استاد لطفی دیگر پیش ما نیست

استاد لطفی سال 1325 در گرگان بدنیا آمد. وی به مدت پنج سال نزد اساتیدی همچون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی در هنرستان موسیقی فرا گرفت؛ پس از اتمام هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته هایش پرداخت.

از استاد آثار زیبایی به جا مانده که با آوای خوش اساتیدی همچون شجریان در گوش و ذهن مردم خاطرات و لحظات شیرینی به ارمغان آورده بود.

روح استاد لطفی شاد

صلوات ...

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:, | 16:14 | نویسنده : مجتبی |

 فرارو- پدیده ها و اتفاقات عجیب و غریب در دنیای امروز کم نیست، از پدیده های طبیعی گرفته تا راهکارهای عجیب افراد برای حل مسائل روزانه وحتی ماجراجویی برخی افراد؛ در این بین عکاسان تنها با حضور تصادفی و یا به موقع می توانند تصویر جذابی برای دیگران رقم بزنند. 

 
در زیر عکس های عجیب و جالبی از همه جای جهان که در دو روز گذشته در فضای اینترنت منتشر شده است را مشاهده می کنید. عجیب و دیدنی های این گزارش تصویری از دنیای حیوانات و ابتکار یکی عکاس حیات وحش شروع می شود؛ این عکاس دوربین عکاسی خود را در کنار جسد یک حیوان مرده قرار داده است و لحظات مواجهه شیر ماده با این مردار را به ثبت برساند. جالب ان است که دوربین عکاسی برای این شیر جذاب تر به نظر می رسد و آن را به دندان گرفته با خود می برد.
 
دیگر تصاویر جالب و دیدنی شامل اضافه بار یک خودرو، مناظر حیرت انگیز طبیعت، مواجهه کودک و گارد ویژه، ضربه کاری مشت زن و لبخند جالب باراک اوباما حین مکالمه تلفنی است است.
 


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, | 21:59 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, | 22:15 | نویسنده : مجتبی |

 اکبر عبدی از جمله بازیگران قدرتمند و اهل فن ایران است . با اکبر عبدی از دهه 60 خاطرات خیلی شیرینی داریم و فراموش نشدنی کارهای همچون باز مدرسه ام دیر شد ، دزد عروسک ، آدم برفی ، تحفه هند ، مادر ( شاهکار مرحوم علی حاتمی ) و اخراجی ها چندین شاهکار هنری از این هنرمند بزرگ که در ذهن مخاطبان و علاقه مندان ایشان نقش بسته است امیدوارم که زیر سایه پروردگار در کنار خانواده شان روزهای خوبی را سپری کنند.

 گریم و شخصیت متفاوت و دیدنی از مرد هزار چهرهٔ سینمای ایران ،اکبر عبدی

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

جهت دیدن عکس های بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, | 23:38 | نویسنده : مجتبی |

 به خیلیها میگیم “دوست”…

به هرکسی که بتوونیم باهاش بیشتر از یه سلام و یه حال و احوالپرسی ساده حرف بزنیم.

خیلی از این “دوست”ها، دوست نیستن.

همکارن، همکلاسین،فامیل دورن،همسایه ن، یه آشنان

”دوست” اونیه که باهاش رازهای مشترک داری.

اونیه که وقتی دلت گرفت اول از همه شمارهء اونو میگیری.

اونیه که برای قدم زدن انتخابش میکنی.

اونیه که جلوش لازم نیست به چیزی تظاهر کنی.

که اگه دلت گرفت بهش میگی “دلم گریه میخواد!”

اونیه که دستت رو میگیره و میگه “میفهمم”.

که نمیخواد براش توضیح واضحات بدی.

اونیه که سر زده خراب میشی سرش.

نمیگی شاید آمادگی نداشته باشه.

چون مهم نیست.

نه برای اون نه برای تو.

حتی اگر خونه ش خیلی کثیف باشه.

یا سرش خیلی شلوغ باشه.

چون همیشه برای تو وقت داره.

دوست اونیه که همیشه برات گزینهء اوله.

اونیه که بهت سرکوفت نمیزنه.

تحقیرت نمیکنه. بهت نمیخنده…

بقیه یا همکارن، یا همکلاسین، یا فامیل دورن، یا همسایه، یا یه آشنان

همهء اینا رو گفتم که بگم آدما عوض میشن

اما معیار دوستی عوض نمیشه.

برای همین یکی که تا دیروز برات “دوست” بود میشه یه خاطره یا یه همکلاسی قدیمی…

بعد اونی که سالها همکلاسی قدیمیت بود برات میشه “دوست”!

پایان .



تاريخ : سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, | 23:29 | نویسنده : مجتبی |

 

 الایاایهاالساقی ادرکاسا"وناولها

 


که عشق آسان نموداول ولی افتادمشکلها

 


به بوی نافه ای کاخرصبازان طره بگشاید

 


زتاب جعدمشکینش چه خون افتاددردلها

 


مرادرمنزل جانان چه امن وعیش چون هردم

 

جرس فریادمی داردکه بربندیدمحملها

 

به می سجاده رنگین کن گرت پیرمغان گوید

 

که سالک بی خبرنبودزراه ورسم منزلها

 

شب تاریک وبیم موج وگردابی چنین هایل

 

کجادانند حال ماسبکباران ساحلها

 

همه کارم زخودکامی به بدنامی کشیدآخر

 

نهان کی ماندآن رازی کزوسازندمحفلها

 

حضوری گرهمی خواهی ازاوغایب مشوحافظ

متی ماتلق من تهوی دع الدنیاواهملها



تاريخ : پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, | 14:12 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, | 11:35 | نویسنده : مجتبی |

يا رب منه بو لحظه دى بير عمر ايله يارى

عشقونده سنون جان ويرورم هر ندن عارى

قان قان دي ین او خلار، يا غیرى ائیله، هوادن

اوز دوند روب او خلار منه ، منده سنه سارى

قربانوى سالما نظر مر حمتوندن

جان اوسته وارام نعمتوون شكر گذارى

گرجام بلاده ،  گینه وار، باده ، خدايا

گوندر منِ عطشانه ، خمار، قويما خمارى

دنيا سو اولا ، من سوسوزى ،  سالماز عطشدن

قور تارسا عطشدن منى ،  وصلوندى قوتارى

وئرديم سنون عشقونده ، منه ، گلدى گمانیم

بير باشى قالان ، عاشقوون دار و ندارى

بو باشدا ، سنو نكيدى كه منديدى امانت

ردّ ايلورم ايندى سنه آنجاق ،اونی بارى

دشمن ديدى قول بيعته قوى من ديديم اولماز

عشقم ديدى قان قان چا غيرسان ديديم آرى

تهديد ائلي ینلر منى مرگه نه بو لورلر

مرد آلنینى قانيله يووار، اولساغبارى

زهرا چراغى مين بيله طوفانيله سونمز

حشره كيمى وار مشعلمون نورى ، شرارى

من ايستیورم عـزّتینى دوشمنيمونده

نينيم گوروسن دشمنیمون يوخدى چیخارى

آخر نفسیمدور، گول آچوب گلشنِ جسمیم

قان ا يچره غميم يوخ اوزه رم اول  سنه سارى

روحيم قوشى چوخدانديكه قالمیشدى قفسده

بيراوخ تو خونوپ قلمبيمه سیندیردى حصارى

اوخ قلبیمى داغون ايليوپ توكدى داغتدى

ویردى جالادى ، قانى يره ، قيردى دامارى

زهرا باغنون غنچه لرى گوللرى سولدى

تك بير گونون عرضينده خزان اولدى بهارى

  



تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 1:18 | نویسنده : مجتبی |

 نظر کمال تبریزی درباره کاریکاتور جنجالی

کد خبر: ۲۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
 
کمال تبریزی، خالق آثاری درباره دفاع مقدس همچون «لیلی با من است» و «شیدا» یادداشتی را درباره ماجرای جنجالی یک کاریکاتور در روزنامه شرق با عنوان «اندر معانی کاریکاتور شرق» منتشر کرد.
 
به گزارش " ایران آباد" متن این یادداشت به شرح ذیل است:
 
اندر معني کاريکاتور شرق
 
اول بايد در نظر داشته باشيم که اثر هنري -از هر نوعي که باشد- يک معنا نزد خالق اثر دارد و بسياري معاني و استنباط، نزد مخاطبين که بسته به جهان بيني و نوع نگرش و حال و احوال هريک از آنان دارد و با اين تفسير، بايد پرسيد که معني کاريکاتور از نظر خالق اثر، يعني آقاي هادي حيدري چيست؟ هرچه که باشد خودش که به صراحت مي گويد در معني مورد نظرش توهيني به رزمندگان عزيز و شهداي گرانقدر دفاع مقدس، هرگز نيست و قاعدتا بايد همين اندازه را از او پذيرفت. اما در عين حال، و در ظاهر و جزئيات کاريکاتور هم اثري از آثار جبهه و دفاع مقدس نيست. پس مي توان پذيرفت که معني مورد اتهام، در استنباط بعضي از مخاطبين بوده و ابداً مربوط به معني مورد نظر آقاي هادي حيدري نيست و نمي تواند مبناي اتهام به او باشد؛
 
دوم اينکه مي خواهم خودم را به عنوان يکي از مخاطبين، مثال بزنم؛ من وقتي کاريکاتور را ديدم؛ معني اي که از آن استنباط کردم؛ مقايسه و تفاوت زمان حال، با گذشته پرافتخار دوران دفاع مقدس بود. کاريکاتور به من گفت : يادش بخير دوراني که رزمندگان اسلام، همچون صحنه اي که در فيلم ليلي با من است" بود؛ روبان مطهر به اسامي معصومين (ع) به پيشاني يکديگر مي بستند؛ اما امروز عده اي که از فرهنگ بسيج و بسيجيان فاصله گرفته اند؛ (به شهادت وضعيت افرادي که در کاريکاتور مي بينيم) به چشمان هم چشم بند مي زنند تا حقيقت ديده نشود! در هر صورت بايد توجه داشت که زمان کاريکاتور با توجه به طراحي فضاي آن، مربوط به حال و يا آينده مي تواند باشد و نه گذشته پرافتخار دفاع مقدس که باز هم تاکيد مي کنم؛ اثري از آن، در فضا و طراحي کاريکاتور موجود نيست. 
 
والسلام
 
کمال تبريزي 
 


تاريخ : سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, | 19:14 | نویسنده : مجتبی |

 كفش هایم كو
چه كسی بود صدا زد :سهراب ؟
آشنا بود صدا مثل هوا با تن برگ
مادرم در خواب است
و منوچهر و پروانه
و شاید همه مردم شهر
شب خرداد به آرامی یك مرثیه از روی سر ثانیه ها می گذرد
ونسیمی خنك از حاشیه سبز پتو خواب مرا می روبد
بوی هجرت می آید
بالش من پر آواز پر چلچله ها ست
صبح خواهد شد
و به این كاسه آب
آسمان هجرت خواهد كرد
باید امشب بروم
من
كه از بازترین پنجره با مردم این ناحیه صحبت كردم
حرفی از جنس زمان نشنیدم
هیچ چشمی عاشقانه به زمین خیره نبود
ك ... 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, | 23:38 | نویسنده : مجتبی |

 انا الله و انا الیه راجعون 

 

 

مادر بزرگ قصه های مجید هم به دیار باقی شتافت

مرحومه پروین دخت یزدانیان در سال 1370 با قصه های مجید وارد عرصه بازیگری شد که یکی از ساخته های فرزندش کیومرث پوراحمد بود .

وی مدتی را در بستر بیماری بسر می برد و بعلت کهولت سن و بیماری آلزایمر رنج می برد ، پس از مدتی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. گرچه مرحومه مدت کمی را در تلویزیون و سینما سپری کرده ولی به جرات می توان یکی از خاطرانگیزترین بازیگران زن از وی یاد کرد .

روحش شاد و یادش گرامی 

فیلم شناسی :

1 - قصه های مجید

2 -صبح روز بعد

3 - نان وشعر

4 - مهریه بی بی

5 - خواهران غریب

6 - شب یلدا و سریال سرنخ



تاريخ : یک شنبه 5 فروردين 1391برچسب:مرحومه یزدانیان, بی بی قصه های مجید, | 23:52 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |

 سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جملهٔ غزل‌های معروف او می‌توان به علی ای همای رحمت و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکهٔ دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:شهریار,حیدر بابا , سید محمد حسین بهجت تبریزی, | 23:40 | نویسنده : مجتبی |

 دل می رود ز دستم ، صاحبدلان خدا را

                                                             دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه بر خیز 

                                                             باشد که باز بینیم آن یار آشنا را

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

                                                             نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

                                                             روزی تفقدی کن ، درویش بی نوا را

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

                                                             با دوستان مروت با دشمنان مدارا

در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند

                                                              گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را 

هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی 

                                                             کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را

                         حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود

                              ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را



تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:راز پنهان , راز , حافظ, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

                                          خنده جام

 

 زلف آشفته و خو کرده و خندان لب و مست

                                                                    پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست

نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان 

                                                                    نیمه دوش به بالین من آمد بنشست

سر فرا گوش من آورد و به آواز خریم

                                                                    گفت کای عاشق دیرینه من خوابت هست

عاشقی را که چنین ساغر شبگیر دهند

                                                                    کافر عشق بود گر نبود باده پر ست

برو ای زاهد و بردر دکشان خرده مگیر 

                                                                   که ندانند جز این تحفه به ما زور الست

آنچه اوریخت به پیمانه ما نوشیدیم

                                                                   اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست

                                خنده جام می و زلف گره گیر نگار

                          ای بسا توبه که چون توبه حافظ بشکست



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:حافظ,فال,تفقد, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

 

آشنایی با ساز سه تار

آشنایی با ساز سه تار

موسیقی > محصولات  - همشهری آنلاین:
سه تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده می‌شود

سه‌تار و انواع سازهای شبیه به‌آن مانند دوتار و تنبور و چگور در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته‌است. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به آن «اوتار» نیز می‌گویند.

شکل ظاهری این تار مانند تنبور است با این تفاوت که دارای کاسه‌ای کوچکتر می‌باشد. سطح کاسه سه تار چوبی است.

سه تار امروزی چهار سیم دارد. این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. سه تار سازی است که هم به‌صورت تک نوازی و هم در گروه نوازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وسعت سه تار نزدیک به 3 اکتاو است. سه تار را از خانواده تنبور قلمداد می‌کنند و امروزه در مقایسه به تار نردیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند.

این ساز در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می‌گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده باشد.

نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده‌های (دستان) دسته حرکت می‌دهد و با ناخن انگشت سبابه دست راست بر زخمه می‌زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می‌نوازند.

3 تار

قسمت‌های مختلف سه‌تار:

  • کاسه طنینی: کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. این کاسه را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود
  • صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی میسر می‌سازد.
  • خرک: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود.
  • دسته: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود.ساز
  • پرده: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت ساز نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده به روی دسته را اسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی این ساز ندارد.
  • شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.
  • سرپنجه: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند.
  • سیم گیر: قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند.
  • تعداد و جنس سیم‌ها: سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است.
  • گوشی: سیم از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با پیچاندن گوشی‌ها ساز کوک می‌شود.

سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد (البته سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو رامعمولاً سیم «بم» می‌نامند).

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر (این سیم از نظر تاریخی سیم چهارم است ولی سیم سوم خوانده می‌شود) به این ساز را درک کرده و سه تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علیشاه به این ساز افزوده است.

سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجاییکه که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی می‌دانند.

میرزا عبدالله، درویش خان، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، نور علی برومند، یوسف فروتن، سعید هرمزی، داریوش صفوت، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیر نیاکان، عطا جنگوک، داریوش طلایی، کیوان ساکت، مسعود شعاری، حمید متبسم، کیهان کلهر، محمد فیروزی، کیا طبسیان، امیرحسین پورجوادی، قشنگ کامکار از جمله سه تار نوازان برجسته کشورمان هستند.

منبع : همشهری آنلاین



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:سه تار,آشنایی با سه تار, | 22:20 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:آثار شخصی,طراحی,سیاه قلم, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

- منبع : سایت http://www.momenin.org



تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:مینیاتور,آثار استاد فرشچیان,هنر ایرانی, | 12:23 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
بی تو دگر صفا ندارد تار ...

استاد لطفی دیگر پیش ما نیست

استاد لطفی سال 1325 در گرگان بدنیا آمد. وی به مدت پنج سال نزد اساتیدی همچون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی در هنرستان موسیقی فرا گرفت؛ پس از اتمام هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته هایش پرداخت.

از استاد آثار زیبایی به جا مانده که با آوای خوش اساتیدی همچون شجریان در گوش و ذهن مردم خاطرات و لحظات شیرینی به ارمغان آورده بود.

روح استاد لطفی شاد

صلوات ...

 

 

 



تاريخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:, | 16:14 | نویسنده : مجتبی |

 فرارو- پدیده ها و اتفاقات عجیب و غریب در دنیای امروز کم نیست، از پدیده های طبیعی گرفته تا راهکارهای عجیب افراد برای حل مسائل روزانه وحتی ماجراجویی برخی افراد؛ در این بین عکاسان تنها با حضور تصادفی و یا به موقع می توانند تصویر جذابی برای دیگران رقم بزنند. 

 
در زیر عکس های عجیب و جالبی از همه جای جهان که در دو روز گذشته در فضای اینترنت منتشر شده است را مشاهده می کنید. عجیب و دیدنی های این گزارش تصویری از دنیای حیوانات و ابتکار یکی عکاس حیات وحش شروع می شود؛ این عکاس دوربین عکاسی خود را در کنار جسد یک حیوان مرده قرار داده است و لحظات مواجهه شیر ماده با این مردار را به ثبت برساند. جالب ان است که دوربین عکاسی برای این شیر جذاب تر به نظر می رسد و آن را به دندان گرفته با خود می برد.
 
دیگر تصاویر جالب و دیدنی شامل اضافه بار یک خودرو، مناظر حیرت انگیز طبیعت، مواجهه کودک و گارد ویژه، ضربه کاری مشت زن و لبخند جالب باراک اوباما حین مکالمه تلفنی است است.
 


ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, | 21:59 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, | 22:15 | نویسنده : مجتبی |

 اکبر عبدی از جمله بازیگران قدرتمند و اهل فن ایران است . با اکبر عبدی از دهه 60 خاطرات خیلی شیرینی داریم و فراموش نشدنی کارهای همچون باز مدرسه ام دیر شد ، دزد عروسک ، آدم برفی ، تحفه هند ، مادر ( شاهکار مرحوم علی حاتمی ) و اخراجی ها چندین شاهکار هنری از این هنرمند بزرگ که در ذهن مخاطبان و علاقه مندان ایشان نقش بسته است امیدوارم که زیر سایه پروردگار در کنار خانواده شان روزهای خوبی را سپری کنند.

 گریم و شخصیت متفاوت و دیدنی از مرد هزار چهرهٔ سینمای ایران ،اکبر عبدی

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

جهت دیدن عکس های بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 دی 1391برچسب:, | 23:38 | نویسنده : مجتبی |

 به خیلیها میگیم “دوست”…

به هرکسی که بتوونیم باهاش بیشتر از یه سلام و یه حال و احوالپرسی ساده حرف بزنیم.

خیلی از این “دوست”ها، دوست نیستن.

همکارن، همکلاسین،فامیل دورن،همسایه ن، یه آشنان

”دوست” اونیه که باهاش رازهای مشترک داری.

اونیه که وقتی دلت گرفت اول از همه شمارهء اونو میگیری.

اونیه که برای قدم زدن انتخابش میکنی.

اونیه که جلوش لازم نیست به چیزی تظاهر کنی.

که اگه دلت گرفت بهش میگی “دلم گریه میخواد!”

اونیه که دستت رو میگیره و میگه “میفهمم”.

که نمیخواد براش توضیح واضحات بدی.

اونیه که سر زده خراب میشی سرش.

نمیگی شاید آمادگی نداشته باشه.

چون مهم نیست.

نه برای اون نه برای تو.

حتی اگر خونه ش خیلی کثیف باشه.

یا سرش خیلی شلوغ باشه.

چون همیشه برای تو وقت داره.

دوست اونیه که همیشه برات گزینهء اوله.

اونیه که بهت سرکوفت نمیزنه.

تحقیرت نمیکنه. بهت نمیخنده…

بقیه یا همکارن، یا همکلاسین، یا فامیل دورن، یا همسایه، یا یه آشنان

همهء اینا رو گفتم که بگم آدما عوض میشن

اما معیار دوستی عوض نمیشه.

برای همین یکی که تا دیروز برات “دوست” بود میشه یه خاطره یا یه همکلاسی قدیمی…

بعد اونی که سالها همکلاسی قدیمیت بود برات میشه “دوست”!

پایان .



تاريخ : سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : دو شنبه 4 دی 1391برچسب:, | 23:29 | نویسنده : مجتبی |

 

 الایاایهاالساقی ادرکاسا"وناولها

 


که عشق آسان نموداول ولی افتادمشکلها

 


به بوی نافه ای کاخرصبازان طره بگشاید

 


زتاب جعدمشکینش چه خون افتاددردلها

 


مرادرمنزل جانان چه امن وعیش چون هردم

 

جرس فریادمی داردکه بربندیدمحملها

 

به می سجاده رنگین کن گرت پیرمغان گوید

 

که سالک بی خبرنبودزراه ورسم منزلها

 

شب تاریک وبیم موج وگردابی چنین هایل

 

کجادانند حال ماسبکباران ساحلها

 

همه کارم زخودکامی به بدنامی کشیدآخر

 

نهان کی ماندآن رازی کزوسازندمحفلها

 

حضوری گرهمی خواهی ازاوغایب مشوحافظ

متی ماتلق من تهوی دع الدنیاواهملها



تاريخ : پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, | 14:12 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:, | 11:35 | نویسنده : مجتبی |

يا رب منه بو لحظه دى بير عمر ايله يارى

عشقونده سنون جان ويرورم هر ندن عارى

قان قان دي ین او خلار، يا غیرى ائیله، هوادن

اوز دوند روب او خلار منه ، منده سنه سارى

قربانوى سالما نظر مر حمتوندن

جان اوسته وارام نعمتوون شكر گذارى

گرجام بلاده ،  گینه وار، باده ، خدايا

گوندر منِ عطشانه ، خمار، قويما خمارى

دنيا سو اولا ، من سوسوزى ،  سالماز عطشدن

قور تارسا عطشدن منى ،  وصلوندى قوتارى

وئرديم سنون عشقونده ، منه ، گلدى گمانیم

بير باشى قالان ، عاشقوون دار و ندارى

بو باشدا ، سنو نكيدى كه منديدى امانت

ردّ ايلورم ايندى سنه آنجاق ،اونی بارى

دشمن ديدى قول بيعته قوى من ديديم اولماز

عشقم ديدى قان قان چا غيرسان ديديم آرى

تهديد ائلي ینلر منى مرگه نه بو لورلر

مرد آلنینى قانيله يووار، اولساغبارى

زهرا چراغى مين بيله طوفانيله سونمز

حشره كيمى وار مشعلمون نورى ، شرارى

من ايستیورم عـزّتینى دوشمنيمونده

نينيم گوروسن دشمنیمون يوخدى چیخارى

آخر نفسیمدور، گول آچوب گلشنِ جسمیم

قان ا يچره غميم يوخ اوزه رم اول  سنه سارى

روحيم قوشى چوخدانديكه قالمیشدى قفسده

بيراوخ تو خونوپ قلمبيمه سیندیردى حصارى

اوخ قلبیمى داغون ايليوپ توكدى داغتدى

ویردى جالادى ، قانى يره ، قيردى دامارى

زهرا باغنون غنچه لرى گوللرى سولدى

تك بير گونون عرضينده خزان اولدى بهارى

  



تاريخ : دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, | 1:18 | نویسنده : مجتبی |

 نظر کمال تبریزی درباره کاریکاتور جنجالی

کد خبر: ۲۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
 
کمال تبریزی، خالق آثاری درباره دفاع مقدس همچون «لیلی با من است» و «شیدا» یادداشتی را درباره ماجرای جنجالی یک کاریکاتور در روزنامه شرق با عنوان «اندر معانی کاریکاتور شرق» منتشر کرد.
 
به گزارش " ایران آباد" متن این یادداشت به شرح ذیل است:
 
اندر معني کاريکاتور شرق
 
اول بايد در نظر داشته باشيم که اثر هنري -از هر نوعي که باشد- يک معنا نزد خالق اثر دارد و بسياري معاني و استنباط، نزد مخاطبين که بسته به جهان بيني و نوع نگرش و حال و احوال هريک از آنان دارد و با اين تفسير، بايد پرسيد که معني کاريکاتور از نظر خالق اثر، يعني آقاي هادي حيدري چيست؟ هرچه که باشد خودش که به صراحت مي گويد در معني مورد نظرش توهيني به رزمندگان عزيز و شهداي گرانقدر دفاع مقدس، هرگز نيست و قاعدتا بايد همين اندازه را از او پذيرفت. اما در عين حال، و در ظاهر و جزئيات کاريکاتور هم اثري از آثار جبهه و دفاع مقدس نيست. پس مي توان پذيرفت که معني مورد اتهام، در استنباط بعضي از مخاطبين بوده و ابداً مربوط به معني مورد نظر آقاي هادي حيدري نيست و نمي تواند مبناي اتهام به او باشد؛
 
دوم اينکه مي خواهم خودم را به عنوان يکي از مخاطبين، مثال بزنم؛ من وقتي کاريکاتور را ديدم؛ معني اي که از آن استنباط کردم؛ مقايسه و تفاوت زمان حال، با گذشته پرافتخار دوران دفاع مقدس بود. کاريکاتور به من گفت : يادش بخير دوراني که رزمندگان اسلام، همچون صحنه اي که در فيلم ليلي با من است" بود؛ روبان مطهر به اسامي معصومين (ع) به پيشاني يکديگر مي بستند؛ اما امروز عده اي که از فرهنگ بسيج و بسيجيان فاصله گرفته اند؛ (به شهادت وضعيت افرادي که در کاريکاتور مي بينيم) به چشمان هم چشم بند مي زنند تا حقيقت ديده نشود! در هر صورت بايد توجه داشت که زمان کاريکاتور با توجه به طراحي فضاي آن، مربوط به حال و يا آينده مي تواند باشد و نه گذشته پرافتخار دفاع مقدس که باز هم تاکيد مي کنم؛ اثري از آن، در فضا و طراحي کاريکاتور موجود نيست. 
 
والسلام
 
کمال تبريزي 
 


تاريخ : سه شنبه 11 مهر 1391برچسب:, | 19:14 | نویسنده : مجتبی |

 كفش هایم كو
چه كسی بود صدا زد :سهراب ؟
آشنا بود صدا مثل هوا با تن برگ
مادرم در خواب است
و منوچهر و پروانه
و شاید همه مردم شهر
شب خرداد به آرامی یك مرثیه از روی سر ثانیه ها می گذرد
ونسیمی خنك از حاشیه سبز پتو خواب مرا می روبد
بوی هجرت می آید
بالش من پر آواز پر چلچله ها ست
صبح خواهد شد
و به این كاسه آب
آسمان هجرت خواهد كرد
باید امشب بروم
من
كه از بازترین پنجره با مردم این ناحیه صحبت كردم
حرفی از جنس زمان نشنیدم
هیچ چشمی عاشقانه به زمین خیره نبود
ك ... 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 فروردين 1391برچسب:, | 23:38 | نویسنده : مجتبی |

 انا الله و انا الیه راجعون 

 

 

مادر بزرگ قصه های مجید هم به دیار باقی شتافت

مرحومه پروین دخت یزدانیان در سال 1370 با قصه های مجید وارد عرصه بازیگری شد که یکی از ساخته های فرزندش کیومرث پوراحمد بود .

وی مدتی را در بستر بیماری بسر می برد و بعلت کهولت سن و بیماری آلزایمر رنج می برد ، پس از مدتی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. گرچه مرحومه مدت کمی را در تلویزیون و سینما سپری کرده ولی به جرات می توان یکی از خاطرانگیزترین بازیگران زن از وی یاد کرد .

روحش شاد و یادش گرامی 

فیلم شناسی :

1 - قصه های مجید

2 -صبح روز بعد

3 - نان وشعر

4 - مهریه بی بی

5 - خواهران غریب

6 - شب یلدا و سریال سرنخ



تاريخ : یک شنبه 5 فروردين 1391برچسب:مرحومه یزدانیان, بی بی قصه های مجید, | 23:52 | نویسنده : مجتبی |

باز امشب ای ستاره ی تابان نیامدی باز ای سپیده ی شب هجران نیامدی

 

شمعم شکفته بود که خندد بروی تو افسوس ای شکوفه ی خندان نیامدی

زندانی تو بودم و مهتاب من چرا باز امشب از دریچه ی زندان نیامدی

با ما سر چه داشتی ای تیره شب که باز چون سرگذشت عشق به پایان نیامدی

مگذار قند من که به یغما برد طوطی من که در شکرستان نیامدی

شعر من از زبان تو خوش صید دل کند افسوس ای غزال غزلخوان نیامدی

گفتم به خوان عشق شدم میزبان ماه نامهربان من تو که مهمان نیامدی

خوان شکر به خون جگر دست می دهد مهمان من چرا به سر خوان نیامدی

دیوان حافظی تو و دیوانه ی تو من اما پری به دیدن دیوان نیامدی

نشناختی فغان دل رهگذر که دوش ای ماه قصر بر لب ایوان نیامدی

گیتی متاع چون منش آید گران به دست اما تو هم به دست من ارزان نیامدی

صبرم ندیده ای که چه زورق شکسته ای است ای تخته ام سپرده به طوفان نیامدی

عیش دل شکسته عزا میکنی چرا عیدم تویی که من به تو قربان نیامدی

در طبع شهریار خزان شد بهار عشق

زیرا تو خرمن گل و ریحان نیامدی

 



تاريخ : جمعه 19 اسفند 1390برچسب:شعر شهریار,استاد شهریار, | 9:50 | نویسنده : مجتبی |

 سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۲۸۵-۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جملهٔ غزل‌های معروف او می‌توان به علی ای همای رحمت و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکهٔ دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:شهریار,حیدر بابا , سید محمد حسین بهجت تبریزی, | 23:40 | نویسنده : مجتبی |

 دل می رود ز دستم ، صاحبدلان خدا را

                                                             دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه بر خیز 

                                                             باشد که باز بینیم آن یار آشنا را

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

                                                             نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

                                                             روزی تفقدی کن ، درویش بی نوا را

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

                                                             با دوستان مروت با دشمنان مدارا

در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند

                                                              گر تو نمی پسندی تغییر کن قضا را 

هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی 

                                                             کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را

                         حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود

                              ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را



تاريخ : سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:راز پنهان , راز , حافظ, | 23:25 | نویسنده : مجتبی |

                                          خنده جام

 

 زلف آشفته و خو کرده و خندان لب و مست

                                                                    پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست

نرگسش عربده جوی و لبش افسوس کنان 

                                                                    نیمه دوش به بالین من آمد بنشست

سر فرا گوش من آورد و به آواز خریم

                                                                    گفت کای عاشق دیرینه من خوابت هست

عاشقی را که چنین ساغر شبگیر دهند

                                                                    کافر عشق بود گر نبود باده پر ست

برو ای زاهد و بردر دکشان خرده مگیر 

                                                                   که ندانند جز این تحفه به ما زور الست

آنچه اوریخت به پیمانه ما نوشیدیم

                                                                   اگر از خمر بهشت است و گر از باده مست

                                خنده جام می و زلف گره گیر نگار

                          ای بسا توبه که چون توبه حافظ بشکست



تاريخ : یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:حافظ,فال,تفقد, | 22:13 | نویسنده : مجتبی |

 

آشنایی با ساز سه تار

آشنایی با ساز سه تار

موسیقی > محصولات  - همشهری آنلاین:
سه تار از سازهای زهی مضرابی است که در ساخت آن از چوب، فلز، زه یا نخ نایلون استفاده می‌شود

سه‌تار و انواع سازهای شبیه به‌آن مانند دوتار و تنبور و چگور در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته‌است. برخی از جمله عده‌ای از عرفا به آن «اوتار» نیز می‌گویند.

شکل ظاهری این تار مانند تنبور است با این تفاوت که دارای کاسه‌ای کوچکتر می‌باشد. سطح کاسه سه تار چوبی است.

سه تار امروزی چهار سیم دارد. این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. سه تار سازی است که هم به‌صورت تک نوازی و هم در گروه نوازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وسعت سه تار نزدیک به 3 اکتاو است. سه تار را از خانواده تنبور قلمداد می‌کنند و امروزه در مقایسه به تار نردیکتر است و معمولا نوازندگان تار با ساز سه تار نیز آشنایی دارند.

این ساز در حالت نشسته به صورت افقی روی ران پا قرار می‌گیرد به نحوی که دسته آن در طرف چپ و کاسه آن در طرف راست نوازنده باشد.

نوازنده سر انگشتان دست چپ را روی پرده‌های (دستان) دسته حرکت می‌دهد و با ناخن انگشت سبابه دست راست بر زخمه می‌زند. سه تار را به علت سبکی وزن ایستاده هم می‌نوازند.

3 تار

قسمت‌های مختلف سه‌تار:

  • کاسه طنینی: کاسه‌ای گلابی شکل و از جنس چوب است و روی دهنه آن صفحه چوبی قرار دارد. این کاسه را هم یک تکه و هم از ترک‌های به هم متصل شده چوب می‌سازند و به منظور زیبایی گاهی طرح‌هایی با صدف یا استخوان روی آن نصب می‌کنند. از نظر ساختاری مانند کاسهٔ عود یا تنبور است ولی کوچک‌تر از آنها و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود
  • صفحه رو: صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا سوراخ‌های کوچکی روی آن ایجاد می‌کنند که خروج صدا را از کاسه طنینی میسر می‌سازد.
  • خرک: خرک نیز از جنس چوب و به طول تقریبی 4 سانتی متر و ارتفاع 7 میلی متر است. سطح زیرین مسطح آن روی صفحه قرار می‌گیرد. روی خرک شیارهایی وجود دارد که سیم از روی آن عبور کرده و از هم جدا نگه داشته می‌شود.
  • دسته: دسته سه تار در مقایسه با کاسه آن باریکتر است و به صورت لوله‌ای تو پُر به قطر تقریبی 2.5 و طول 40 تا 50 سانتی متر از چوب ساخته می‌شود. روی دسته مسطح و پشت آن نیم دایره است و پرده‌ها روی آن بسته می‌شوند. دسته سه تار از یک طرف به کاسه و از طرف دیگر به سر پنجه متصل می‌شود.ساز
  • پرده: پرده‌ها نخ‌های باریکی از جنس رودهٔ حیوانات و یا ابریشم هستند که در عرض دستهٔ سه‌تار به صورت سه‌لایی و چهارلایی بسته می‌شوند و وظیفهٔ تقسیم‌بندی فواصل موسیقایی را برعهده دارند. تعداد پرده‌ها ۲۶ عدد است که که یکی از آن‌ها قبل از شیطانک بسته می‌شود و فاصلهٔ آن با شیطانک در صدای سه‌تار موثر است. شایان ذکر است امروزه به مدد دیدگاه متجدد اساتید ساخت ساز نظیر استاد محمدرضا ژاله استفاده از پرده هایی از جنس نایلون کمک با ارزشی به نوازندگان سه تار به حساب می‌آید. چرا که این جنس پرده اولا حرکت دست نوازنده به روی دسته را اسان تر نموده ثانیا اجرای تکنیک ویبره (لرزش) با دست چپ را میسرتر از قبل نموده و ثالثا هیچگونه تغییری بر رنگ صوتی این ساز ندارد.
  • شیطانک: شیطانک بین قسمت اصلی دسته و پنچهٔ ساز قرار می‌گیرد و جنس آن از استخوان و یا پلاستیک است. کاربرد شیطانک در هدایت و تقسیم‌بندی سیم‌ها در قسمت بالای دسته می‌باشد.
  • سرپنجه: سر پنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و تعداد 4 گوشی دو به دو در طرفین آن قرار گرفته‌اند. گاهی داخل سر پنجه را به طرف بیرون خالی می‌کنند و سیم‌ها مثل سیم‌های تار بسته می‌شوند. گاهی نیز ممکن است سر پنجه در امتداد دسته ساخته شود. در این صورت سیم‌ها به طرف بیرون سرپنجه به دور گوشی‌ها بسته می‌شوند.
  • سیم گیر: قطعه‌ای است چوبی و گاهی از جنس استخوان که در انتهای بدنه کاسه نصب می‌شود و گره سیم‌ها به شیار روی آن می‌افتند.
  • تعداد و جنس سیم‌ها: سه تار دارای 4 سیم فلزی با ضخامت‌های متفاوت است. سیم چهارم سه تار را مشتاق علیشاه به آن اضافه کرده است و برخی این سیم را به نام سیم مشتاق می‌شناسند. سیم یکم یا سیم سفید که از جنس فولاد است. سیم دوم یا سیم زرد نیز از جنس برنز است. سیم سوم یا سیم مشتاق یا زنگ که دقیقا هم‌جنس و هم اندازهٔ سیم یکم است. سیم چهارم که آن هم زرد رنگ است و از دیگر سیم‌ها قطورتر است.
  • گوشی: سیم از یک طرف به سیم‌گیر در انتهای کاسه و از طرف دیگر به گوشی‌های کوک شونده در انتهای دسته ساز بسته می‌شوند. با پیچاندن گوشی‌ها ساز کوک می‌شود.

سه‌تار در گذشته سه سیم (تار) داشته و اکنون چهار سیم دارد (البته سیم سوم و چهارم آن نزدیک به هم قرار دارند و هم‌زمان نواخته می‌شوند و مجموعهٔ آن دو رامعمولاً سیم «بم» می‌نامند).

با گذشت زمان کسانی چون ابونصر فارابی، ابوعلی سینا، صفی الدین ارموی و از متأخران ابوالحسن صبا لزوم افزایش یک سیم دیگر (این سیم از نظر تاریخی سیم چهارم است ولی سیم سوم خوانده می‌شود) به این ساز را درک کرده و سه تارهای امروزی دارای چهار سیم هستند.

سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و به روایتی از ابوالحسن صبا این سیم را نخستین بار درویشی به نام مشتاق علیشاه به این ساز افزوده است.

سه تار دارای صدایی مخملین و ظریف بوده از آنجاییکه که با کنار ناخن انگشت سبابه دست راست نواخته می‌شود، صدای ساز ارتباط مستقیمی با اعصاب و روان نوازنده پیدا می‌کند و از این رو سه تار را اغلب همدم اوقات تنهایی می‌دانند.

میرزا عبدالله، درویش خان، ابوالحسن صبا، احمد عبادی، نور علی برومند، یوسف فروتن، سعید هرمزی، داریوش صفوت، جلال ذوالفنون، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیر نیاکان، عطا جنگوک، داریوش طلایی، کیوان ساکت، مسعود شعاری، حمید متبسم، کیهان کلهر، محمد فیروزی، کیا طبسیان، امیرحسین پورجوادی، قشنگ کامکار از جمله سه تار نوازان برجسته کشورمان هستند.

منبع : همشهری آنلاین



تاريخ : سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:سه تار,آشنایی با سه تار, | 22:20 | نویسنده : مجتبی |

 



تاريخ : دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:آثار شخصی,طراحی,سیاه قلم, | 12:49 | نویسنده : مجتبی |

- منبع : سایت http://www.momenin.org



تاريخ : سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:مینیاتور,آثار استاد فرشچیان,هنر ایرانی, | 12:23 | نویسنده : مجتبی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد