ویتامین B1 در سوخت قند و تولید انرژی ، هنگام کمبود آن فرد ناتوان شده و گاهی اِدم یا ورم اندامها در فرد به وجود می آید و به دلیل نقش ویتامین B1 در اعصاب در صورت کمبود آن ، اعصاب تحلیل می روند خصوصاً اعصاب پا، گز گز کردن پاها که شکایت بسیاری از افراد است می تواند ناشی از کمبود ویتامین B1 باشد . این بیماری در کودکانی که در مرحله از شیر گیری هستند و مادرانشان اهمیت زیادی به غذای تکمیلی آنها نمی دهند نیز عارض می شود . 
شما برای شکستن کربوهیدرات های بدنتان نیاز روزانه به این ویتامین دارید. انرژی آزاد شده از این سوخت و ساز صرف فعالیتهای تنفسی و حرکتی بدن میشود. تیامین برای متابولیسم نهائی کربوهیدرات ها ضرورت داشته و هضم و جذب مواد گلوسیدی بستگی به وجود آن دارد. باتوجه به این که متابولیسم کربوهیدرات های انرژی لازم برای دستگاه عصبی مرکزی را تامین می کند، بنابراین با کاهش مقدار تیامین دستگاه اعصاب مرکزی نمی تواند از گلوکز استفاده کند.تیامین محلول در آب بوده ونیاز بدن به آن روزانه 2/1 تا 5/1 میلی گرم می باشد. 
خانم های حامله روزانه 5/1میلی گرم و 
زنان شیرده 6/1میلی گرم از این ویتامین در روز استفاده کنند. قبل از دادن مکمل ویتامین B1 به بچه ها با پزشک مشورت کنید. در صورتی که خانم حامله بخواهد از این ویتامین استفاده کند نیز باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کند. 
از ویتامین B1 برای زایمان بدون درد هم استفاده میشود. این ویتامین در اثر حرارت از بین میرود و برای استفاده از آن باید از میوه ها و سبزیجات خام استفاده کرد. مصرف زیاد الکل ذخائر ویتامین B1 بدن را کاهش می دهد. 
تحقیقات اخیر نشان می دهد که ویتامین B1 در درمان نارسایی احتقانی قلب مؤثر است. ویتامین B1 همچنین در شیمی درمانی 
سرطان نقش منفی بازی می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد این ویتامین در طی شیمی درمانی باعث رشد سریع تومورمیشود.

منابع ویتامین B1

تیامین به مقدار فراوان در جوانه گندم ، نان ، نخود ، لوبیا ، چاودار، برنج کامل، اسفناج ، کلم،هویج و بسیاری از سبزیها ، گردو ، بادام ، فندق ، انجیر ، جگر ، تخم مرغ ، شیر ، پنیر، و ماست در مخمر آبجو، پسته خام ،حبوبات ،سیرابی،شیردان و گوشت، دانه های گل آفتابگردان، سویا فراوان وجود دارد. افراط در خوردن مواد قندی سبب کمبود این ویتامین میشود، همچنین پوشیدن لباسهای نایلونی و پلاستیکی باعث نابودی آن میگردد.سبوس منبع غنی ویتامین B1 است و با گرفتن پوست غلات برای تهیه آرد سفید قسمت اعظم ,ویتامین B1 از دست می رود . از اینرو توصیه می شود از نانهای سبوس دار مثل سنگک ، بربری و بیسکویت هایی که با آرد سبوس دار تهیه می شود استفاده کنید . اگر از جگر غذایی تهیه می کنید ، بهتر است آنرا قبل از پخت در فریزر قرار ندهید و برای پخت از حرارت بالا استفاده نکنید . بهتراست بدانید ، مصرف ماءالشعیر و یا جوانه گندم نیزمیزان زیادی ویتامین B1 به بدن ما می رساند .

 

ویتامین C :

ویتامین ث مقاومت بدن را در برابر بیماری بالا می برد . در بهبودی زخم و سلامت لثه نقش دارد . به علاوه باعث می شود بدن آهن بیشتری جذب کند . این ویتامین در غذاهایی از قبیل جگر ، زرده تخم مرغ ، شیر ، ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ،‌غلات مخصوص و غلات سبوس دار ( غلاتی که پوسته آن گرفته نشده باشد ) یافت می شود .علاوه بر پروتئین ویتامین هایی که ذکر شد بدن به تعدادی از عناصر نیاز دارد که هر کدام از آنها وظیفه خاصی به عهده دارند .
 
روی : 
یکی از این عنصر ها « روی » است . نیاز بدن به « روی » در دوران بلوغ افزایش پیدا می کند . این ماده در ساختن پروتئین دخالت دارد . « روی » در غذاهایی مثل جگر ، شیر ، غذاهای دریایی ( مثل ماهی ) ، حبوبات و گندم وجود دارد .

ید : 
ید یکی از مواد مورد نیاز بدن است . ید برای رشد و نمو طبیعی بدن ، سوخت و ساز مواد غذایی و تولید انرژی بسیار لازم است . سلولهای عصبی و مغز نیز نیاز زیادی به آن دارند . این ماده در غذاهای دریایی ،‌لبنیات و تخم مرغ وجود دارد . در غلات ، حبوبات ، میوه ها و سبزیها ،‌ید به میزان کم یافت می شود . البته مقدار آن به مقدار ید خاک بستگی دارد . یکی از مشکلات و بیماریهایی که در اثر کمبود ید به وجود می آید « گواتر » نام دارد . به دلیل کمبود ید در آب و خاک کشور ما ، در حال حاضر اکثر نمکهایی که تولید می شود یددار هستند . بنابراین خانواده ها باید حتماً از نمک یددار استفاده کنند .
 

کلسیم : 
به دلیل تسریع در رشد استخوانها ، نیاز به کلسیم در سن بلوغ بیشتر است . بنابراین نوجوانان باید از منابع غذایی حاوی کلسیم مثل شیر ، ماست و کشک به میزان فراوان استفاده کنند . 

آهن : 
یکی از شایعترین انواع کم خونی ،‌ کم خونی از نوع فقر آهن است . یعنی اگر آهن به اندازه کافی به بدن نرسد فرد دچار کم خونی می شود . زیرا وجود آهن برای خون سازی لازم است . البته نیاز بدن به آهن در دوران بلوغ بیشتر می شود . اما دختران به دلیل قاعدگی ماهانه ، مقداری از آهن بدنشان را از طریق خونریزی از دست می دهند . به همین دلیل خوردن غذاهای حاوی آهن بخصوص برای دختران توصیه می شود . 
این ماده در غذاهایی از قبیل گوشت ، جگر ، ماهی و زرده تخم مرغ وجود دارد . 
خوردن چای طی ۱ تا ۲ ساعت قبل و بعد از غذا از جذب آهن جلوگیری می کند . ولی استفاده از مواد دارای ویتامین ث یا میوه های ترش ، مثل مرکبات ، به جذب آهن کمک می کند.



تاريخ : پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:ویتامین ها , ویتامین های مورد نیاز, | 19:14 | نویسنده : مجتبی |

 در روزگاری که همه ما در کنار یکدیگر زندگی می کنیم روزانه با صدها چهره جدید با منش های مختلف یکی مهربان یکی بداخلاق، یکی بلند و یکی کوتاه ، یکی چاق و یکی لاغر و یکی ... و شکل های مختلف که هیچ کدام شبیه دیگری نیستند و این قدرت پروردگار است. البته بعضی اوقات آدم های مشابه هم قابل رویت اند (دو قلو ها ) بگذریم اینها رو گفتم تا به این موضوع برسم که وقتی وارد مترو و اتوبوس وسائط نقلیه عمومی دیگر می شوی خود را در یک مناظره ی سیاسی و اقتصادی می بینی ،گاهی به عنوان شنونده و گاهی به عنوان کارشناس ظاهر می شوی اما این موضوع از یک منظر خوب است که مردم ما به سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورشان اهمیت می دهند و با سایر مردم دنیا قدری متفاوند و این موضوع اثبات شده است.

ولی بعضی وقتها بعضی از این مباحث اعصاب آدم در خورد می کند، بعضی از این آدمها چون به لحاظ  اقتصادی تحت فشارند که قالب معضلات جامعه از همین نوع است . اظهار نظر های بی خردانه و بعضا جالبی می کنند و همه را با یک چوب می رانند و برایشان آدم و ارزشهای انسانی اهمیتی ندارد و به زمین و زمان توهین و ناسزا می گویند . ( البته انتقاد به وضعیت سیاسی و اقصادی جامعه حق مسلم جوامع مدنی است )ولی من از این موضوع به شدت ناراحتم که چرا مردم به این راحتی لب به توهین و اهانت باز می کنند. مردمی دارای قدمت هزار ساله به لحاظ تاریخی و فرهنگ و ادب دارند و زبانزد دنیا هستند.

این موضوع مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را کسی نمی تواند کتمان کند چون موجود و مشهود و قابل لمس است و خود من هم از این موضوع متضرر شده ام ولی این موضوع توجیهی خوبی برای توهین و بی ادبی نیست.

ما باید دست به دست یکدیگر داده و مهین خودمان را روز به روز قوی تر کنیم اون ضرب المثل قدیمی مگه : برادر گوشت هم و میخورند ولی استخوان خودشون دور نمی اندازند پس مسلما هیچ کس دلسوز تر نسبت به خودمان نیست پس تیشه به ریشه ی خود نزنیم.

به نظر من حکومت باید با مفسدان اقتصادی به شدت برخورد کند تا کسی چه  خاص و چه یک فرد عادی جرات فکر کردن هم به موضوع اختلاس رو هم نکنه چه برسه که اون رو عملی کنه در حال حاضر به اذعان خود مرکز آمار جمعیت کشور جوان است و این جوان ها امروز و فردا نیاز به کار ، مسکن ، ازدواج و امنیت شغلی و زندگی می خواهند این توقع زیادی از حکومت نیست چون ما برای این انقلاب شهید و خون دادیم و باید از حمایت و پاسداری کنیم.

و در آخر یک پیشنهاد برای اینکه جوان ها به ازدواج رو بیاورند و به تبع آن جامعه رو به تعالی و به دوری از هرگونه فساد روی بیاورد طرح تشویقی ازدواج است بطور مثال به جای اینکه به زوج ها وام ازدواج ( با این همه دردسر و علافی و چند تا ضامن کارمند رسمی ) بدهند این مبلغ را به عنوان هدیه و طرح تشویقی ازدواج به جوانان بدهند . ما در یک جامعه اسلامی و شیعه زندگی می کنیم و در جامعه اسلامی نباید هیچگونه فسادی البته نه بصورت مطلق بلکه خیلی کم وجود داشته باشد وقتی جوان به موقع سرکار ، به موقع ازدواج نماید مسلما هیچگونه مشکلی  اعم اعتیاد و فساد جنسی در جامعه رخ نخواهد داد و بجای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم قدری تعقل کنیم.

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:اظهار نظر , مشکلات جامعه , اظهار نظر, | 22:41 | نویسنده : مجتبی |

 

اصول کشاورزي ارگانيک

کشاورزي ارگانيک بر پايه اصول خاصي بنا نهاده شده است که آشنايي با اين اصول جهت درک بهتر کشاورزي ارگانيک ضروري است اين اصول اساس رشد و توسعه کشاورزي ارگانيک را فراهم نموده اند و باعث بهبود و ارتقاي جهاني کشاورزي شده اند.
به دليل نياز روزانه مردم به تغذيه ،کشاورزي از مهمترين و بيشترين فعاليت هاي بشر از ابتدا تا به حال و در آينده خواهد بود.
تاريخ، ارزشهاي اجتماعي و فرهنگي، کشاورزي را احاطه کرده است.بکارگیری این اصول در کشاورزي به داشتن احساس مسئوليت گسترده در حمايت از خاک ، آب ، گياهان و حيوانات و دستورالعمل هاي توليد ، فرآوري و توزيع غذا و ساير کالاها بستگی دارد .اعتقاد به اينکه زندگي هاي انساني وابستگي شديدي به پويايي باغات دارند و آنها ميراثي ارزشمند براي نسل هاي آينده هستند.
اصول کشاورزي ارگانيک براي کليه حرکات ارگانيک در جهان و در تمام جهات سودمند می باشد و توسعه، پيشرفت و هدايت کليه برنامه ها و استاندارد ها و همچنين هماهنگي را در عرصه جهان باعث شده است.
اصل سلامت
اصل اکولوژي
اصل انصاف و عدالت
اصل مراقبت
هريک از اصول فوق در ادامه مشروحا توضيح داده مي شود اين اصول تماما سودمند هستند و با اصول اخلاقي و روح عمل آميخته هستند.
اصل سلامت
کشاورزي ارگانيک سلامت خاک ها، گياهان، حيوانات، انسان ها و کره زمين را که هيچ يک از ديگري مجزا و مستقل نيست را باید حفظ و افزايش دهد.
اين اصل خاطر نشان مي سازد که سلامت افراد و جوامع انسانی از سلامت اکوسيستم مجزا نبوده و خاک هاي سالم ، محصولات سالم و حيوانات و انسان هاي سالم را بوجود مي آورند.
سلامت به معني راستي و درستي در کليه سيستم هاي زندگي است و فقط به نبودن بيماري ها نيست بلکه نگهداري فيزيکي و عقلاني جامعه و اکولوژي را نیز شامل می شود.
مصونيت،ارتقاء و پيشرفت،تهذيب اخلاق از صفات کليدي و اختصاصي سلامت هستند.
نقش کشاورزي ارگانيک چه در کشاورزي و چه در فرآوري و چه در توزيع يا مصرف، پايداري و افزايش سلامت اکوسيستم ها و ارگانيسم ها از کوچکترين مخلوقات در خاک تا انسان مي باشد.
کشاورزي ارگانيک در نظر دارد با توليد با کيفيت بالا و غذاي مغذي به کاهش مراقبت هاي رفاهي و سلامتي کمک نمايد.
از سوی ديگر باید از کاربرد تقويت کننده ها (کودها)، آفت کشها، داروهاي حيواني و افزودني هاي غذايي که ممکن است تاثيرات زيان باري به سلامت داشته باشد پرهيز شود.
اصل اکولوژي
کشاورزي ارگانيک باید براساس سيستم ها و سيکل هاي اکولوژيکي، کار با آنها، رقابت آنها و کمک به پايداري آنها بنيان گذاشته شود.
ريشه هاي اين اصل کشاورزي ارگانيک درون سيستم هاي زنده و پویا اکولوژيکي، قرار دارد و نشان دهنده اين است که توليد بر اساس چرخه ها و پروسه هاي اکولوژيکي می باشد..موادغذايي و رفاه داخل اکولوژي و محيط خاص آن توليد فراهم می گردد. براي مثال در توليد محصولات زراعی و باغی در خاک زنده، حيوانات در اکوسيستم کشاورزي، ماهي ها و ارگانيسم هاي آبزي در محيط آبي مد نظر است.
در کشاورزي ارگانيک، چراگاه ها و سيستم هاي برداشت از منابع وحشي(طبيعي) باید متناسب با بالانس هاي اکولوژيکي و سيکل های طبيعي باشد.
مديريت ارگانيک باید با شرايط محلي مانند اکولوژي و فرهنگ تنظيم گردد.عوامل و نهاده ها باید بوسيله استفاده مجدد(بازيافت)،بازچرخ مواد،مديرت مناسب مواد و انرژي کاهش يابد و ارتقاء کيفيت محيط و کاهش فشار بر منابع در دستور کار قرار گيرد.
کشاورزي ارگانيک باید در ميان برنامه هاي نظام کشاورزي به تعادل و بالانس اکولوژيکي ،استقرار طبيعت حفظ تنوع ژنتيکي و کشاورزي توجه نمايد.
کساني که محصولات کشاورزي ارگانيکي را توليد ، فراوري ، تجارت و يا مصرف مي نمايند باید از محيط عمومي شامل باغ ها ،کليماها،مکان هاي طبيعي، زيستگاه هاو آب و هوا حمايت نمايند و به آنها سود برسانند.
اصل انصاف و عدالت
کشاورزي ارگانيک بايد با توجه به فرصت ها و قابليت هاي زندگي و محيط هاي عمومي اطمينان از انصاف را ايجاد نمايد.
انصاف بوسيله عدالت، ، احترام، رعايت و ملاحظات تقسيمات جهان، ارتباطات بين انساني تا وابستگي هاي ديگر زندگي هاي آفريده شده را شامل شود.
تاکيدات اين اصل بر اين است که آنهايي که درگير کشاورزي ارگانيک شده اند باید روابط انساني را به طريقي هدايت نمايند که در تمام سطوح از رعايت عدالت و انصاف براي تمام اعضاء دست اندرکار، کشاورزان، کارگرها، فراوري کنندگان، تجار و مصرف کنندگان اطمينان حاصل نمايند.
کشاورزي ارگانيک باید براي هر شخصي که درگير آن مي شود کيفيت خوبي از زندگي را ايجاد نمايد و به کاهش تنگدستي و فقر و حاکميت غذاي سالم کمک نمايد.
اين اهداف به منظور توليد و عرضه شايسته مواد غذايي و ساير محصولات با کيفيت بالا است.
اين اصل بيان مي نمايد که حيوانات بايد در طول زندگي با شرايطي که مطابق با فيزيولوژي و رفتارهاي طبيعي و رفاه آنهاست پرورش يابند.
منابع طبيعي و محيطي که براي توليد مورد استفاده قرار مي گيرند باید از لحاظ اکولوژيکي و اجتماعي مديريت شده باشند تا در مقابل نسل های آينده حفظ شود.
اصل مراقبت
کشاورزي ارگانيک باید به صورت پيشگيرانه و مسولانه به منظور حمايت از سلامت و آسايش نسل هاي بعد و محيط مديريت شود.
کشاورزي ارگانيک سيستم پايدار و زنده اي است که به شرايط و تقاضاهاي داخلي و خارجي پاسخ مي دهد.
مشاغل مرتبط با کشاورزي ارگانيک ارتقاء کارايي و افزايش سودمندي را در پي خواهند داشت که البته نبايد سلامتي و رفاه را به خطر بيندازد. در نتيجه تکنولوژيهاي جديد و متد هاي موجود باید مورد ارزيابي و بازنگري قرار گیرند.اطلاعات و مفاهيم اکوسيستم و کشاورزي باید تحت مراقبت قرار گيرد تا از ارائه مفاهيم معيوب و ناقص جلوگيري شود.
اقدامات پيشگيرانه و ضمانت(گواهی کردن) به عنوان کليد مرتبط با توسعه و تکنولوژي در اين اصل کشاورزي ارگانيک برگزيده شده اند.
علوم متنوعي براي اطمينان از سلامتي و درستي کشاورزي و اکولوژي مورد نياز است و البته دانش علمي به تنهايي کافي نيست. تجربه عملي،تجميع افکار، سنتهاي ملي و دانش بومي براي آزمايش و ارائه راه حل پيشنهادي صحيح نيز، ضروري است.
کشاورزي ارگانيک باید از اظهار بدون دليل خطرات تکنولوژي هاي مناسب و مورد قبول ممانعت نمايد.تصميمات باید ارزش ها و تمام نيازهاي فردي که تحت تاثير آن است را به صورت شفاف و مشترک نشان دهد.
 
منبع :  ایران ارگانیک



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:کشاورزی, ارگانیک, کشاورزی ارگانیک, | 22:29 | نویسنده : مجتبی |

 

آشنایی با ساز سه تار

آشنایی با ساز سه تار

موسیقی > محصولات  - همشهری آنلاین:
سه تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده می‌شود

سه‌تار و انواع سازهای شبیه به‌آن مانند دوتار و تنبور و چگور در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته‌است. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به آن «اوتار» نیز می‌گویند.

شکل ظاهری این تار مانند تنبور است با این تفاوت که دارای کاسه‌ای کوچکتر می‌باشد. سطح کاسه سه تار چوبی است.

سه تار امروزی چهار سیم دارد. این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. سه تار سازی است که هم به‌صورت تک نوازی و هم در گروه نوازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وسعت سه تار نزدیک به 3 اکتاو است. سه تار را از خانواده تنبور قلمداد می‌کنند و امروزه در مقایسه به تار نردیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند.

این ساز در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می‌گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده باشد.

نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده‌های (دستان) دسته حرکت می‌دهد و با ناخن انگشت سبابه دست راست بر زخمه می‌زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می‌نوازند.

3 تار

قسمت‌های مختلف سه‌تار:

  • کاسه طنینی: کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. این کاسه را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود
  • صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی میسر می‌سازد.
  • خرک: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود.
  • دسته: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود.ساز
  • پرده: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت ساز نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده به روی دسته را اسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی این ساز ندارد.
  • شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.
  • سرپنجه: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند.
  • سیم گیر: قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند.
  • تعداد و جنس سیم‌ها: سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است.
  • گوشی: سیم از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با پیچاندن گوشی‌ها ساز کوک می‌شود.

سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد (البته سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو رامعمولاً سیم «بم» می‌نامند).

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر (این سیم از نظر تاریخی سیم چهارم است ولی سیم سوم خوانده می‌شود) به این ساز را درک کرده و سه تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علیشاه به این ساز افزوده است.

سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجاییکه که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی می‌دانند.

میرزا عبدالله، درویش خان، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، نور علی برومند، یوسف فروتن، سعید هرمزی، داریوش صفوت، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیر نیاکان، عطا جنگوک، داریوش طلایی، کیوان ساکت، مسعود شعاری، حمید متبسم، کیهان کلهر، محمد فیروزی، کیا طبسیان، امیرحسین پورجوادی، قشنگ کامکار از جمله سه تار نوازان برجسته کشورمان هستند.

منبع : همشهری آنلاین



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:سه تار,آشنایی با سه تار, | 22:20 | نویسنده : مجتبی |

 مجارشین (میرزانشین) (به انگلیسی : majarshin، به ترکی استانبولی: mecarşin، به ترکی آذربایجانی : məcarşin ) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گنبرف بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است.جمعیت این روستا درحال حاضر 1300 نفر می باشد.

بارزترین مشخصه های فعالیت های اهالی این روستا کشاورزی، دامداری و قالی بافی میباشد.

دامداری در این روستا به دلیل وجود مراتع زیاد و مخصوصا مرتع سرسبز سویوخ بولاغ نسبت به روستاهای اطراف گسترده تر می باشد که نتیجه آن وفور محصولات لبنی و به تبع آن کمک به اقتصاد خانوار روستایی می باشد.

عمده ترین محصولات کشاورزی روستا گردو، گل محمدی و سیب زمینی مشهور مجارشین می باشد.

روستای مجارشین همچنین محل تلاقی دو جاده آذرشهر به گنبرف وهمچنین اسکو به گنبرف می باشد که از این لحاظ نیز از موقعیت بسیار ممتازی نسبت به روستاهای اطراف خود دارا میباشد.

کوه اوریان (اوریان داغی) مرتفع ترین نقطه روستا می باشد که ارنفاع قله آن 2850 متر می باشد

گورستان تاریخی مجارشین


همچنین بعد از انقلاب بیشتر اهالی روستا به شهر های تبریز، آذرشهر و ایلخچی مهاجرت کرده اند که اصلی ترین علت آن مانند دیگر روستاهای ایران بیکاری و عدم درآمد کافی اهالی روستا بوده است.[۱]

 


تاريخ : پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:روستاهای آذربایجان شرقی,مجارشین,میرزانشین, | 12:34 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 ... 21 صفحه بعد